Anonym bruker Skrevet 7. mai 2011 #1 Skrevet 7. mai 2011 Hva leker din 4-5-åring med?Når er de for gamle til å ha lekekjøkken?Har et lekehus i hagen med "kjøkken" men barna leker aldri rollespill slik jeg husker vi gjorde da vi var små...Har kjøpt lekemat og sånn men de drar det bare ut i sandkassa og lager gjørmekaket.I bhg har de ikke dukker,er det ikke pedagogisk riktig lengre det eller?Begynner å tenke at jeg forventer for mye av leken deres nå...men jeg ser ikke for meg 7-åringer leke mor far og barn etc...Husker jeg og broren min lekte mye butikk men vi var kanskje eldre vi også da?Mine barn kan leke det i to minutter og så slenger de bare "varene" rundt og tøyser og tuller.Åååå kjenner jeg blir litt oppgitt...Og ang lego...de kan bygge i to minutter så er det bare kjedelig.Når ksn jeg forvente at de leker med legobilene/husene og lager rollespill ut av det?Kanskje det bare er mine barn som er unormale:-( Og en ting til jeg kom på...eldstemann på 5 har aldri interessert seg for biler/traktorer etc...Sykle på 3-hjulssykkel har han knapt gjort og ski og sykkel er noe vi må "tvinge" han til å prøve...Han har null interesse for å lære seg det..Noen som kan gi meg noen trøstende ord og si at det ikke er unormalt???
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2011 #3 Skrevet 7. mai 2011 jeg tror det er veldig normalt. min unge er ikke så gammel, men ser veldig noe av det samme. jeg har prøvd å gjøre ting morro for meg og far og dermed syns ungene det er gøy og. min hater å sykkle på sin 3 hjul sykkel. nekter å prøve og. hender jeg tar meg en tur på sykkelen min med ungen i sete og vi kjøper is. så sier jeg til han at når han blir stor og kan sykkle. kan vi sykkle å kjøpe is om sommer`n. leke stue vet jeg ikke helt.siden jeg har en gutt på 3 og vi ikke har det. men gutten min har da nesten alt annet. gutten vår leker med lego men aldri kunn lege. gutten min er aldri intresert i biler og slikt. gutten vår er opptatt av post mann pat, donald, smurfer. og dette får han lov å drive med så mye han vil.. la ungen få sine egne intresser og la ungen drive med det. tror det er best. ikke tving ungen til noe. bare la det være litt.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2011 #4 Skrevet 7. mai 2011 Alle unger er forskjellig. Datteren til søsteren min lekte rollelek fra ca to år. Min på over 4 leker sjelden rolle-lek, men driver mest og herjer og kaster ting rundt. Hun er veldig fysisk av seg, klatrer og springer og hopper hele tida. Hun liker puslespill og er veldig flink på ski. Det var hun ikke i fjor, men i år har hun fått dreisen på det. Ikke alle gutter har interesse for biler og fysisk aktivitet, det må man vel bare erkjenne. Kanskje hvis han ser at andre holder på, så får han mer interesse for å gjøre det selv. Eller kanskje han føler at han ikke mestrer utstyret? I så fall er han ikke alene. Noen må kunne det før de i det hele tatt har prøvd. Ikke akkurat lett å forklare da, har de bestemt seg så har de bestemt seg. Du kan jo ta det opp med helsestasjon neste gang dere er der. Men uanset er det jo slik at ungene kopierer de voksne. Hvis dere voksne sitter i sofaen og ser på, er det jo ikke sikkert ungene har lyst å leke. Kanskje hvis dere drar ut mer sammen, på ulike slagst turer. Uansett så er det for tidlig å si at noe er unormalt med ungene. >Er det allidrett der dere bor? Det er vel tid for å bli med på det fra høsten av, og det kan være en nøkkel til å få sansen for f.eks ski.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2011 #5 Skrevet 7. mai 2011 Eldste er veldig pysete av seg så det er nok derfor han ikke liker ski/sykkel etc da...Han sier han ikke kan det og derfor ikke vil prøve det...Organisert idrett er nok bare å glemme...han tørr ikke å si hei til bhg-vennene utenfor bhg fire vegger en gang...
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2011 #6 Skrevet 7. mai 2011 Det er stor forskjell på hva barn liker, og det var det også da vi var små... Jeg har f.eks aldri lekt med dukker, mens søsteren min lekte med dukker til hun begynte på ungdomsskolen Jeg har fire barn og de er faktisk ganske forskjellig alle sammen. De to eldste er begge glad i lego, de kan sitte i timesvis å lage romskip, biler, hus osv. De har begge vært glad i "bygge"-leker fra de var 2-3 år gamle, de bygget med treklosser, laget brio togbaner over hele huset og bygget broer og hus i lege og treklosser rundt togbanene. De har aldri kjørt noe særlig med togene, men har bygget og bygget og bygget. Nå er de 7 og 10 år gamle så briotoget er ryddet bort, men de kan sitte lenge med legoklossene. Ingen av de har puslet med puslespill. Jenta mi på 4 år elsker puslespill, hun kan pusle og pusle. Hun har en hel haug med puslespill og kan f.eks bruke lang tid på å legge alle puslespillene sine ved siden av hverandre utover stuegulvet. Hun er også glad i å leke med kjøkkenet sitt, har Ikea sitt trekjøkken med alt utstyr og hun lager mat og drikke med perler. Alle mulige slags perler blir middag, saft og kaker. Men dukker har hun aldri brydd seg om. Lillesøster på 2 år leker med dukker hele dagen, hun koser, vasker romper, triller i dukkevogn og bærer rundt på dukkene sine hele tiden. Ser veldig godt at hun er en helt annen type og leker helt anderledes enn storesøster. Feller for alle fire er at de leker rollespill, de bare gjør det med forskjellig typer leker og på litt forskjellige måter. Ungene i dag har vel mer leker enn de trenger og det kan være en ide å gjemme vekk noe av det. Sett noen esker på loftet og rydd i det de har fremme. Av og til kan du bytte rundt på hva som er på loftet og hva som er fremme. Da får plutselig gamle leker nyhetens interesse igjen..
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2011 #7 Skrevet 7. mai 2011 Har han ikke noen han liker å være med? Det hadde kanskje vært lurt og arrangert playdate med noen han stoler på, f.eks. Ta han med på allidrett og la han stå og se på, ihvertfall en gang eller to sånn at han ser hva det går i. Ville ikke gitt opp, samtidig er det vanskelig når de er sånn som din sønn. Hvordan var du selv som barn? Sjenert? Hva fungerte for deg? Prøv å finne ting å gjøre på fritiden sammen med de som han leker med i barnehagen. Besøke de hjemme, så han blir kjent med foreldrene deres. La han bli med dem hjem etter barnehagen også etterhvert! Veldig utviklende det...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå