Anonym bruker Skrevet 8. mai 2011 #1 Skrevet 8. mai 2011 Burde han kunne sette sammen to ord i en setning til toårskontrollen? Kan ikke så alt for mange ord heller, og gjør seg dårlig forstått ved å prøve å prate, så han kan stille seg foran kjøleskapet og sutre om han er sulten, vinke om han er trett og kommer med koppen sin om den er tom og han er tørst. Hva kan jeg gjøre for å få han til å prate mer? Når han står foran kjøleskapet så spør jeg om han er sulten og om han har lyst på mat. Jeg spør om han er tørst og om han vil at jeg skal fylle på flaska. Jeg spør om han er trett og om han vil legge seg. Jeg sier hva vi gjør i løpet av leggetid, bleieskift, klesskift, leking. Leser også bøker.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2011 #3 Skrevet 8. mai 2011 Høres ut som en gjennomsnittelig 21-måneder gammel unge. Du gjør riktig ved å sette ord på det han ønsker å uttrykke. Fortsett slik og barnet vil sikkert lære seg å snakke
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2011 #4 Skrevet 8. mai 2011 Høres helt normalt ut, han forstår tydeligvis mer enn han klarer uttrykke enda og det er sånn det pleier være. Plutselig løsner det og da kommer han til å prate som en foss Noen er tidlig og noen er sene, de fleste er midt imellom og det høres det ut som sønnen din er. Bare fortsett å snakke til han, plutselig svarer han i hele setninger. Jenta mi ble 2 år i februar så hun er litt eldre, hun begynte snakke tidlig men så stagnerte det en stund. Veldig lenge snakket hun med bare to og to ord. Plutselig tok de andre barna i barnehagen henne igjen så nå er hun ikke så mye foran de andre lenger. Dette går i rykk og napp. Jenta mi har nå siste par ukene bare begynt å snakke med 3 og 4 ord i setningene. Utrolig søte når de plutselig snakker så fælt, en mamma blir helt rørt av de enkleste uttrykk, som når hun i stad sa: Mamma, vondt i bleia. Det var bodyen som gnagde på siden av bleia så hun var blitt litt rød
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2011 #5 Skrevet 8. mai 2011 Jenta mi bablet i hytt og pine fram til 2 år og 3 måneder. Andre forsto ikke et eneste ord. Nesten over natta (kanskje et par uker da) pratet hun nesten helt rent. En venninnes barn snakket ikke før han var godt over 2 år. Maks et ord om gangen. Etterhvert kom ordene og prater i dag som andre 3,5-4 åringer. Mamma fleiper ofte om søsteren min da hun var liten. "Hun prata ikke før hun var over 3 år." Har du barnet i barnehage følger de med på utviklingen og gir beskjed hvis de er bekymret. Normalsjiktet er enormt vidt;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå