Gjest Sekretøsa Skrevet 6. mai 2011 #1 Skrevet 6. mai 2011 http://tb.no/nyheter/se-hva-de-far-i-gave-1.6214212 Tenkt å være så kyniske? Forvente MINST 10.000 i gave? Det er et minimum, liksom? Håper ikke mine barn blir sånn! Og, når det er sagt, om mine barn sier de skal konfimeres bare pga pengene så får de ikke lov å konfirmere seg....
Gjest Hercule Poirot Skrevet 6. mai 2011 #2 Skrevet 6. mai 2011 10 000 i minimumssum + moped, ja.... Neida, det forundrer ikke meg, heller, og det er som du sier, Mrs. Palmesus, foreldrene som har skylda. Snart er unger flest som "Gullungene".... Fy f..... Skal i konfirmasjon nå i helga, spent hvor den konfirmanten har lagt lista...
___ Skrevet 6. mai 2011 #3 Skrevet 6. mai 2011 Skylda i hva? Ungdomene er erlige og jeg har faktisk ikke hørt om konfirmanter her i området som har fått mindre enn 10.000,- i pengegaver de siste årene. Det forekommer sikkert, men det er ikke rart ungdommen forventer dette. De fleste her får mye mer. Jeg vil ikke si dette var kynisk.
Ugl@ Skrevet 6. mai 2011 #4 Skrevet 6. mai 2011 Mye penge og gavefokus, men det var det nok da jeg var komfirmant også. Fikk vel over 10 000 selv, pluss bunad og andre gaver. Nå hører jeg om summer rundt 30 000, synes det blir litt mye, men tror nok det fort kan komme opp i den summen her også med stor familie på begge sider. Vi får komfirmant om 2år, regner med at dress og selskap fort kommer nær 10 000 inkl lokale, så skal vi spandere mopedlappen, scooter får han arve etter tanten sin i første omgang, eller han kan velge å kjøpe en selv for de pengene han nok vil få av besteforeldrene og øvrig slekt + faddere og andre. Selv om folk gir mindre summer så blir det fort mange tusen når vi har et stort antall tanter og onkler osv. Kommer til å kreve at han legger av mye til sparing og setter dem inn på den sperra kontoen så han kan bruke det meste på noe fornuftig. Jeg er positiv til moped eller lettmotorsykkel, vi bor ikke så sentralt så det vil lette presset på bilkjøringen mye. Denne kua har ikke glemt at hun var kalv, helt greit at barna får penger, men viktig at foreldrene styrer litt slik at de ikke søler bort alt på tull. Min sønn har lært verdien av arbeid, så jeg er ikke redd for at han skal bli som en av de i Gullungene. Han gjør pliktene og hjelper til, som takk får han litt lommepenger. Komfirmant er man kun en gang i livet, og det er tradisjon å gi pengegaver og gaver som skal ha varig verdi. For de fornuftige kan det gi en god start den dagen de skal stå på egne bein, eller bidra til førerkort når den dagen kommer.
Gjest Sekretøsa Skrevet 6. mai 2011 #5 Skrevet 6. mai 2011 Jada, det var det når jeg sto også. En i klassen fikk 30.000, og det er noen år siden. Selv fikk jeg va 14.000 og syntes det var hinsides mye! Men, nå er jeg av typen som er glad bare folk kommer for å feire meg, trenger ikke gaver også. Det jeg syns er småkynisk er at de forventer å få det, og får de ikke gaver så lar de konfirmasjonen være. Da er jo hele greia for de å få gaver og penger. Og det skulle jo ikke være rent lite heller for å "gidde" å konfirmere seg...
meg & to små vampyrer Skrevet 6. mai 2011 #6 Skrevet 6. mai 2011 Folk var så griske da vi konfirmerte oss også. Det er 16-17 år siden for min del og de fleste av mine venner fikk mellom 20 og 25 000.. De er ærlige, det skal de ha i det minste. Mange konfirmanter hevder de gjør det av andre grunner enn gavene, men jeg kan ikke huske noen av mine venner med andre grunner..
Gjest Hercule Poirot Skrevet 6. mai 2011 #7 Skrevet 6. mai 2011 Jeg forsto det som om konfirmanten i avisartikkelen forventa 10 000 i cash fra foreldrene, gitt, i tillegg til selskap, klær osv.... Og DA mener jeg han er storforlangende og bortskjemt. Og DA er det foreldrene selv som har lagt opp til at gutten har slike forventninger.
Gjest Sekretøsa Skrevet 6. mai 2011 #8 Skrevet 6. mai 2011 Det var sånn jeg forsto det også... Og et sånt løp har nok foreldrene lagt opp til selv.
prekæs Skrevet 6. mai 2011 #9 Skrevet 6. mai 2011 Problemet er vel strengt tatt at barna ikke er oppdratt til ikke å si alt man tenker. Fokus på ærlighet i alle settinger er temmelig stort og foreldrene går foran som "gode" eksempler på at man alltid skal si sannheten. Så lenge det man sier er sant, er det liksom helt greit. ( Noe det i mange tilfeller definitivt ikke er) Stort sett alle får store pengebeløp og gleder seg til det, uavhengig av hvilken type konf de velger. Personlig sa jeg i fra til mine to konfirmanter om dette i forkant og fortalte samtidig at å stå å telle penger pluss skryte høyt av dette ikke skulle forekomme så lenge selskapet varte. Så foreldrene har nok skylda ja:)
Gjest Sekretøsa Skrevet 6. mai 2011 #10 Skrevet 6. mai 2011 prekæs; Det fikk vi beskjed om også. Penger skulle IKKE telles, og man skulle ikke hovere med hva man evnt. fikk. Hadde vi gjort det hadde mamma dødd av skam! Men, pliktoppfyllende som vi er (hoho) så gjorde vi som vi fikk beskjed om! Hadde det vært meg som sto frem i avisa og sagt noe sånt tør jeg ikke tenke på hva mamma hadde gjort...
prekæs Skrevet 6. mai 2011 #11 Skrevet 6. mai 2011 Jeg tør ikke tenke på hva jeg hadde gjort heller:) Mine og gjorde som de fikk beskjed om. ( De kjenner mora si)
ellen-propellen Skrevet 6. mai 2011 #12 Skrevet 6. mai 2011 Når jeg konfirmerte meg for 20 år siden fikk man selskap og minimum 1000kr av foreldre enten i form av penger eller gave. Det var faktisk veldig mye penger dengang. Vi har sparekonto til ungenes konfirmasjon,de pengene som står der blir enten utbetalt til gave eller gies i penger. Men de kan ikke bruke dem som de vil.Enten kjøreopplæring eller fornuftkjøp (som jeg bestemmer).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå