Gå til innhold

Hvor mye har du lagt på deg? (uke 19/20)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg begynner på uke 20 om ett par dager, og har kun lagt på meg ca 1 kg. Er ikke det altfor lite? Babyen er heldigvis stor og sterk - livmoren er litt større enn hva som er normalt ved 19/20 uker og terminen min er 100% sikker.

 

Betyr det at jeg ikke kommer til å legge på meg så mye totalt?

 

Hvor langt er du på vei, og hvor mye har du lagt på deg til nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ganske liten av størrelse fra før, før jeg ble gravid veide jeg ca 57 kg og er 167 cm høy. Jeg er i uke 20.

 

De første månedene gikk jeg opp til 64kg, fordi jeg fikk en så enorm lyst på mat HELE TIDEN. Men de kiloene mistet jeg så fort jeg begynte å vende meg til graviditeten og spise normalt igjen.

Nå har jeg veid 61kg på begge de to siste jordmorsjekkene, og hun sier det er normalt. At det er nå fremover babyen begynner å veie mer og at vi legger på oss mer enn normalt.

 

Jeg er glad jeg ikke har lagt på meg så mye enda, jeg liker at det bare er magen som synes så jeg ikke bare ser chubby ut :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei. jeg er 17 uker på vei. gikk ned 3 kg de første ukene. vet ikke helt hvorfor for jeg spiste normalt slik jeg gjorde før graviditeten. jordmoren sa at dette kan skje i begynnelsen av svangerskapet da fosteret tar all næringen. nå har jeg gått opp 2 kg, men er jo fortsatt 1 kg mindre enn vekten da jeg ble gravid.

 

jeg tror dette er veldig individuelt fra person til person. det meste er vell ganske normalt. men det er vell fra 20 uker og utover at man begynner å legge på seg ordentlig. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i uke 19, og jeg har lagt på meg 4 kg.

Jeg var veldig kvalm i begynnelsen av svangerskapet, men jeg spiste chips når jeg ble kvalm... Så la på meg pga det. Trente en del frem til jeg var i uke 15, men så skar ryggen seg. Så nå får jeg ikke lov til å gå mer enn 15 minutter om gangen på mykt underlag, så jeg misunner virkelig alle som kan trene!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sjekket på vekten hos legen siden uke 10,men i følge vekta mi her hjemme har jeg gått opp ca 5 kg,en-to kg siden uke 10. Er 18+5 i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19+3, opp ca 4 kg.

Dette er helt individuelt. Noen legger på seg mye, andre lite. Noen legger på seg mest i 1. trimester, andre i 2. eller 3. Noen får kun vann, andre kun fett :) Noen har kg som renner av under amming, andre ikke.

 

Gjennomsnittlig vektøkning for etnisk norske kvinner i dag er ca 17,5 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er nå i uke 20, og har gått opp 5 kg, di siste 3 kg har kommet de 3 siste ukene....*grøss*...så lurer på hvor dette tar veien denne gang!! La på meg 25kg med forrige...og har IKKE lyst på så mange kg ekstra nå!!

 

Men denne kalkulatoren var ganske grei å se på :

 

http://www.i-am-pregnant.com/encyclopedia/W/Weight-Gain

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i uke 20 og lagt på meg 1 kg. Var det samme i forrige sv.skap og. Men da når jeg var fullgått hadde jeg gått opp 15kg. Så tar det helt med ro, vet at kg kommer snikende om litt =)=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er snart i uke 17. jeg har gått ned 4 kg te no... men me di to andre har æ lakt på mæ ca 20-25 kg.. så æ e veldig fornøyd me at æ går ned i vekt.. men frykter at æ kommer te å gå opp i vekt etter vært...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagt på meg utrolig 8 kg til nå *grøss*

Spiser ikke noe særlig mer enn vanlig og trener regelmessig, så jeg vet ikke helt hvor disse kiloene kommer fra. Skal jo bli spennende å se om jeg legger på meg i samme tempo resten av svangerskapet! Kommer i så tilfelle til å bli ei skikkelig dundre :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv plutselig rast på meg 8 kg,og er i uke 20 i morgen. Skremmende!

Selv spiser jeg mye sunnere nå enn jeg gjorde før jeg ble gravid,og går oftere turer,pluss at jeg jobber en god del,og beveger meg mye der også. Men i følge jordmor i dag,så var visst vektoppgangen min helt OK,så jeg aner ikke jeg:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg begynte uke 20 i dag og jeg har lagt på meg ca 1 kg jeg også. Gikk ned litt i begynnelsen, men legen har ikke reagert på det hvertfall.

Jeg er bare glad til! Merker at magen vokser, så om jeg ikke legger på meg så veldig mye er bare fornøyd!

Men det er vel ca fra nå og ut man legger på seg....

 

Lykke til videre! Og ikke bry deg, tenk på at du faktisk bærer fram et lite barn! Et lite vidunder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest isimagen

Shit. Plutselig raser jeg opp i vekt - skummelt!

Jeg har gått opp 2 kg i løpet av de siste fire ukene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 kg i uke 22:-( Men jeg spiser veldig lite til tider når jeg ikke er gravid. Har problemer med mat, men klarer og "unne" meg mat når jeg er gravid heldigvis. La på meg 20 med første. Alt ble borte i løpet av 6 mnd. selv om jeg ikke ammet. Jeg får bare jobbe med det som kommer etter svangeskapet. Vet jo at jeg klarer og gå ned med litt viljestyrke:-) Er litt stresset over det da:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg er også 20 uker på vei om noen dager, og har ikke lagt på meg noen ting. Jeg har ikke vært dårlig og syntes jeg har spist godt, så jeg syntes det er litt rart selv.

Vi var på ultralyd og alt stod bare bra til.

Jeg begynner å få litt mage, men folk som ikke vet at jeg er gravid ser det nok ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I uke 19/20 hadde jeg ikke lagt på meg mer enn 1-2 kilo. Men de siste to ukene har kiloene kommet snikende..så jeg har gått fra å veie 61-62 kg i uke 19/20 til 65 kilo nå i uke 22...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Går i uke 20 nå og har bare lagt på meg ca 2 kg :) Både jeg og legen er veldig fornøyd siden jeg hadde bittelitt for mye i utgangspunktet. Så det ser heldigvis ikke ut som om jeg legge på meg 10 kg som med førstemann :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I uke 20 hadde jeg lagt på meg 5 kg. Men de kom tidlig, pga kvalme spiste jeg mye chips og drakk cola for å holde kvalmen i sjakk..

Er i uke 22 nå, så skal på kontroll neste uke så det blir spennende hvordan det ser ut da.. :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner på uke 20 til onsdag og har gått opp 3-4 kilo. Jeg synes det er veldig masse, men jordmora er kjempe fornøyd siden jeg ikke var noe stor i utgangspunktet. De sa babyen lå langt inne for jeg var så tynn sa de, men jeg synes jeg har lagt på meg for mye :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns man skal være litt varsom med å kategorisere vektoppgang som "veldig mye" eller veldig lite, "alt for tidlig" eller "alt for seint" altså. Jeg har selv litt issues med dette med vekt og kropp. Ikke noe spiseforstyrrelser eller noe, men bare litt rart kroppsbilde og sånn. Og jeg holdt på å gå i gulvet da jeg hos jordmor så at hadde gått opp fire kg allerede i uke 10. Jeg gråt og fortvilte, så for meg skrekk-scenarioer med 40 kilos opgnag,-og trivdes virkelig ikke med de fysiske endringene som skjedde. -De kom så fort! Og så var jeg jo så dårlig at jeg ikke klarte å røre meg noe særlig heller, + at jeg åt (for) mye for å holde kvalmen i sjakk... Dette ga utslag raskt! Nå har jeg ikke veid meg så mye etter det, men jeg tror jeg totalt har gått opp 6 - 6,5kg til sammen nå, og jeg har faktisk følt meg fornøyd med det. Oppgangen har jo stabilisert seg, og roa seg betraktelig ned i tempo i hvert fall. Og jeg trener en del igjen, det er verdens beste selvbilde-medisin! Men det er fortsatt vanskelig, Og jeg skulle ønske det hjalp med fornuft og kjærlighet til babyen i magen, men det er visst ikke det det handler om. Jeg er bare alt for prega av dette fordømte kroppshysteri-samfunnet vi lever i. Det er vanskelig å være fornøyd syns jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3,3 kg økning. Og jeg begynte på uke 23 i dag.

Jordmor og lege sier økningen er helt normal, og det er store variasjoner.

 

Venninnen min gikk ned 5 kg de første månedene (mye kvalm) og gikk deretter opp 10 kg. Etter fødsel veide hun faktisk litt mindre enn hun gjorde før hun ble gravid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...