Anonym bruker Skrevet 7. mai 2011 #1 Skrevet 7. mai 2011 Jeg jobber i statlig sektor. har opprinnelig en 100% stilling, men har nå delvis permisjon slik at jeg jobber 60%. Dermed har jeg totalt 15 feridager i år. Har ennå ikke brukt noen dager. Nå skal jeg starte i ny stilling i en annen statlig etat, og skal da gå opp til 100% stilling igjen. Begynner nå i juni. Hvor mange betalte feriedager vil jeg da få totalt i 2011? Siden jeg går fra en statlig stilling til en annen, får jeg jo med meg feriedagene mine. Men skal jeg fortsatt ha 15 dager, eller vil jeg da få 25 dager? Hvor finner jeg reglene for dette?
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2011 #2 Skrevet 7. mai 2011 Feiredagene, dvs. feriepengene, ble opptjent i fjor. Om du jobbet 100% i 2010 så får du 25 dager i år. Jobbet du 60% i fjor så får du 15 dager i år.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2011 #3 Skrevet 7. mai 2011 Du har 25 feriedager, men får bare penger for det som er opptjent i fjor. Det er ikke noe som heter å "få med seg feriedagene sine". Feriepengenes størrelse er i forhold til hvor mye du jobbet i fjor.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2011 #4 Skrevet 7. mai 2011 nei, det er feil. FErIEPENGENE får jeg etter hva jeg jobbet i fjor (som forresten var 100%) feriedager og feriepenger er ikke det sammen
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2011 #7 Skrevet 8. mai 2011 svaret er feil da opptjente feriepenger og antall feriedager ikke er det sammen.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2011 #8 Skrevet 8. mai 2011 Du har rett på 25 feriedager totalt, men bare 15 av de med lønn.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2011 #9 Skrevet 8. mai 2011 Siden du jobbet 100% i fjor får du feriepenger utbetalt etter 100% stilling, men du har (som du selv sier) kun 15 dager med betalt ferie. dette gjelder dersom du jobber 3 dagers uke. Jobber du 60% fordelt på 5 dager pr uke, altså kortere dager, har du krav på 25 feriedager. Dersom du går opp i stilling hos eksisterende arbeidsgiver, skal antall feriedager med lønn justeres tilsvarende. Altså; hadde du gått opp fra 60% stilling til 80% stilling (fra 3 dagers uke til 4 dagers uke) skal du gå opp fra 15 feriedager til 20 feriedager se her: http://www.sph.dep.no/Statens-Personalhandbok/11Kommentarer-til-lover-og-forskrifter/112Ferieloven-mkommentarer/ Men jeg er faktisk litt usikker hvordan det er når du bytter fra en etat til en annen selv om det fortsatt er staten som er arbeidsgiver. Mn det er riktig som du sier at du får med deg feriedagene dine (dvs du får de ikke utbetalt når du slutter). Du får også med deg feriedager du evt. overførte fra i fjor.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2011 #10 Skrevet 8. mai 2011 Takk:) Ble endel klokere, men ikke helt. Skjønte fortsatt ikke hvor mange feriedager med lønn jeg får......
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2011 #11 Skrevet 8. mai 2011 Spør personalavdelingen din, det er det beste. Evt fagforeningen.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2011 #12 Skrevet 8. mai 2011 Hehe..HR avdelingen stoler jeg ikke helt på. De gjør så mye rart og har selv vært nødt til å korrigere de flere ganger. Derfor skulle jeg gjerne hatt noe skriftlig å vise til før jeg kontakter de:) Men har sendt henvendelse til fagforeningen ja:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå