Anonym bruker Skrevet 7. mai 2011 #1 Skrevet 7. mai 2011 Når junior (2,5 år) klager over vondt i magen, så trøster jeg selvfølgelig, men forteller også at det kan komme av at han til stadighet putter steiner, penger, snegler(!) osv. i munnen. Er det feil å antyde at han kan ha skyld i det selv? Har nemlig lest at man ikke skal si " Ser du hva som skjer når du ikke hører?? Se, nå datt du ut av sofaen.." f.eks Er jo ikke helt det samme. Vil bare at han skal lære sammenhengen. Tips for å få han til å slutte å smake på alt mulig? Takk
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2011 #2 Skrevet 7. mai 2011 Haha, det kan være superupedagogisk for alt jeg vet, men ææææsj; hva som helst for å få ham til å slutte å spise snegler! Vi er da ikke franske heller:) Usj usj altså! Selv jaget jeg etter ungen med smokk under den verste perioden med å stappe allslags ting i munnen. Gikk fint det, og perioden varte ikke så lenge, men barn er jo forskjellige. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2011 #3 Skrevet 7. mai 2011 Det er vel ikke din jobb å være pedagog, din jobb er mamma ) Så bare si det som det er, spiser man så mye rart, så får man vondt i magen. Han må jo også lære konsekvenser av det han gjør ) Lykke til uansett hva du gjør )
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2011 #4 Skrevet 7. mai 2011 Nei det syns ikke jeg er feil å si. Jeg hadde nok gjort det samme. Men jeg hadde også sagt i det han prøver å ta rare ting i munnen at: "Om du spiser den, kan du få vondt i magen".
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2011 #5 Skrevet 7. mai 2011 Tror ikke han tar skade av at du sier det, men kan nesten garantere at han ikke ser sammenhengen eller husker det/bryr seg om det neste gang han putter noe inn i munnen. Eneste som virker er å stoppe dem i det de skal putte noe inn. De slutter som regel med det når de blir litt eldre.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2011 #6 Skrevet 7. mai 2011 huff husker min datter spiste sand. med spaden , tygde det og svelget! bleia så ut deretter.må vel ha vært kanskje 1-1.5 år da. *grøsser* nei la pedagogene ta seg av det pedagogiske...
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2011 #7 Skrevet 7. mai 2011 Det er vel ikke galt vel! Men jeg ville sagt det slik at hvis du spiser (hva nå enn han er i ferd med å putte i munnen) FØR han gjør det, så kan du få vondt i magen. Da har han valg og konsekvens klart for seg.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2011 #8 Skrevet 7. mai 2011 Det eksemplet du kommer med har en nedsettende og kjeftete tone, derfor skal men ikke si det på den måten. Det betyr ikke at man ikke skal formidle innholdet til barnet sitt, bare at man skal si det litt annerledes. Forsøk å være i forkant hver gang du ser han putter noe i munnen og si ifra at nå vil han kanskje få vondt i magen. Og når han klager over vondt i magen sier du akkurat du helt ærlig tenker: "Jeg vet ikke hvorfor du har vondt i magen, men kanskje det er fordi du spiste stein/penger/snegler tidligere i dag? Jeg tror du må slutte å spise dette, så vil du ikke få vondt i magen lenger" Ærlighet er den beste måten å snakke til sine barn. Pedagogikk har jeg ikke så mye til overs for. Spiser han virkelig penger???
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2011 #9 Skrevet 7. mai 2011 Rart å si man ikke har noe til overs for pedagogikk da dette faktisk ikke er annen en læren om hvordan man lærer... Noe som er ganske nyttig når man skal lære noen noe, uansett om man er lærer eller forelder.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2011 #10 Skrevet 7. mai 2011 Takk for alle svar. Spiser ikke penger nei, men putter i munnen og smaker på mye..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå