karamba9 Skrevet 7. mai 2011 #1 Skrevet 7. mai 2011 Hei. Tror jeg har lest et sted at foreldrepermisjon ikke gir grunnlag for feriepenger. Er blitt litt usikker nå- er det noen som vet? På min lønnslipp fra desember står det feriepengergrunnlag som er total summen som jeg fikk utbetalt i fjor (7 mnd foreldrepermisjon + 5 mnd jobb). Det var arbeidsgiver som utbetaler både syke, foreldrepenger osv. Kan jeg forvente feriepenger utfra feriepengergrunnlag som står på lønnslippen, eller trekker de permisjonstiden og foreldrepenger allikevel før de beregner feriepenger? Har SÅ lyst på en god ferie
2 små orkaner Skrevet 7. mai 2011 #2 Skrevet 7. mai 2011 En av fordelene ved at arbeidsgiver utbetaler lønn i foreldrepermisjon er at man får utbetalt full feriepenger. Om NAV utbetaler foreldrepenger får man jo kun feriepenger av 12/15 uker. Dvs at det feriepengegrunnlag som lønnslippen din fra desember opplyser er det du skal ha feriepenger av (12%) Så, kos deg på ferie:-)
karamba9 Skrevet 7. mai 2011 Forfatter #3 Skrevet 7. mai 2011 oi-oi-oi !!! er det sant? SUPERT! har regnet med nesten null i feriepenger (uten helt at jeg husker hvorfor..hehe), men dette blir jo både fest og ferie av Takk, 2 små orkaner for gode nyheter!!!
Kengurine Skrevet 7. mai 2011 #4 Skrevet 7. mai 2011 Dette er min erfaring også - at når permisjonspenger betales ut fra arbeidsgiver, så får man "full" feriepenge-pott. Jeg var innstilt på de 15 ukene, men fikk en positiv overraskelse når de hos lønn fortalte meg dette!
Gjest ->>- Skrevet 7. mai 2011 #5 Skrevet 7. mai 2011 Når NAV betaler permisjonspengene får man feriepenger for de første tolv ukene (i 100% permisjon). Når arbeidsgiver utbetaler, er ikke denne pliktig til å betale mer enn NAV ville gjort - men vanlig praksis (og gjerne nevnt i tariffavtaler) er at man da får feriepenger av hele permisjonstiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå