Gå til innhold

Så mange egoister rundt om!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser til stadig råd fra folk: "tenk mer på deg selv", "gjør det som passer deg", "få tid til deg", "du har fortjent det" osv osv..

Jeg blir nesten litt kvalm!!!

Selvfølgelig har jeg noe alenetid og gjør noe som jeg bare ønsker, men jeg er også ganske opptatt av å dele tiden min med andre.

Når jeg har født har det vært åpent for slektninger på sykehuset dagen etter fødselen (jeg har født på kvelden begge gangene).. skjønner ikke helt problemet, de blir jo ikke i timesvis, de hilser jo bare på!

Her er døren åpen for de som vil komme på besøk så nær som hver dag, jeg har alltid en kjekspakke eller noe på lur til gjester, og jeg har ingen problemer med å lage middag til en par ekstra være seg barn eller voksne.

Er det ingen lenger som tenker på å gjøre noe for andre? La besteforeldre og tanter og onkler få komme og hilse på babyen fordi det rett og slett ville gledet de??!

Er det ingen som åpner dørene sine og viser gjestfrihet slik at man kan ha et godt forhold til familien sin?

MEG MEG MEG MEG er alt jeg leser føler, blir litt opprørt!

Er jeg den eneste som ikke har meg selv i første fokus??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du synes ikke det er litt paradoksalt at du skriver et innlegg om egoister og folk som bare tenker på seg selv, samtidig som du påpeker hvor fortreffelig du selv er????

Skrevet

Usakleg svar til hovedinnlegget..

Til HI - du har mykje rett i betraktningane dine. Dette er i grunn slik samfunnet er i våre dagar. At me som enkeltindivid vert påverka av dette og handlar deretter, treng ikkje bety at me er egoistiske som mennesker.

Mykje av lesnad i livsstilsmagasin og liknande er jo gjerne coach-personar og andre som rådgjer befolkninga, der typiske tips om å ta seg tid til egenpleie, lære å seie nei osv. er ting som blir sett fokus på. Og ofte er det kanskje ikkje målgruppa som tek råda til seg (dobbeltarbeidande kvinner som både steller for gamle foreldre, kostar for barna og gjer alt husarbeidet medan dei samstundes er i jobb - til dømes), men gjerne andre menneske som strengt tatt ikkje brukte særleg av kaloriar på å ta hensyn til andre i utgongspunktet.

På same måte som råd a la "vin kan vere sunt" gjerne blir trykka til brystet av folk som allereie drikk meir enn godt er, og at "for mye fokus på trening og kosthold kan skade deg" gjer dei som er tjukke og sit for mykje i sofaen (meg sjølv medrekna) godt samvit..

Skrevet

Nja. Å sette seg selv i fokus er vel ikke det man tenker. Men hvis man opplever fødsel for første gang kan den opplevelsen gjøre at man er sliten og sjokket. Kanskje underlivet er på halv åtte(vondt), puppene sprengte, ikke lyst å dra fram puppen foran andre, null søvn på 48 timer og plutselig nattevåk i tillegg og man sitter der med et lite nytt liv og klarer ikke ta alt inn. Du kan ikke si at alt emmer i egoisme.

Ved min første fødsel hadde jeg det akkurat som jeg beskrev ovenfor, og tok i tillegg imot besøk. Det var pyton.

Ved min andre fødsel gikk alt knirkefritt og tok i mot besøk 3 timer etter fødselen. Kunne godt ha tatt imot besøk hele tiden denne gangen.

Jeg ville ha sagt ifra til alle på forhånd at jeg sier ifra når jeg har kommet meg nok til å ha besøk. Var som sagt ikke gøy å bli presset til besøk.

Skrevet

Det er ikke alt som er svart hvitt. Noen har enkle fødsler og er veldig sosiale - andre er i utgangspunktet mindre sosiale og da kombinert med en tøff fødsel/barsel så er det egoistisk av oss andre å forvente å komme på besøk når det passer oss.

Jeg følte selv at jeg hadde en veldig grei fødsel, men med et lite barn og innkjøringsproblemer med amming så hadde vi nok slit med å amme/pumpe/mate. Vi hadde besøk 2 ganger om dagen i 2 uker (tror det var 2 dager vi hadde hele eller deler av dagen for oss selv). Mao straks et besøk var ute av døren så var det 1,5 times ammerunde før neste besøk sto på døren. Jeg overlevde - men familie hadde også overlevd om de hadde måttet vente noen dager lenger med å besøke....

Det er veldig lett å slå om seg om hvor egoistiske andre er om man selv har hatt det veldig greit - jeg har flere venninner som har hatt tunge fødselsopplevelser - daglige besøk av sykepleier for kateterisering (2 ganger om dagen) - full revning som krevde større operasjoner i etterkant (tenk dere smertene) osv.

Ha forståelse for at alle er forskjellig, og at en hver mor/forelder selv må finne ut hva som passer dem. Det er ikke egoistisk å være åpen og ærlig på at man ikke nødvendigvis er klar for besøk første timene etter fødsel.

Skrevet

Helt enig i innlegget ditt, hi..

Skjønner ikke hva problemet er. Jeg har født 4 barn, og det var en selvfølge at nærmeste familien (besteforeldre, oldeforeldre, tanter og onkler osv) får komme ved første anledning som byr seg.

Jeg hadde helt syke etterrier da jeg fødte sistemann, og lå bare og gråt og jamret meg i smerte. Da gikk pappa'n heller ut med babyen og hadde henne ute på oppholdsstua sammen med besøket. Ikke gjør ting verre enn det er. Selv om det er du og far som har blitt foreldre, så er jo barnet et nytt familiemedlem både for din og hans familie. Så jeg har full forståelse for at alle er ivrige etter å få se henne. Syns faktisk det hadde vært mer ille om øvrig familie IKKE vist noen interesse ;)

Skrevet

Man skal selvsagt være i ok form for å ta i mot barselsbesøk synes jeg, har selv vært heldig med formen etter alle fødslene. Synes det var stas at nærmeste venner og familie kom innom en liten tur for å hilse på dagene etter fødselen.

Ga beskjed om at første uka hjemme ville vi har litt ro, komme litt i rutine og få i gang ammingen, sa jeg heller skulle ringe hvis jeg følte for litt selskap. Fikk koselig besøk etter en ukes tid av ei god venninne som både kom med hjemmelaget lasagne og kake.

I tillegg kom svigermor innom en tur hver dag og hjalp til med hus og unger enten før eller etter vakt siden hun jobbet turnus. Ville ikke falt meg inn å nektet henne den gleda av å føle at hun var til hjelp og nytte.

Har en fantastisk støtte av venner og familie hvis vi trenger avlastning og litt pause, men har latt dem få lov å delta fra starten. Hos oss er folk alltid velkommne så lenge vi ikke er sjuke i hvertfall. Skal mye til før jeg sier nei. Liker folk, liv og røre rundt meg. Er sosial og har sosiale barn og en mann som også setter pris på besøk.

Vi har en super familie og vennegjeng der vi stiller opp på dugnader for hverandre, passer barn og finner på mye moro sammen.

Skrevet

vell, jeg som blir alene og er alene allerede, skal være i tipp topp form til masse besøk rett etter fødselen? kommer aldri til å skje.

her har de stengt føden pga. for mye besøk. har hent seg her i byen at nybakte mødre har sittet og grått i fortvilelse pga mye besøk.

så ja jeg kommer til å være kjempe egoistisk å be familie og venner og besøke meg hjemme heller. eneste som kommer inn er vel 3 stk. min mor, morfar og ei venninne (da må jeg ut på tur med ungen når de to siste kommer).

har gått syk nå siden jeg ble gravid, og tviler for at jeg er i kjempe form etter fødselen. og da er det ungen som er i fokus.

heldig vis for meg så bor veldig lite av familien min her i byen, og jeg har bare kontakt med 2 av dem.

besøket kan de ta når man er hjemme, man er ikke så lenge på føden lenger under normale omstendigheter.

Skrevet

Og da kommer jeg med det HI mener er egoistisk : Tenk på deg selv i denne perioden.

Det betyr at du skal gjøre det du føler er riktig for deg. Dersom du har personer du vet hjelper til når de kommer på besøk - kanskje lager middag til deg og rydder, eller passer den lille så du får sove litt så hadde jeg tatt imot hjelp.

Men det er det som er prolemet med så mange i dag - alle skal komme på besøk (få servert kaffe og kaker osv). Det er de besøkende som bør stille med dette de første ukene - besøkende bør komme for å hjelpe (om mor/far trenger hjelp).

Lykke til :)

Skrevet

mamma skal hjelpe meg, så hun får stå for serveringen hehe :)

og har fått beskjed om å ta vare på meg selv. selv jordmoren anbefaler det. spesielt på sykehuset, flere får kortere tid der med å være i fred med den lille.

Skrevet

Akkurat når det gjelder besøk rett etter fødselen synes jeg man må seann formel litt, men jeg ser ikke noe problem med at far kan vise frem ungen til fammilie og venner om mor ikke orker.

Når det gjelder besøk ellers er jeg helt enig i at det er hyggelig med besøk, men jeg er ikke sikker på at det bestandig bunner i egoisme når folk klager uanmeldte gjester. Mange er rett og slett så redde for at ikke alt skal være perfekt at de må ha tid på seg til å gjøre noe ekstra ut av besøk. Det er mange som ikke forstår at det er ok med litt rot på stuegulvet, at frokosttalerknene ikke er vasket og at man sper på middagen med brødskiver om det ikke er nok til alle.

Jeg synes jeg ser mye mer av denne "meg, meg, meg holdningen" andre steder.Folk sniker i køen, stjeler planter fra offentlige bedd, hugger ned naboens trær, forvnter at andre skal ordne opp slik at alt blir slik de ønsker uten tanke på hva de egentlig har rett til eller hva de kan bidra med selv. På den andre siden er det mange som er flinke til å stille opp på ting også, men det finnes en del utrolig frekke egoister.

Skrevet

Til hi...

Da min datter ble født så kom min svigerinne og hennes mann.. (en pakistaner som nylig har kommet til landet... med hele slekten)

Joda han hadde jo med seg hele slekten...!!!!!! De ble LENGE, og når de hadde drukket opp all brusen min, og jeg ba de om å kjøpe noe mer før de dro, da det var min.. fikk jeg beskjed om at man alltid serverer når man får besøk.. altså også når man er på sykehus.. De var mange, og var støyende.. og jeg forstod ikke ett ord noen av de sa, borsett fra når svigerinnen oversatte. Min mann var ikke der da, for han orket ikke være der sammen med alle disse menneskene som han ikke kjente. Han var jo tross alt sliten av fødsel før på dagen han også!!!!!

Så ja...jeg ble glad da noen av de ansatte kastet de ut!!! (for så ille var det faktisk at flere på avdelingen hadde klaget på de!!

Når det gjelder middag til små og store gjester, jeg har en familie på 6 og syns det går med nok penger til mat om ikke jeg skal brødfø en hel gjeng i tilleg. Det hender jeg ber middagsgjester.. enten stor eller liten, de får selvsagt mat.. Når det gjelder å sende mine barn på besøk... De FÅR IKKE lov å spise middag borte (uten at det er avtalt på forhånd) fordi det er den beste tiden med familien, hvor alle tar seg ett pust i bakken, og kan skravle sammen.. høre om dagen til hverandre... Veldig hyggelig å ha denne tiden med familien....

Jeg er kanskje sær... men .... det er slik jeg er. Jeg tar mye hensyn.. men må innimellom også tenke på meg selv. Og når det gjelder besøk etter fødsler.. ikke alle som er like spreke etter fødsel, og ikke alle som har en familie de liker... Jeg ville mye heller ha noen nære venninner på besøk enn denne grusomme svigerinnen med hele slekta si.. (de var rundt 17 stk!!!)

Skrevet

Det var hyggelig å se mange reflekterte svar i en tråd, mange gode poenger.

Ser likevel at endel har hengt seg litt på poenget mitt om besøk på barsel, nå tenkte jeg også litt på besøk hjemme i tiden etter fødselen.

Det var ei som skrev her inne om at hun ikke godtok besøk til "alle døgnets tider" de første fem månedene etter, og da syns jeg det går litt langt.

Var ikke meningen å glorifisere meg selv, det var bare ett forsøk på å forklare hvordan min situasjon er, og at jeg kanskje syns endel mennesker er litt vel egoistiske når det kommer til å dele av sosiale og familiære goder.

Godt poeng hos ano 15.29 her om at man kanskje må heller tåle litt rot og oppvask hos folk, enn å nekte å ta imot besøk. Ingen forventer et shinet hjem hos ei som akkurat har blitt mamma, heller ingen forventer oppvartning til enhver tid. Men dørene til mitt hjem er likevel åpent! :)

HI

Skrevet

Men hi... du sier at vi ikke må være så egoistiske.. Men er det ikke litt egoistisk å presse seg på ett barselbesøk, der mor er utslitt og har bedt oss pent om å vente til det har godt en uke eller to??

Du sier at vi må tåle å få folk på besøk til middag, men er ikke det egoistisk av de andre å sende unga sine hit for å spise?? Slik at de slipper å lage maten selv??

Du er perfekt, men du glemte å se situasjonen fra motsatt side!! Jeg syns nemlig at ALLE godt kan ta hensyn til HVERANDRE.. Er noen slitne etter fødsel, så la dem komme seg. Orker man ikke middagsbesøk.... så la de få slippe!!!!

Skrevet

Hva i alle dager skulle alle de besøke deg for??

Da jeg fødte sist var det forbudt for andre enn barnefar og søsken av babyen pga svineinfluensa - ikke bar slapp jeg å forholde meg til besøk, men jeg slapp også dette besøket til en jeg delte rom med.

Hva slags sykehus fødte du på som tillott disse fremmede på besøk til deg? Trodde barselavdleingene kun aksepterte nærmeste familie (besteforelde og tanter/onkler)?

Skrevet

Nå har jeg litt dårlig tid her, men kan jo bare opplyse om at det er faktisk noen som ikke har vett til å bare stikke innom på besøk på sykehuset. Når jeg fikk den eldste så satt farens tanten og onkel der i nesten 3 timer før vi ble kvitt dem. Personalet på avd. kom og kastet dem ut. Jeg hadde da flere ganger sagt at jeg er sliten (født med keisersnitt) osv. osv. Men ikke pokker om dem gikk. Sa også at nå må dere gå uten at det hjalp stort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...