Gå til innhold

barn og hukommelse...

Anbefalte innlegg

Skrevet

fra hvilken alder husker barn tilbake til?Foreksempel; husker et barn ting fra da barnet var1 år?eller er det mulig å huske tilbake til spedbarnstiden?

jeg husker bare fra jeg var 5 år ca...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så vidt jeg har fått med meg husker man i voksen alder fra ca 3 år og oppover.

Men alt som skjer før dette, setter også selvsagt spor selv om man ikke husker enkelthendelser osv.

Jeg ble stort overrasket da datteren vår husket noe fra ett år tilbake. Hun er nå akkruat fylt tre. Det må ha gjort sterkt inntrykk.... (ikke noe fælt altså, men for henne ble det nok det, noe hun så som hun ikke forsto)

Skrevet

Det der er det nok store forskjeller på. Jeg har ei venninne som husker at hun lå i bagvogn og titta på bjørketrærne som suste forbi. Faren min husker at han lå i bagvogn og at en stor (sikkert egentlig normal størrelse) grønlending stakk hodet ned for å se på han, og at mannen smilte.

Det er jo bare små glimt, men likevel noe de husker :)

Skrevet

Etter hva jeg har hørt så henger hukommelse og språk sammen. Når barn utvikler språket får de også en annen måte å tenke og forholde seg til ting på. De kan jo plutselig sette ord på ting og forstå hva de blir fortalt uten at de ser det. De kan også gjengi hva de har sett, noe som gjør det enklere å huske denne hendelsen til senere.

Så barn som har tidlig språk kan nok også huske mer fra da de var yngre.

Skrevet

Jeg husker en eposiode fra jeg var ca 6mnd. Min søster trillet meg i en dukkevogn (en gammel dukkevogn, som faktisk er veldig sor innvelding. Bruke den til min andre barn som soveplass i stua når hun var liten frm til hun var ett år) men min søster trillet meg ute på hverandaen før hun fant ut at hun skulle rille meg nede på grasset. Men der var det to trappetrinn, og som 4åringer flest så tenkte hun ikke helt igjennom det først. Jeg husker bare dunk, dunk, dunk og ansiktet hennes som stakk ned i vogna etterpå.

Mine foreldre sier jeg husker mye fra jeg var liten, men jeg klarer ikke å tidsbestemme det. Jeg husker min mors onkel godt, men han døde når jeg var 2 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...