Gå til innhold

Er det noen her med cøliakibarn ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eldste jenta våres har akkurat fått påvist cøliaki. Det er både en lettelse og litt sorg. En lettelse for at hun har hatt vondt i magen i 2 år, og nå kan vi gjøre noe med det. Og så er det jo litt av en sorgeprosses for både henne og oss, for alt hun/vi finner ut at hun vil gå glipp av. Men akkurat det regner jeg med at det vil bli bedre når hele familien har vant seg til dette nye livet. Og vi kommer jo til å finne ut av ting.

Så jeg har veldig lust å komme i kontakt med noen som har cøliakibarn, gjerne rundt samme alder som eldste her (8 år) Det hadde sikkert vært greit å få tips, ideer, hjelp og svar på spørsmål sån her i begynnelsen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min datter fikk påvist cøliaki for ca 4 måneder siden. Hun er en del mindre enn din datter, bare 2 år. Tror egentlig det kan være en fordel å få diagnosen såpass tidlig, sånn at hun blir vant med den glutenfrie maten så tidlig som mulig. Og gjerne ikke "husker" hva hun går glipp av!

Anbefaler å melde dere inn i Norsk Cøliakiforening. Der får en mye god informasjon. De arrangerer også bakekurs, glutenfri gjærbakst er jo en kunst å få til...

Det finnes også noen facebook-grupper, en som er Cøliakiforeningen sin, og en som bare heter Cøliaki. Der kan en spørre om alt mulig, alltid noen som har svar!

Ellers er det veldig variabelt hvilke utvalg butikkene har av glutenfri mat. Jeg har bestilt en del på allergimat.no, bestiller du for over kr 600 er frakten gratis.

Ellers vet jeg ikke helt hvilke råd og tips jeg skal gi, spør hvis du lurer på noe. Den glutenfrie tilværelsen har i vårt tilfelle gått langt bedre enn fryktet! Lykke til!

Skrevet

Kjenner en med cøliakibarn. Der går det mye i toro som ofte har glutenfrie produkter. Feks sjokoladekake.

Skrevet

Min datter på 2år har en protein intolleranse, som gjør at hun ikke kan ha gluten, melk og soya. Fikk diagnosen for ca 1 år siden. Vet det kan være overveldende i starten,men etterhvert går d fint. Vil bare si at det er ingen grunn til å frykte hun vil gå glipp av noe. Dere må bare være forberedt på å lage ting selv og ha med niste. Og ihvertfall her vi bor blir det enklere og enklere å få tak i glutenfri mat (råvarer, halvfabrikat og ferdigmat).

Ikke vær redd for å spørre hvis du lurer på noe ;)

Skrevet

Hei!

Jeg har to jenter på 7 og 8 år som har cøliaki;)

De har nå hatt det siden de var 1,5 og 2,5 år.

Bare å sende pm til meg:)

Blir kanskje ikke så aktiv her i dag, men titter innom her titt og ofte til vanlig jeg:)

Skrevet

Tusen takk for svar jenter:)

Det er altid godt å vite at man har noen man kan spørre når det trengs:)

Ha en kjempefin helg:)

Hvis noen av dere har en bakeoppskrift som er super så send meg gjerne den

Skrevet

Det kommer til å gå fint! Istede for å fokusere på det hun går glip av (hva da forresten?) så ha fokus på alt hun kan spise og at hun er litt spesiell. Og ikke minst at dette er noe hun uten de ehelt store problemmene kan leve et helt fullverdig liv med i mange mange år og bli gammel og kjedelig! Holder hun seg unna gluten vil hun jo til å med være frisk!

Jeg har en gutt på 7år som var på gastroskopi for nøyaktig en måned siden. Litt over 1mnd etter blodprøven med utslag. Vi har valgt å fokusere på alt det positive. Han har fått eget skap og eget vaffeljern (kjempe kult).

Ellers går det veldig bra. Han er super flink å passe på selv at han ikke får i seg noe med gluten. Det største problemmet vi har møt på så langt er skolen, som ikke har tilrettelagt slik at han får noe kos han også når de andre får f.eks kjeks!

Medlemskap i cøliakiforeningen kan anbefalers, da får du masse info om mat hun kan spise og baking osv.

Send meg gjerne pm, vi er ikke kommet noe særlig lengere enn der dere er i dag og har ferske erfaringer med hvordan det er å snu opp ned på maten i hjemmet!

Skrevet

Hei.

Mellomste min, gutt på 9,5 år, fikk påvist cøliaki for 5 år siden.

Da hadde han vært dårlig ca hele livet.

Cøliaki var en stor utfordring i begynnelsen, men er nå "bare" en vane.

Bare spør om det er noe du lurer på, gjerne via pm.

Skrevet

Hva vil du ha oppskrift på da?

Jeg har masse oppskrifter på gjærbakst, men har ikke prøvd ut så mange av de enda da...

Når det gjelder kaker o.l. bruker jeg bare de vanlige oppskriftene, og bytter ut hvetemel med glutenfritt mel. Ingen som merker noen som helst forskjell!

Skrevet

Jeg vil gjerne ha oppskrifter på gode boller og brød :) Gjerne oppskrifter du har prøvd ut og vet er bra i tilfelle :)

Tusen takk:)

Skrevet

Takk for svar:)

Det jeg tenker med gå glipp av, det er alt det hun ikke kan spise. Men jeg ser for meg at jeg/vi ser alt i et annet lys når vi blir litt mer vant til dette nye livet:) Det vil nok føles mye bedre når vi har mer oversikt over det hun faktiskt kan spise:)

Vi har jo selvfølgelig vært bare positive overfor henne, og fokusert på hva hun kan spise. Og at hun får helt egen mat som bare hun får spise og ikke småsøstrene. Og det virker som at det er stas for henne:) Har også tenkt på å kjøpe et eget vaffelgjern til henne. Har ikke helt bestemt om vi skal kjøpe egen brødrister til henne eller om vi skal bruke de "brødposene" som man kan bruke til brødrister og smørbrødgrill.

Hvilket sykehus var ni og tok gastroskopien på? (hvis du vil svare) Vi var på A-hus, og de var jo bare så utroligt fantastiske alle de som jobbet der:)

Skrevet

Igjen, tusen tusen takk for svar:)

Dere jenter er helt fantastiske, veldig godt å ha dere når man trenger noen å spørre om råd:)

Må bare spørre et par ting som jeg kom å tenke på ista. Bruker dere samme kjøkkenredskaper til den glutenfrie maten som dere bruker til den vanlige? Eller har dere egne kjøkkenredskeper til det?

Og bruker dere samme smør ellre får de eget(tenker på det med brødsmuler)?

Vet liksom ikke hvor nøye man må/bør/skal være.

Skrevet

Vi var på st.olavs pågastroskopi og de var fantastiske der også. Følte oss veldig godt ivaretatt og gutten fikk svar på alt han spurte om, så det var supert!

Her har vi noen egne kjøkkenredskaper, blir flere så snart jeg får tid til å ordne eget skap til alt. Tenker det er greit at han har det meste som er sitt slik at det ikke blir noen miksing. Har egen smør og leverpostei som det står navnet hans på, slik at også andre som er innom vet at det er bare hans.

Du får veldig fort oversikt over hva hun kan spise og ikke. Heldigvis finnes det mange supre alternativer nå og det blir bare bedre og bedre. Lurt å holde seg unna smågodt da det er mye forurensing fra de forskjellige typene selv om mye av det er uten gluten. Og her i huset har vi funnet ut at de fleste glutenfrie brød smaker som sponplater, så her går det i knekkebrød!

Skrevet

Vi har eget smør (og annet pålegg) til henne ja, blir mye smuler oppi der. I hvert fall når det er flere barn i hus :-)

Når det gjelder kjøkkenredskaper, har jeg kjøpt egen brødfjøl og brødkniv. Har egentlig ikke brukt det da, da brødet er ferdig oppskjært. Går forøvrig mest i knekkebrød.

Ellers har vi kjøpt egen brødrister til henne, og bruker de posene når vi er på tur/besøk.

Ellers har vi ikke kjøpt noe annet kjøkkenredskap som er bare til henne, alt vaskes jo godt i oppvaskemaskin. Så det skal jo holde.

Vi har heller ikke kjøpt eget vaffeljern, da jeg har blitt fortalt at så lenge hun ikke spiser første vaffelen, går det greit. Har ikke hatt noe problem med det heller. Nå lager vi ikke mer vafler med gluten i heller, da Toro sine glutenfrie er mye bedre enn de vanlige:-) (Mye dyrere også selvfølgelig...)

Skal se om jeg finner noen oppskrifter til deg. Hvis du vil, kan du sende meg en PM med mailadressen din, så kan jeg scanne oppskriftene og sende de til deg!

Skrevet

Send en mail til Toro så får du tilsendt eget hefte med glutenfrie oppskrifter. De er veldige behjelpelige og svarer raskt på spm! :)

Skrevet

ok, det skal jeg gjøre, takk:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...