Anonym bruker Skrevet 7. mai 2011 #1 Skrevet 7. mai 2011 Vi venter vårt første barn sammen om 6 mnd, og vi gleder oss begge to, men jeg er redd for å bli sittende igjen med alt det praktiske alene. Han er 27 år, men han sliter litt med å forstå seg på penger og pengebruk, noe som medfører at han bruker det han har, og jeg er den som sparer, og er den som ender opp med å forsørge oss når han er blakk, og sånn burde det ikke være når han tjener så godt som han gjør. Problemet er jo at det "fungerer" nå, men jeg skulle ønske han kunne forstå at han må kutte ned på sitt eget forbruk, og spare litt, så ting blir mindre kronglete for oss begge, men kanskje spesielt for meg, når barnet kommer. Regninger betales 50-50, men mat er det stort sett jeg som står for av innkjøp og betaling, og når det kommer til bleier og annet barneutstyr blir det vel meg som står for også, med mindre jeg får han til å innse hva et barn koster, og at dette ikke bare er mitt ansvar. Noen gode ideer til hvordan jeg skal få han til å skjønne at han må skjerpe seg, og begynne å legge av litt penger til når barnet kommer?
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2011 #2 Skrevet 7. mai 2011 Ja det er ikke enkel situasjon. Sleit med samboeren min også når det gjaldt økonomien. Jeg bor ikke sammen med han nå. Vi skal ha barn om ca 5 mnd. Jeg klarte det ikke mere. Han også tjener kjempe bra men alle pengene hannes går på lån og kjøpe kort. Jeg betalte hele huslånet og billånet. Maten brukte han å betale da og regninger delte vi på. Vi hadde felles konto men ofte at vi ikke he råa til å betale regninger. Nå bor vi ikke sammen men det har også andre grunner. Men å ha økonomien i orden er utrolig viktig spesielt når man skal ha en liten en. Jeg har veldig lyst å begynne å kjøpe litt ting til babyen men jeg har ikke råa nå. Jeg har veldig lite inntekt. Han drøyer bare alt hele tiden. Så det blir vel kanskje bare jeg som må stå for det også. Men det er ikke rett for han er faren og må sørge for at ungen har det h*n treng....
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2011 #3 Skrevet 7. mai 2011 Du må ta en skikkelig samtale og gjennomgang med han nå, for dette vil antageligvis bli vanskligere for deg og tære mye mer på forholdet når barnet er født og ansvar er nøkkelordet! Forslag: Alle "fellesutgifter" som ting til baby, dagligvarer osv kan dere ta vare på kvitteringene til og skrive navnet deres på. I slutten av måneden ser dere over, og hvis du f.eks har betalt 1000 mer enn han, så skal han tilbakebetale deg 500 kr. Og hvis han tjener mye mer enn deg, får dere regne på hvor mye mer enn deg det er rettferdig at han betaler.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2011 #4 Skrevet 7. mai 2011 spar på alle kvitteringer i et par måneder og sette dere ned same og se hva ting faktisk koster. Lag en egen husholdningskonto hvor begge setter inne et beløp hver når dere får lønning. Ha en regningskonto for faste regninger. det dere sitter igjen med på hver deres konto, kan dere disponere som dere vil
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2011 #5 Skrevet 7. mai 2011 Vi har en felles regningskonto som alle felles regninger blir trukket fra. Jeg ønsker en husholdningskonto, med eget bankkort, men av en eller annen grunn virker det som samboer setter seg på bakbeina, men det er "under planlegging Og det er greit at det vi setter igjen med er til egen disposisjon, men når han har brukt opp sitt, to uker før lønn, hva gjør vi da??
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2011 #6 Skrevet 7. mai 2011 Da har han faktisk ikke mer igjen å bruke til "privat fjas".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå