Gå til innhold

Svigermor eller sambo som er urimelig her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kort fortalt; Svigermor har et stort sommerhus. Har 4 barn og 11 barnebarn. 3 av barna som er interessert i å bruke dette huset.

Nå vil hun skrive huset over på barna. Eller...hun vil skrive huset over på eldstemann, men vil at alle skal bruke det. Sambo mener det blir helt feil. Han er vil at huset skal stå på alle. Redd det kan bli tull i fremtiden, og at de andre søskene ikke får bruke huset.

Hva mener dere er rett?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Arv skal og bør gjøres mest mulig rettferdig, så helt klart samboeren din som har rett! Det som står på papirene er det som teller den dagen det evt blir uenigheter...

Skrevet

Ja, er slik han tenker og. Foreslo overfor eldstemann (bare for å teste han) at han kunne stå som eier. Men, DET gikk ikke svogeren min med på....

Skrevet

Skaff advokat. Hvis din svigermor ønsker at eldstemann skal arve hytta, må de andre barna overta andre verdier. Ikke nødvendigvis nå, men det er et must å ha all arv av vesentlig verdi dokumentert p åriktig måte.

Dessverre kan svigermor fint gjøre som hun selv vil, men viktig at det dokumenteres.

Skrevet

Kan en skrives som "hovedeier" mens det skrives at de andre har like mye bruksrett? Aner virkelig ingenting om dette..

Skrevet

Jeg kommer fra en familie der det har oppstått ondsinnet hat mellom familiemedlemmer fordi søsknene ikke klarer å bli enige om dødsboet etter foreldrene.

Hvis alle barna til svigermor skal bruke huset så bør huset stå i alles navn. Hvis det ene barnet vil kjøpe huset før hun dør så burde jo det være greit, men da kan ikke de andre barna kreve å bruke huset. Hva arv angår så burde jo det bli fordelt rettferdig.

Skrevet

Det er dette dere trenger advokat til.. Veldig viktig at avtalene som settes opp er gyldige etter loven, sånn at alle vet hvilke rettigheter og plikter de har. Hvis storerbror blir "hovedeier", vil han ha bukta og begge endene, er jeg redd.

Skrevet

Du må få svigermoren din til og skrive et vanntett dokument hos en advokat, hvor den som føres som eiger plutselig ikke kan nekte øvrige fra og bruke sommer huse eller selge det..Feks at ved salg så skal pengene deles likt mellom søskene. Eller blir det jo helt feil.

Skrevet

sitter hun som enke eller er hun enslig? Det har ogsaa mye aa si, med skiftet og uskiftet bo. Noe jeg maa poengtere til min egen bestemor som ogsaa sitter i uskiftet. Hun har ingen rett til aa gi bort store verdier fordi halvparten tilhorer ikke henne, men hennes barn som er dems farsarv. Mulig jeg tar feil, men vet ihvertfall at familien gaar i krig naar hun gaar bort nettopp fordi hun har gitt bort store verdier til enkelte... Er svigermoren din enslig, saa har hun rett til aa gi den bort som en del av arven, men hun maa passe paa at dette blir riktig fordelt i fremtidlig arv. Vil nok si at hun gjor klokt aa overfore til alle barna, saa kan barna selge seg ut om de ikke onsker aa ha del i den. Sambo i mine oyne, har rett paa flere felt.

Skrevet

Både svigermor og svigerfar lever:-)

Skrevet

Så lenge det her ikke er snakk om uskiftet bo, kan svigermor gjøre akkurat som hun vil med de eiendelene som tilhørere henne. Vil hun gi bort hytta til eldstemann, kan hun fint gjøre det.

Men om det er lurt ift uenighet mellom søsken er en helt annen sak......

Så svigermoren din har helt rett her ift loven, og slik sett er det din samboer som er urimelig. Men skjønner din samboer godt altså.

Skrevet

Sommerhus burde overtas av én. Når det er fire søsken og dermed fire familier blir det krangel om bruk, drift og vedlikeholdsutgifter når svigers faller fra. Det går ved nød at et søskenpar kommer til enighet hvordan ei hytte kan brukes.

Svigers står helt fritt å gi huset i gave til et av sine barn så lenge de lever, det trenger ikke en gang være forskudd på arv. Det ville nok bli ansett som urettferdig, så det jeg ville anbefale er å la en av barna kjøpe huset eller gi den som forskudd på arv, dette bare når resten av fremtidig arv er nok for de andre 3 søsken.

Skrevet

Nei, sommerhuset burde IKKE overtas av en. Betyr jo at det EN som får arven sine, og ikke de tre andre. Uretferdig. Bruk, drift og vedlikehold kan fin avtales.

Skrevet

Mine foreldre satt med en flott hytte, de lot det ene barnet ditt overta den men da skulle også min far samt alle oss barnebarna på begge sider ha bruksrett på den.

Hun fikk hytten (som sagt med at alle skulle ha mulighet til å bruke den) pappa fikk 50 000.

6 mnd senere solgte tanten min hytta. Fikk vel sånn opp mot en million for den.

Hjalp lite at besteforeldrene mine angret seg da.

Du kan jo tenke deg hvordan familieforholdene er nå.

Skrevet

Om eldstemann skal arve hytta så må han kjøpe ut de andre søskene. Og selv om dere får bruksrett så er det ikke gitt at barna deres vil få det samme når eldstemann sine barn arver hytta etter ham igjen.

Tenk på barna og deres rettigheter også.

Skrevet

Mine besteforeldre hadde samme problem, 5 barn og 1 hytte. De forutsa at det bare ville bli krangling om hvem som får bruke hytta, om tidspunktet og hvor lenge om gangen. De hadde naboer som løste det slik med sine 2 barn at de fikk bruke hytta annethvert år. Resultat var at hytta forfalt fort da reparasjoner ble utsatt til neste år - når søsken skulle ha den.

Så det var avskrekkende og besteforeldre inviterte til loddtrekning. De ville ikke at et av barna måtte kjøpe de andre ut, hytta var ganske verdifult.

Onkelen min var den heldige og eier hytta nå. Jeg tror ikke at alle våre 5 familier kunne hatt hytta tilsammen uten å krangle om det ene eller andre.

Skrevet

Og hva er problemet med at EN som får arven? Kan ikke fatte at det finnes folk som syns at alt alltid må være likt for å være rettferdig.

Skrevet

jeg vet om to stykker med lignende situasjoner. I den ene situasjonen solgte den personen som fikk hytta den, og tok alle pengene. Der snakker ikke familien med de lengre.

Den andre situasjonen valgte foreldrene å sette hytten i alle sine navn. disse var tre da. så skrev de en kontrakt med hvilke uker som tilhørte hvem, og hva som måtte gjøre. dugnader osv... alt dette stod i kontrakten, med mulighet for å kunne betale andre for tjenestene.

Så kunne de bytte uker hvis det ikke passet osv. Det funket bra for de da alt stod i en kontrakt. de har ikke kranglet og det er veldig uproblematisk.

Det er også mulig å kjøpe ut et søsken som ikke vil være med lengre. den som kjøper for disse ukene.

Jeg tror ikke din svigermor tenker tanken på at eldstemann faktisk har veldig veldig mye makt som eneeier. og at han kan si nei, og nekte andre tilgang på hytten. jeg hadde snakket med hun om det.

Skrevet

Enig med samboeren din.

Skrevet

Det er jo ikke her snakk om ARV, men at noen ønsker å gi bort hytta mens er i live - noe de står helt fritt til å gjøre.

ARV er noe man får etter at froeldrene er døde. Her er ingen av froeldrene døde, og de kan gjøre hva de vil med sine eiendeler når de er i live.De kan derfor fint gi bort hytta til ett av barna sine uten å gi noe til de andre.

Det er selvfølgelig ikke sånn at ett barn må kjøpe ut sine andre søsken når han får eiendommen i gave!

Skrevet

Og her blander folk sammen gaver og arv i er salig virrvarr.....

Skrevet

Har din svigermor tenkt på hva som skjer når oldebarna kommer? da blir det kaos da!! Så lenge det kun er en som eier er han sikret alle rettighetene, og jo lengre ut man kommer i familietreet, jo mer blir hytta hans(hvis han deler i det hele tatt).

Hvis kun EN skal få den mener jeg at han skal arve den og betale ut de andre.

Skrevet

Gud, så mange eksempler det er på at arv av hytte skaper problemer mellom søsken. Man skal ha et veldig godt forhold for at det ikke skal bli gnisninger om hvilke uker, hvem som skal ta hva av vedlikehold osv. Her er det fire søsken som skal få til denne kabalen... Hadde ærlig talt sett litt svart på det.

Det beste ville antagelig vært å kalle det forskudd på arv, få den verdsatt og trekke fra det beløpet når arven skal fordeles senere. Da har eldstemann fått en del av sin arv og verdien av den blir trekt fra hans del av arveoppgjøret.

Kjenner noen som hadde et flott sommerhus ved sjøen, der arvet to søsken huset sammen. De bygget om og fikk det delt inn i to leiligheter så det har ikke vært noen problemer. Men så har disse to søsknene som eier sommerhuset sammen fått 5 barn til sammen og plutselig er neste generasjon sommehuseiere ganske mange.. De vet enda ikke hvordan de skal løse det, men de tenker fælt.

Skrevet

Det og skrive sommerhuset på ene barnet er en dårlig ide for da kan han bare selge det eller nekte de andre tilgang.

En ide kan være at besteforeldrene dine tar loddtrekkning mellom de som ønsker huset og skriver huset over på vinneren, men at dette da blir trukket fra den dagen arevoppgjøres skal gjøres opp. Alltså at dette ikke blir en "gave", da blir det urettferdig.

Skrevet

HI her. Sambo har nå hatt en prat med sin mor. Hun kommer til å skrive feriehuset på alle barna. Er en som får ansvaret for å sørge for at utgifter blir betalt. (alle skal sette inn et fast beløp i mnd. på en egen konto)

Da ser det ut til at alt ordner seg til det beste:-))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...