Gå til innhold

Søker dere kloke hoder der ute, ang graderte foreldrepenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann! For å gjøre en lang historie kort så var jeg student da jeg fikk barn, og tjente ikke nok ved siden av studiene til å ha rett på foreldrepenger. Jeg søkte derfor om engangsstønad, og mottar fødsels og foreldrepenger fra Lånekassen. Dette med pappaperm hadde vi egentlig lagt på hyllen i og med at han ikke har rett på fedrekvoten siden jeg ikke hadde opptjent foreldrepenger. Det med å ta dem ut gradert anså vi heller ikke som aktuelt i og med at min kjære jobbet som 80% nattevakt inntil nå nylig. Vi visste heller ikke hva framtiden ville bringe, og om/når/hvor jeg kom til å få meg jobb etter endte studier.

Nå er småen blitt 9 måneder, jeg er ferdigstudert og har fått 50% stilling, og min kjære har byttet stilling til 100% på dag. Vi begynte plutselig å snakke om dette med graderte foreldrepenger i dag, og undret oss på om han fortsatt har mulighet for å søke om graderte foreldrepenger slik at han kan være hjemme sammen med småen en eller to dager i uken i sommer. Jeg leser og leser, men klarer ikke helt å få tak i om vi da skulle ha søkt om utsettelse for lenge siden, eller om det bare gjaldt fedrekvoten....og hvordan det hele henger sammen. Noen som kan gi meg et kjæsj-kurs i graderte foreldrepenger??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter...ingen som har erfaring med dette?

Skrevet

Mulig det er meg som ikke skjønner det helt, men forstår det slik at du mottok engangsstønad da du fikk barnet ditt.

I så fall kan du ikke senere ta ut foreldrepermisjon med foreldrepenger. Og om pappa ikke hadde krav på fedrekvoten da barnet ble født har han ikke krav på det nå.

Om du har mottatt foreldrepenger i foreldrepermisjonen og ikke har brukt all permisjonen må man søkt om utsettelse av resterende del av permisjonen før man slutter foreldrepermisjonen.

Ex. du slutter perm 10 april men har egentlig 5 uker igjenn. Du må da søke om utsettelse før 11 april. Søker du fx først 18 april vil du miste 1 uke perm.

Gradert permisjon kan kun benyttes dersom man har rett til foreldrepermisjon.

For å få foreldrepenger må man søke NAV om permisjon senest 3 måneder etter permisjonen har startet. Permisjonen starter senest 3 uker før termin.

Så jeg tror dessverre ikke dere kan ta foreldrepermisjon nå. Men ta en telefon til NAV. Det er de som er eksperter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...