Gå til innhold

DITT best tips til raserianfall i butikk (og ellers)!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når nei ikke hjelper,ikke snakke rolig og forklare situasjonen!

Kom igjen jenter, del de hemmelige triksene deres!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta de vekk fra situasjonen. Når du er rolig igjen så forklarer du hvorfor du gjorde det..

Når du skal i butikken neste gang så forklarer du hva som skal skje og hva du forventer av barnet:)

Skrevet

La ungen ligge og skrike, overse alle blikk fra andre i butikken, og ta ungen hylende under armen når du går ut sammen med varene.

Nytter ikke å snakke til en unge som hyler og raser. Forklar etterpå, når roen har senket seg, at om h*n har tenkt å gjøre sånt igjen får h*n vente i bilen imens du handler.

Deretter er du mer konsekvent på at det som skal handles inn "må stå på lista" og at godteri kun kjøpes inn på lørdag. Boller og sjokomelk må unngås :)

Lykke til. :) Alle unger er krapyl i ny og ne, men gir du etter og kjøper godis, har du tapt for evig og alltid..

Skrevet

Forbered barnet ditt. Fortell at du skal på butikken, barnet ditt KAN være med, men at hun/han IKKE kommer til å få noenting.

Jeg tror det nytter å snakke på forhånd om hva som skal skje, og ikke skje :)

Men... snakker ikke av erfaring. Mine barn spør, men får de nei... så spør de utorlig nok ikke igjen!! :D Heldig sånn ;)

Lykke til!

Skrevet

Ta barnet ut fra butikken. uten diskusjon. det lærer de fort av. minn de på det hver gang før dere går inn på butikken i begynnelsen. gi ros når de er flinke.

Skrevet

Hjelper disse tipsene på en/ei som snart er 2 år også?

Ikke HI

Skrevet

min har hatt to raserianfall på butikken, begge gangene har jeg tatt med meg ungen ut i bilen og kjørt henne hjem til pappa. reist ut igjen alene og handla ferdig.Forklarte jenta hvorfor når hun satt i bilen og var rolig igjen. Ikke sint eller flau de må lære at sånn oppfører man seg ikke.

Funka det!

Skrevet

Av egen erfaring så er forebygging det som fungere best hos oss. Jenta mi er 4 år nå, og jeg har bare opplevd én gang at hun har hatt et raserianfall på butikken (til tross for at hun har hatt maaange hjemme, så det er ikke det at hun ikke kan rase fra seg;)).

Med forebygging så mener jeg at man forklarer barnet rolig og tydelig i bilen at nå skal vi inn på butikken, og at vi BARE skal handle matvarer, IKKE snop/kjeks/brus/juice eller andre ting som ikke står på listen. Jeg forklarer at snop kjøper vi bare når det er lørdag, og det har hun aldri hatt problemer med å forstå. Det hender jo at hun prøver seg, men godtar at vi svarer nei:) Ellers så er det viktig at man tar barnet med seg ut fra butikken om det får et raserianfall. JA det er pinlig, men det er enda mer pinlig å bli i butikken med et barn som har et raserianfall;)

En kombinasjon av disse to tingene er etter min mening det som er mest effektivt for å motvirke fretidige raserianfall:) Lykke til HI!

Skrevet

Mine venter i bilen i stedet for å være med inn.

Skrevet

Tusen takk for alle tips!:)

Må bare få si at h*n fyller 2 i løpet av mnd, så spørs om h*n forstår det å foklare i forkant, og grunnen til raserianfall er ikke godteri/kjeks faktisk, men idag var det at h*n skulle "trille" handlekorgen (sånn man egentlig bærer), og vi hadde litt dårlig tid, derfor tok jeg å bar både handlekorga og h*n og da ble det krig!

Men neste gang er det rett ut av butikken for å roe ned så forklare og heller gå inn igjen etterpå dersom det er mulighet!

Takk for tips;)

Skrevet

Prøv alt det andre først og hvis det ikke virker så speiler du oppførselen til barnet.. Altså ned på gulvet å trass med! DET fungerer raskt, effektivt og har også en langtideffekt. Har gjort dette en gang med eldste og en gang med minst, de kuttet ut denne typen oppførsel etter det.

Ja, de andre stirrer og glor, men det hadde de vel gjort uansett??

Skrevet

signerer den med å speile ;) Min søster gjorde dette med sine 2 små "engler" når de slo seg vrang u butikken, og tvert var det slutt :)

Men, prøv alt annet først :P

Skrevet

Om du tar ungen i bilen, er det viktig å la ungen få en ny sjanse etter ca. 5 min. Altså en sjanse til å vise at ungen kan være med i butikken uten dårlig oppførsel.

Jenta mi satt på fanget mitt og oppførte seg særdeles idiotisk. Hun fikk en advarsel, om hun ikke satt pent måtte hun sitte ved siden av meg.

Det gjorde hun ikke og måtte sitte ved siden av meg. Etter noen minutter spurte hun om hun kunne sitte på fanget mitt igjen. Min første tanke var nei, men etter å ha lært litt, tenkte jeg JA, selvfølgelig skal hun få en sjanse til å vise at hun kan. Og jenta satt fint hun :)

Om ditt barn er stort nok til denne metoden- det tror jeg.

Ros når h*n viser den adferden du vil se. Da får du mer av den :)

Skrevet

Hørte om en mamma som la seg ned på gulvet med ungen sin og hermet! Da ble ungen flau og slutta!

Jeg er ikke så glad i å ligge på gulv, men kan avlede oppmerksomheten til noe annet, f.eks. hvor er pappa? skal vi finne han? Ungen min er en skikkelig godtegris og lar seg lett bestikke. Greit å kunne gi boller eller grove pølsebrød til henne på butikken, hvis blodsukkeret er på vei ned- sammen med humøret.

Hjemme vil hun stort sett ikke inn (til middag eller kveld) da hender det at jeg ofte bare løfter henne inn, selv om hun skriker og spreller. Vanskelig for en unge å forstå at hun må ha mat, og at det er natt selv om sola skinner! :)

Skrevet

så noe genialt og brutalt en gang, et par med i alle fall en sinnatagg. far løfter ungen opp under armen (ungen slo godt fra seg, sint som fy for ett eller annet) rett ut på parkeringsplassen og spent fast i bilen. så sto faren rett innen for døra i butikken mens bilen sto rett utenfor.

så bare en sur unge sitte med surleppa framme, og tydeligvis ikke en lyd fra den heller. da ungen hadde roet seg ned, var han og hentet den inn igjen og da var det ikke noe bråk.

Skrevet

Hvis det faktisk er helg/ kosedag, kan man inngå avtaler med større barn om at de får velge seg en vare. (yoghurt/søt frokostblanding/juice/evt. en godtesort. De kan ombestemme seg, og legge tilbake noe de først ville ha! Dette tar lenger tid, men er god læring. :)

Skrevet

Jeg har gått fra barn med raserianfall på butikken. De har ligget på gulvet og hylt, helt til de oppdaget at jeg ikke var der lenger. Da er det over ;) Jeg har ikke gått langt, men bare rett utenfor og jeg har sett dem hele tiden(selv om de ikke har sett meg).

DET virker, for hva er vitsen med å hyle uten publikumet du vil ha viljen din hos??? hahaha.

Skrevet

Jeg skal ihvertfall droppe å legge meg på gulvet å oppføre meg som en tulling.

Synes det er mange gode forslag. Men hold roen for all del og vær konsekvent, men rolig og bestemt hver gang.

Skrevet

Du gikk? Snakk om skivebom på oppdragelsen. Her skal ungene skremmes til korrekt oppførsel. gud hjelpe meg.

Skrevet

Helt enig, det var en forferdelig måte å gjøre det på! Ikke et godt tips..

Mine barn er stort sett ganske eksemplariske ( ja, jeg er veldig heldig ) Kanskje jeg gjør noe riktig også.

Mitt beste tips er å engasjere dem i handlingen, la dem hjelpe til så mye som mulig. La dem ha egne vogner, man kan tegne opp varer på et ark som de kan finne, de kan gi penger i kassa og hjelpe til å pakke...små gleder..

Snakk på forhånd om dine forventniger ( på en enkel og forståelig måte )

Hold deg roooolig ;-) Lettere sagt enn gjort, men man kan lære seg! Telle til ti ( eller 100 ), tenk på noe gøy, fortell en vits til deg selv, hva som enn funker.. Overse så mye som mulig, men blir barnet liggende i fullt raseri, gi først en advarsel: Slutter du ikke nå, må mamma gå ut med deg.

Og slutter ikke barnet, så går dere ut:)

Sett på litt musikk i bilen og tenk på noe annet mens barnet roer seg litt og prøv igjen inn i butikken. PRØV Å IKKE TENKE PÅ ALLE RUNDT DEG! Det skaper mye stress innabords...de aller fleste har opplevd dette med egne barn:)

Skrevet

Jeg går unna. (jeg går IKKE fra henne) Sier at, nå går mamma ut, så nå må du komme! Og da kommer hun tvert. Jeg er ikke 10 meter unna før hun kommer etter. Hun liker ikke at jeg går unna henne, så det funker. Men hun hyler jo hele veien ut :/

Heldigvis er det ikke ofte dette skjer, men like kjedelig hver gang.

Det skjer som oftest i lekebutikken fordi hun helst skulle hatt med hele butikken hjem.

Skrevet

Sette fra meg varene, løfte barnet og bære det ut av butikken og inn i bilen. Så kjører vi hjem.

Jeg ignorerer barnet hele veien.

(dette har bare vært nødvendig å gjøre en gang, deretter ved antydning til trass så har jeg minnet barnet om denne hendelsen. Det har funket;)

Så enten får vi være matløse eller så drar den ene og handler senere.

Skrevet

Vil tilføye at når barnet har roet seg, så slutter jeg å ignorere barnet og forteller med rolig stemme hvorfor vi gikk.

Skrevet

Masse gode tips på litt større barn her :) På mine har det nok ikke fungert før de er nærmere 3 år. På småttingsene har faktisk en brødskalk fra brødoppskjæringsmaskinen fungert ;), men jeg har også vært helt konsekvent ved siden av, slik at de ikke får noe annet. Å ha med en flaske vann(ved lengre handlerunde) kan også være nyttig :)

Har det vært for ille, har barnet vært hjemme hos far under handleturen :)

Lykketil...blir lettere når de forstår konsekvenser :)

Men skam deg ikke over en slik oppførsel...helt normalt....når de er så små. Verrre når de er 4-5 år og fortsetter slik :(

Skrevet

Foreberede ungen i forkant på hva som skal skje.

" i dag skal vi i butikken, du skal få et eple(?), eventuelt i dag skal ikke du få noe spesielt"

Få barnet til å gjenta så det viser at det har forstått.

Dette kan forebygge raserianfall.

HUSK! Da er det IKKE ok å gjøre impulskjøp til barnet. Hold deg til det du har sagt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...