Anonym bruker Skrevet 6. mai 2011 #2 Skrevet 6. mai 2011 vi snudde rundt på økonomien vår for noen år siden (ca2007) Da begynte vi med å dele alle pengen våre. Han betaler alle regninger og jeg betaler alle leveutgifter. Vi setter hele hans lønn inn på vår regningskonto, går til regninger og en del sparing. Sparer bsu, setter av 500 kr hver mnd til klær/ frisør, og sparer til ny bil og oppussing av hans penger som er til overs etter alle regninger er betalt. Betaler og ca 2500 kr hver mnd til uforusette regninger, som kommer 1 gang i året, hver 3 mnd eller hver 2 mnd. Som er bompengeringutg, naf, strøm, komunale avg Min lønn går til leveutgifter. Vi har 2000 kr hver for hver 14 dag. eller 1000 kr uken å leve på. Det går til sigaretter, evt kino med venner, småting i hverdagen. Og 5000 settes av hver mnd til matutgifter. Vi er nå 4 i familien. Setter opp middagsplan før vi går å handler, og handler etter middagslisten. Nå lager vi mye av maten selv, kjøper svært lite ferdigprod som saus, lasagne, suppe. På en mnd er mine utgifter for oss 13000 kr. Resten sparer vi. Vi sparer til bryllup nå av mine penger. Av egen erfaring er det veldig godt for forholdet å ha åpen / delt økonomi. Om du er i et forhold og dere har seperat økonomi er det en puff i forholdet til det bedre. Det følte jeg, det gir en stor trygghet og åpenhet om pengene. Penger kan være roten til mye vondt, det så jeg selv i min egen oppvekst da mine foreldre hadde det motsatt, mye krangling. Vi klarer helt fint å ha det slik, selvfølgelig går det tomt her og der noen ganger, vi er ikke roboter.. Men da er det så greit å ha en del kontoer å ta fra ;-) bruker og barnetrygd til innkjøpt itl barna. og sparer litt. Har og sett at det er utrolig smart å spare i fond, siden det er langtidsparing. Skal gjøre noe med dette selv når jeg gidder :-) håper du fant noe nytte av mine enkle råd :-)
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2011 #3 Skrevet 6. mai 2011 Den eneste måten jeg klarer å sette av penger på, er å trekke et månedlig beløp fra brukskontoen min til en annen konto som jeg ikke har nettbank på. Dvs jeg må fysisk i banken for å ta de ut. Vi kaller det "den hemmelige kontoen" :-) Takket være den hemmelige kontoen er sommerferien 2011 i boks :-)
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2011 #5 Skrevet 6. mai 2011 Vi har kuttet bort alle de regelmessige utgiftene, som ikke er livsnødvendige, bortsett fra internett og telefon, men de er halvveis livsviktige de da :-) Vi har ikke TV, ikke treningsstudio, ikke medlemskap og kontigenter, bokklubber, abonnementer på ulike ting. Det vi betaler fast per måned er hus og boutgifter, kommunale avgifter etc, forsikring, strøm, og internet og telefon, samt barnehage. Vi har ingenting annet! Ellers lever vi temmelig billig når det gjelder mat og sånt. Vi har også sluttet å kjøpe brød, ikke bare pga karbohydratene, men fordi vi hadde enormt med brødsvinn. Kastet hele og halve brød flere ganger i uka. Vi har knekkebrød og frokostbalndinger i skapet. Null svinn!
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2011 #6 Skrevet 6. mai 2011 Har en regel at for hvert plagg man kjøper nytt må man kaste et gammelt. Jeg kjøper dyre kvalitetsklær, så da må man virkelig ønske et nytt og vite hvilket man er villig å ofre. Denne regelen er økonomisk og motvirket fullstappet klesskap.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2011 #7 Skrevet 6. mai 2011 Vær økonomisk i matinnkjøp. Ikke kjøp rask mat på kiosker og andre steder; ta heller med matpakke. Matpakke kan forøvrig være så mangt - pastaen fra gårsdagens middag blir en super matpakke hvis man hakker opp litt salat og annet grønt! Planlegg også måltider; titt i kjøleskapet og se hva dere har, og hva som må brukes opp kjapt. Jo mer mat man kaster, jo mer penger går rett i søpla. Slutt å røyke/snuse/drikke ute. Alkohol på serveringssteder er sviiinedyrt, og spiser raskt opp et overskudd på kontoen. Betaler dere for strømmen? I så fall: vær nøye med å skru av lys, varme, vann osv. Bli litt prisbevisst når du handler! Er det noe du trenger av klær? Snik deg rundt i salgshyllene; der finner man ofte perler til en ganske brukbar pris. Skal du handle mat? Sjekk hvilke råvarer som er billigst - ofte er det STOR forskjell på f.eks. frukt og grønt i løsvekt kontra ferdigpakkede ting. Ferdig oppskårede ting er aller dyrest, så styr unna. Sett penger som er til overs etter måneden inn på sparekonto samme dag som ny lønning kommer. Sparekonto er greit å ha som en "bufferkonto", og mer praktisk enn en BSU-konto (tar man penger ut fra BSU-kontoen kan man vente seg et gebyr ...). Lag en regel på en viss sum dere alltid skal ha på en sparekonto, og sett alt som går over den summen rett inn på BSU. Husk også at det er skattefradrag for alt som settes inn på BSU; det kan med andre ord lønne seg ganske greit å sørge for å sette inn maksimal sum på BSU hvert år. Betal alle regninger asap. Inkassogebyrer er bortkastede penger. Har dere flere separate lån, prioriter det med høyest rente. Unngå unødvendig snacks og kos. En sjokolade her, en brus der ... Blir fort penger av sånt. Har dere bil, forsøk å la bilen stå så mye som mulig. Planlegg ukas innkjøp, og kjør heller en skikkelig tur til butikken enn å "småhandle" hele uka.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2011 #8 Skrevet 6. mai 2011 Planlegg middager for en hel uke eller en hel måned og handle inn i stort, maks en gang i uka. Ha med handleliste og følg den. Sparer utrolig mye penger på å droppe daglige handleturer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå