Gjest Hercule Poirot Skrevet 7. mai 2011 #1 Skrevet 7. mai 2011 Jeg er lærer i videregående skole, ser at stadig flere elever bedriver utstrakt særskriving. Det betyr altså at flere og flere skriver PÅSKE EGG og LAMME LÅR i stedet for PÅSKEEGG og LAMMELÅR (Store bokstaver bare for å utheve ordene - ikke for å si at elevene skriver med store bokstaver....) Hvilken holdning har den jevne dib'er til dette fenomenet? I rettskrivingsreglene for norsk språk står det jo helt klart at et ord som uttales som ett ord også skal skrives som ett ord, mens det i engelsk jo er stikk motsatt. Hva synes dere? Skal jeg rette på dette, og da følgelig trekke totalkarakteren ned, eller skal jeg overse det?
Galskapens overhode Skrevet 7. mai 2011 #2 Skrevet 7. mai 2011 Har dette vært gjennomgått? Hvis ja, så ville jeg rettet på det, spesielt siden det er videregående skole. Hvis ikke ville jeg kommentert det og heller latt det få en liten uttelling på karakteren. Feks når man bikker mellom 5-6. AT det kan trekke ned.
Gjest Skrevet 7. mai 2011 #3 Skrevet 7. mai 2011 Selvsagt skal du rette på det. Skrivefeil er skrivefeil og må rettes på i skolen. Hvordan ellers skal man lære?
gerd Skrevet 7. mai 2011 #4 Skrevet 7. mai 2011 Jeg mener helt klart at du skal rette på dette!!! Jeg mener faktisk at du vil gjøre en dårlig jobb som norsklærer og gjøre elevene en bjørnetjeneste om du overser det. Jeg ser dette er krasst skrevet, men jeg mener det. Det er i skolen at man skal lære å skrive skikkelig norsk. Lærer man det ikke der lærer man det aldri ellers. Jeg personlig irriterer meg grønn over slike typer skrivefeil. Hadde mitt barn hatt gjentatte feil av den typen og ikke blitt rettet på hadde jeg tenkt at læreren ikke gjorde jobben sin. Og ja - da setter du karakterene deretter. Man skal ikke få seks eller fem i norsk med slike feil.
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 7. mai 2011 #6 Skrevet 7. mai 2011 Jeg mener at sålenge det er feil i forhold til norsk rettskriving så er det feil og det skal rettes på!!! Man skal jo heller ikke blande inn engelsk i norsk undervisning =) =) Hvis ikke barn/ungdommer lærer at det de skriver er feil vil de fortsette å skrive feil og det kan jo faktisk ha konsekvenser for senere i livet enten i utdannelse eller arbeid.
lille sprelle Skrevet 7. mai 2011 #7 Skrevet 7. mai 2011 Selvsagt skal du rette på dette! På videregående nivå må man forvente at rettskrivningen er feilfri. På det nivået er det det innholdsmessige og det å uttrykke seg skikkelig og variert som er viktig. MEN jeg er ikke lærer så jeg vet jo ikke hva "normen" sier.
Strandloppa og lillebror Skrevet 7. mai 2011 #9 Skrevet 7. mai 2011 Dersom det er skrivefeil som blir gjort i forbindelse med faget norsk, så syns jeg du bør rette det. Er det mye slike feil bør det også gå utover karakteren. Hvis det gjelder andre fag, f.eks. geografi, så syns jeg ikke det skal ha noe å si for karakteren.
jordbærsjokolade Skrevet 7. mai 2011 #10 Skrevet 7. mai 2011 Hmm, jeg er ingen lærer men syntes absolutt at du må rette på dette. Det er jo feil! Men mulig det har kommet noen nye regler siden jeg var tenåring for ca 100 år siden:)
jordbærsjokolade Skrevet 7. mai 2011 #11 Skrevet 7. mai 2011 ..og selvfølgelig kun om det gjelder norskfaget
gerd Skrevet 7. mai 2011 #12 Skrevet 7. mai 2011 Jeg mener jo at dersom det er snakk om karakteren seks så gir man ikke den til en elev med drøssevis av skrivefeil selv om innholdet er riktig......da tenker jeg på en geografiprøve f.eks.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 7. mai 2011 #13 Skrevet 7. mai 2011 Klart det skal rettes på, men jeg hadde ikke satt ned karakteren om det var en følgefeil, f.eks at eleven konsekvent skrev ordet "påske egg" mange ganger i teksten, men ellers hadde lite problem med særskriving. Så sent i semesteret regner jeg jo med at du visste om dette problemet (du har vel hatt elevene hele skoleåret?), og dermed fått undervist de i dette. Da vet de jo om at det er regner for særskriving, og må ta det til seg at de får nedsatt karakter.
ellen-propellen Skrevet 7. mai 2011 #14 Skrevet 7. mai 2011 *rekker opp hånden* Jeg lærte på skolen at man ikke kunne ha dobbel vokal i ett ord.Påske egg skal derfor skrives i to ord. Det er jo mange år siden jeg gikk på skolen,og det er mulig jeg er totalt vranglært. Men for å komme med noe saklig i denne debatten, som norsklærer skal du rette skrivefeil:)
Gjest Skrevet 7. mai 2011 #15 Skrevet 7. mai 2011 Man kan ha dobbel vokal når det uttales som en lyd. Som feks. i påskeegg
Gjest Hercule Poirot Skrevet 7. mai 2011 #16 Skrevet 7. mai 2011 Jeg har selvfølgelig undervist elevene mine i dette. :-) Helt fra før første innlevering. Særlig fordi særskriving irriterer meg noe vanvittig. ;-) Jeg repeterer særskriving gang på gang i løpet av året, men hjelper det? Næh... Ikke i særlig grad... :-( Og ja, jeg retter alle jeg finner, selvfølgelig er det en og annen som glipper, men jeg ser jo fort om eleven er konsekvent særskriver. Og ja, dette gjelder i norskfaget. Nå underviser jeg kun i norsk dette året, men når jeg har andre fag, så er jeg ikke så nøye, da teller det i alle fall ikke på karakteren. Takk for fine innspill! Jeg tar gjerne i mot flere.
therehag Skrevet 7. mai 2011 #17 Skrevet 7. mai 2011 Hvis du er norsklærer: Ja, da må du rette det. Er det kun dette som er feil i rettskrivingen hadde jeg ikke satt ned en hel karakter pga dette. det blir litt for dumt mener jeg, da skal det være en del skrivefeil. Hvis du har et annet fag: Nei, da skal du ikke bry deg om det. Til gerd som skriver at ved skrivefeil burde ingen elev får 6 uansett hvilket fag. Det er bare helt latterlig. Som lærer selv kan jeg si deg at det hadde sugt ut motivasjonen til utrolig mange elever. Jeg skrev som en gal på en del av mine prøver. Fikk som oftest alltid 5 eller seks, i alle fag, Hadde alltid skrivefeil da jeg konsentrerte meg om innholdet, og ikke språket(med unntak av norsk). Blir litt for dumt om elevene skal sitte å pynte på setningene i en historie prøve så lenge budskapet er tydelig. De skal bruke tiden på å svare på det de skal, ikke på å tenke orddelingsfeil.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 7. mai 2011 #18 Skrevet 7. mai 2011 Underviser du i norsk? Da ville jeg tatt det fatt. Underviser du i andre fag, så skal norsken telle, men da ville jeg ikke latt det trekke ned karakteren. Eleven får straffen sin i norsk, og trenger ikke straffes tilsvarende i samfunnsfag. Jeg jobber på yrkesfag, jeg retter ikke norsk så lenge den er forståelig. Men når elevene skriver f.eks. søknader passer jeg på at de skriver korrekt. Personlig synes jeg rettskrivingen inne på disse foraene suger. Folk skriver som de snakker og det er svært mange feil å se.
