En til! Skrevet 8. mai 2011 #1 Skrevet 8. mai 2011 (Samme innlegg som småtroll 0-1 år) Yngstebarnet på 8 mnd har fått vannkopper. Første utbrudd i går. God allmenntilstand, men litt feber. Storebror på 3 år er foreløpig ikke smittet, men regner med han blir det... Inkubasjonstiden kan være fra 10 til 20 dager, leser jeg. Om seks dager skal vi egentlig på langtur, en månedslang ferietur til utlandet, skal reise med fly. Dette vil bli 8 dager etter første utbtrudd til yngstemann. Både barnefar og jeg har hatt det som barn, og kan ikke bli smittet. Hva gjør vi? Hvilke erfaringer har dere andre?
tìme'em Skrevet 8. mai 2011 #2 Skrevet 8. mai 2011 Var i samme situasjon i fjor og valgte å utsette reisen til datteren vårs blemmer var tørket inn mens vi ikke visste om yngstemann var smittet. Er glad vi dro for han ble ikke smittet til tross for masse nærkontakt med søsteren sin.
En til! Skrevet 8. mai 2011 Forfatter #3 Skrevet 8. mai 2011 Oj, trodde nærmest man var garantert smitte mellom søsken når en av dem hadde fått det. Har forresten også lest at noen babyer får vannkopper bare med et par blemmer, og at de derfor kan ha hatt det uten at foreldrene har merket noe. Hvor lenge utsatte dere turen da? Og hvor lang tid tok det før blemmene var tørket inn? Synes det er rart at yngstemann får det, når det er eldstemann som går i barnehage...
tìme'em Skrevet 8. mai 2011 #4 Skrevet 8. mai 2011 Datteren min fikk bare et par blemmer som tørket ut rimelig kjapt, men vi visste ikke at hun skulle bli så lett rammet så vi utsatte turen til dag 7 etter utbrudd. Etter råd av lege og tillatelse fra flyselskap.
mamman til to gutter Skrevet 8. mai 2011 #5 Skrevet 8. mai 2011 Dere får ikke lov til å fly hvis et av barna har vannkopper. I løpet av 8 dager har mest sannsynlig vannkoppene til yngste tørket inn. Jeg tipper at eldste har hatt noen få vannkopper dere ikke har lagt merke til, så jeg hadde reist hvis yngste sine har tørket og dere ikke har oppdaget noen på eldste. Ta med hvitvask eller aderma sin spray så dere har det på ferie, sånn i tilfelle eldste skulle få vannkopper der dere er. Selvom storebror skulle få vannkopper vil dere jo få mye ut av et opphold på 1mnd.
En til! Skrevet 8. mai 2011 Forfatter #6 Skrevet 8. mai 2011 Tusen takk, Stor og liten. Ble veldig glad da jeg leste svaret ditt, jeg har vært rimelig fortvilet i dag pga dette. Skal følge rådene dine. Da vi fant de første prikkene trodde vi det måtte være svetteutslett (det ble over 20 grader ute helt plutselig), men så oppdaget vi at der var noen væskefylte på ryggen, og plutselig ble alle det. Det er ikke så ille utbrudd i mine øyne, jeg fikk en mye mer "heavy" utgave selv som barn, med ørten hundre blemmer. Får håpe vi kommer oss av gårde. Plan B er å enten utsette reisen eller at barnefar reiser med eldstemann per bil eller tog dersom han skulle bli syk - men frisk nok til å reise. Hvis det vedvarer hos yngstemann får vi bli hjemme, han er for liten til å reise så langt med noe annet enn fly, føler jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå