Gå til innhold

"Slosskamp" på skolen, 4 klassinger. (langt)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Grunnen til at jeg skriver slosskamp sånn er pga det var datteren min som fikk regelrett bank i dag. Bakgrunnen var at den som slo ga en tegning til datteren min der det var tegnet en mann med tiss og hun sa at dette var en tegning av datteren min. Hun ble selvfølgelig lei seg, men hun rev tegningen og kastet den. Dette tålte ikke jente nr 2 og begynte å slå og sparke datteren min. Jeg fikk tlf fra skolen, det var ikke noe de kunne gjøre i dag siden alle var gått for dagen, men det skulle bli tatt opp på mandag. Dette skjedde rett etter skoletid. (Jeg tok hun med til legen for å få dokumentert skadene, det går bra etter forholdene.)

 

Nå skal jeg ikke "forsvare" datteren min å si at hun alltid er en engel, for det er hun ikke. Men å ty til vold det har hun aldri gjort. Jente nr 2 har hatt en del problemer etter en hendelse for ca 3 år siden og jeg vet barnevernet er inne i bildet. Blir det feil av meg å ta en tlf til de med en bekymringsmelding? Hun har vært sånn lenge, og datteren min sier at denne jenten alltid er sint for moren kjefter på henne hele tiden.

 

Nå vil ikke datteren min på skolen på mandag, for hun er redd for at det skal skje igjen. Vi kommer til å snakke masse om dette i helgen, for jeg vil virkelig ikke at dette skal ødelegge for min datter. Det må sies at jeg synes forferdelig synd i jente nr 2, hun har vært gjennom mer enn noen andre og har det ikke lett. Dette er ikke den første episoden hun har vært gjennom, det er noe hver uke.. Hvorfor blir det ikke gjort noe? Og hvor i huleste er skolen? De ser jo at det skjer, men gjør ikke noe med det :S

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes du skal la skolen få en sjans til å ordne opp, men hvis det gjentar seg eller denne jente fortsetter å plage din datter så er det på sin plass å melde fra til barnevernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også du skal vente til etter at dere har pratet med skolen.

Skjønner at situasjonen er ille, men akkurat nå er alle litt oppskaket, så bruk helgen til å prate med datteren din og la alt roe seg ned.

Aprop skolen, så vet du vell egentlig ikke hva de gjør? De kan ha tiltak ol, og det er ikke naturlig at "alle" vet om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke på skolen og vet således ingenting om hva slags tiltak skolen har igangsatt. Hvis barnevernet er involvert kan du regne med at det er ansvarsmøter hvor tiltak evalueres og planlegges. Dette vet du selvsagt ingenting om siden det å ingen måte er noe du har noe med.

 

Du bør holde deg for god til å sende en bekymringsmelding før du har hatt en dialog med skolen. Nå er du nok opprørt og lite rasjonell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva, jeg synes ikke du som mor skal sitte på gjerdet og vente på skolen.

 

MEN du må gjøre dette i rett rekkefølge.

 

På mandag tropper du opp på skolen og forlanger et møte med skolen ELLER du ringer skriver mail.

 

Du tar et møte og krever et svar på hva de mener de skal gjøre med saken og med eleven. Du skal spørre dem hvor langt det må gå før noen havner på sykehus.

 

Så skal du kreve et svar SKRIFTLIG fra skolen på din henvendelse. Dette kan ta noe tid da skolesystemet ikke er så hurtig.

 

Når du er i samtale med skole sier du også at du kommer til å melde dette til barnevernet fordi eleven har ved gjentatte anledninger gjort xxx og xxx ( det du har opplevd) og at du rett og slett er bekymret.

 

Jeg forstår at du er fortvilet akkurat nå men det kan være godt å ta seg noen netter med søvn før du gjør noe.

 

Du skal også spørre skolen om det skrives rapport på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er opprørt og mulig veldig lite rasjonell nå. Men når dette har pågått i 3 år og man ikke ser noen bedring så er det vel ikke så mye som skjer?

Det blir samtale på skolen på mandag, først med rektor, hovedlærer + jentene. Så skal vi foreldre inn etterpå. Jeg synes selvfølgelig at det er flott at skolen gjør det slik, og ser jo at jeg heller ikke kan "kreve" at noe blir gjort heller. For meg blir det feil å si til datteren min at hun ikke skal være med henne heller når de kanskje blir venner igjen, det er en Ingen utenfor skole og alle skal inkluderes.

 

Jeg vet veldig mye mer enn det jeg skriver her, men vil ikke utlevere mer nå.

Jeg synes det blir for enkelt med en unnskyldning, for neste dag er det en annen som får gjennomgå..

 

Tusen takk for at dere svarte :)) Vi skal som sagt bruke helgen på å snakke mye og håper det ikke skjer noe mer nå :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Atferdsendring tar veldig lang tid og selv om du vet en del kan du være ganske sikker på at du ikke vet alt.

 

Før du snakker med skolen må du bestemme deg for noen ting.

 

- hva forventer du av skolen?

 

- hva forlanger du av skolen?

 

- er du forberedt på konsekvenser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering:

 

Jeg snakket med skolen på mandag og det ble samtaler med hele klassen og mellom jentene. Det ble sagt unnskyld, og alt var "bra". Helt til i dag. En liten bagatell som at min datter ikke ville flytte seg litt for å gi plass til en annen utløste en ny krangel. Hun fikk en skolesekk kastet på seg, knepet i nakken, holdt kvelertak på og den andre jenten hadde sagt at hun skulle drepe min datter og hun kom til å komme til helvete.

 

Jeg forlanger av skolen at mitt (og andre) barn skal være trygg, jeg har nå en jente som gråter fordi hun ikke vil på skolen i morgen. Og jeg forventer at det skjer noe mer enn at hun jenten skal be om unnskyldning. Her trengs det samtaler og hjelp til atferden. Konsekvensene for min datter blir at hun "mister" en venn. Men det tror jeg hun skal klare å overleve.

 

Mulig jeg er litt nærtagen nå, men hvorfor blir denne andre jenten "forsvart" av noen her over? Ja hun trenger hjelp, men hva med min datter da? Skal ikke hun få hjelp til å bli trygg? Jeg som mor er fortvilet og gjør alt for at hun skal ha det bra. Men jeg har dessverre ikke mulighet til å være med henne på skolen.....

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En situasjon jeg håper eg aldri kommer borti. Håper det går bra med jenten din, og at de nå tar litt mer tak i hun andre og gjør noe! Slik skal det ikke være for en liten jente å gå på skolen:( Tror neppe jeg hadde klart å sende henne på skolen igjen med en gang:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært meg hadde jeg faktisk forlangt at bråkmakeren skulle tas ut av klassen på ubestemt tid ... Sånn som den jenta oppfører seg er jo direkte farlig, og i sånne tilfeller blir jeg ganske matt når ledelsen står og tvinner tommeltotter og venter på at barnevernet og foreldre skal ordne opp.

 

Har selv gått på en skole på et ganske lite sted hvor alle kjenner alle, i tillegg til at jeg har yngre søsken som også gikk på samme skole, og der var det MYE rusk i kulissene! Vet f.eks. om foreldre som stilte opp som ekstralærere fordi skoleledelsen ikke hadde noen å sette inn som avlastning (20 småskolebarn på en lærer er ganske mye, spesielt når en del av barna hadde spesielle behov) ... Selv rømte jeg fra skolen opptil flere ganger og regelrett sparket ned ikke bare en, men to klassekamerater før noen skjønte at det var noe som ikke stemte (ble mobbet sønder og sammen av store deler av klassen), og det var ikke stort som ble gjort da heller ...

 

Nei, stå på krava dine som forelder! Det er IKKE mobbing å sette foten ned og si at ditt barn ikke skal gå i klasse med en jente som regelrett banker opp datteren din to ganger på en uke. Hadde også tatt en telefon til Barnevernet sporenstreks, om enn bare for å tipse dem om hva den jenta driver med på skolen - det er overhodet ikke sikkert skolen skriver noen rapport på hendelsene og sender til Barnevernet, så det er like greit å få sagt fra selv ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...