Gå til innhold

Hvordan funker egentlig det med feriepenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis jeg har et feriepengegrunnlag som sier at jeg skal ha ca. 9000 utbetalt i feriepenger, og i fastlønn har ca. 6500 kroner utbetalt (men vanligvis med ekstrajobbing har mellom 10-16 000 kroner utbetalt). Får jeg noe feriepenger da?

Jeg skal ha ferie tre dager bare. Blir feriepengene mine da 9000 - det jeg tjener på en helg, ca. 3250?

Elller hva?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

feriepenger er 10-12 prosent av årsinntekten. Du får dem uavhengig om du har ferie eller ikke...

Skrevet

Alle har krav på feriepenger på det de tjente året før, dette utgjør ca 10,2%. Litt avhengig av om du har 4 eller 5 uker ferie.

Feriepenge utbetales vanligvis i juni.

Skrevet

Men blir de ikke trekt av lønnen min når jeg tar fri en hel helg? Jeg jobber kommunalt, og får da utbetalt det jeg skal i juni, men siden jeg tar en helg fri i juni, vil jeg ikke da på en måte tape litt av de pengene?

skjønner ikke helt det der jeg....

Skrevet

Jeg skjønner det, men jeg vil jo bli trekt minus det jeg er borte fra jobb, ikke sant?

Skrevet

Ja du får ikke lønn for den tiden du er vekke fra jobb, men beløpet på feriepengene forandrer seg ikke iforhold det.

Skrevet

Feriepengene tjente du i fjor, de har ingenting med det du tjener i år å gjøre. Hvis du ikke skal ha "ferie", men tar fri 3 dager så får du selvfølgelig ikke lønn for de 3 dagene, men feriepengen (som du fortsatt tjente i fjor) får du utbetalt. Du blir ikke trekt noe i lønn, men altså... Du får ikke betalt for timer du ikke jobber, ferie eller ikke.

Skrevet

Jeg jobber i staten. På min arbeidsplass er det sånn som dette:

i juni får man utbetalt feriepenger

Man trekkes for antall feriedager man bruker

Om man har opparbeidet seg lite feriepenger, men bruker alle feriedagene kan man ende opp med lite ut. Men om man har full ferieopptjening (ferie med lønn) så får man en del mer enn en vanlig lønning.

Feriepengene er skattefrie også, så det hjelper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...