Gjest overlord Skrevet 7. mai 2011 #19 Skrevet 7. mai 2011 Ikke rart det går til bøvels med språket vårt når en lærer faktisk lurer på om man skal rette på dette! Selvsagt skal man det!
Gjest Hercule Poirot Skrevet 7. mai 2011 #20 Skrevet 7. mai 2011 Hehe... En sånn kommentar har jeg faktisk venta på, overlord. :-) Egentlig lurer jeg overhodet ikke på om jeg skal rette på det eller ikke. Det var "bare" en måte å vinkle spørsmålet på - for å få frem meninger! Jeg retter så absolutt ordelingsfeil og særskriving, jeg retter og/å, da/når, kommafeil og masse annet. Men alt til sin tid, som jeg tolker Lektor Doppler også gjør. Jeg underviser også på yrkesfag, Doppler. Er vi kolleger? ;-)
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 7. mai 2011 #21 Skrevet 7. mai 2011 Neppe, på den skolen jeg jobber en det yngste barnet mitt på 5. (Hva jeg gjør på dinbaby fortsatt har jeg ikke noen forklaring på). Jeg underviser i programfag på IKT-servicefag.
Gjest Hercule Poirot Skrevet 7. mai 2011 #22 Skrevet 7. mai 2011 Hehe... Mitt barn er 6, så hva JEG gjør her - æh... Vet ikke! IKT-servicefag har vi ikke på min skole, og vi har mange barn under 5 år blant "rekruttene" (eller assistentene, som de blir kalt når de er med på jobben...)
WorkingMom - m/jente og gutt:) Skrevet 8. mai 2011 #23 Skrevet 8. mai 2011 JA! For all del må du rette på det! Hvordan skal de ellers lære? Jeg er irriterer meg grønn over slike skrivefeil! Du er norsklærer så gjør jobben din og hjelp dem med å bli gode og BEDRE i rettskrivning! Tror foreldrene setter pris på at du retter der barna deres gjør feil
gerd Skrevet 8. mai 2011 #24 Skrevet 8. mai 2011 Jeg mener ikke at norsken skal være 100% i prøver i andre fag, men om teksten er FULL av feil og språket er openbart dårlig er noe annet. Det var ment som et svar på et innlegg tidligere: Når dere sier at norsken ikke skal ha noe å si på karakteren i andre fag. Jeg mener det skal ha noe å si, men man skal selvsagt ikke være pirkete og sitte og rette på det. Men det er jo alltid sånn at hvordan man bruker språket sier noe om hva slags nivå man ligger på...
therehag Skrevet 8. mai 2011 #25 Skrevet 8. mai 2011 At det alltid er slik er en påstand jeg ikke er enig i. Mange elever har mye kunnskap, men sliter med å få det frem på en bra måte. Noen prøver varer jo bare i 45 minutter og da er det knapt med tid. Da er det viktigere at de fokuserer på å svare på spørsmålet. Ikke kommaregler, ordelingsfeil, og/å+++ vet om flere 5/6'er elever som ikke er feilfrie språket for å si det sånn. Det betyr ikke at de ikke er brilliante. Og smartere en "Mari" som skriver riktig norsk, men ellers ikke har fått med seg noe... Jeg har faktisk en venninne som er rå på rettskriving! Hun klarte ikke ta noen annen utdannelse en videregående fordi hun bare strøk på eksamen. Fikk ikke med seg innholdet i bøkene. Hun jobber nå som korrekturleser i et advokatfirma. En topp jobb for henne;-) Poenget mitt er vel at det finnes maaange unntak fra den "regelen". For all del, jeg er enig i at språket må være forståelig. Setningene må jo gi mening. Men skrivefeil kunne jeg ikke brydd meg mindre om i andre fag enn Norsk. Så jeg er enig i det at norsken ikke skal ha så mye å si i andre fag, så lenge det er forståelig, og elevene svarer på det de skal.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå