Anonym bruker Skrevet 6. mai 2011 #1 Skrevet 6. mai 2011 Kjæresten min har en Dverg Pincher på 2 år som ikke har et snev av trening. Hunden er ikke stor, men drar likevel som en gal i båndet når vi er ute å går tur. Det er ikke jeg som er ute å går tur med hunden, det er hunden som går tur med meg! :-P Setter seg ikke dersom man sier "sitt", og hører generelt ikke på det vi sier. Når kjæresten kommer hjem fra jobb åler/kryper hun langs gulvet som en gal mens hun tisser over alt. Hun åler/kryper og tisser også dersom hun har vært hjemme alene et par timer og vi kommer hjem igjen. Skal ærlig sies at kjæresten min ikke er noe flink med hunden og har aldri lært opp hunden til noe. Er det noe jeg kan gjøre? - Null peiling på hund.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2011 #2 Skrevet 6. mai 2011 Det første du gjør er å kjøpe en lenke som strammer. Det tok meg 5 minutter å få en stor hund til å gå pent i bånd. Når hunden drar rykker du i båndet. Det trenger du kun å gjøre 2-3 ganger og samtidig si kraftig NEI. Så burde du samtidig få hunden til å se på deg og følge med når dere går. For hver gang hunden holder blikket mot deg roser du hunden opp i skyene. BRA...følg med! Så når hunden titter bort sier du NEI... så følg med med en lysere stemme....BRA når hunden følger med. Etterhvert vil du få en hund som følger med deg og venter på kommandoer og er ivrig i turgåingen. Noen steder må hunden få være "fri" og da sier du FRI og hunden kan løpe som den vil. MEd bånd selvfølgelig men det må være noen "friområder" Du vil etterhvert finne ut at hunden vil elske å få oppgaver og vil følge med mer og mer.
Ireyna Skrevet 6. mai 2011 #3 Skrevet 6. mai 2011 Det hjelper ikke med en skriftlig mal om du ikke har peiling. Spander på deg og fyren og bikkja ett kurs i hverdagslydighet!!
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2011 #4 Skrevet 6. mai 2011 Du må for all del ikke kjøpe en lenke som strammer, og jeg vil på det sterkeste fraråde deg å rykke i båndet- det kan gi alvorlige skader i nakken til hunden! Det beste med all hundedressur er positiv forsterkning, få hunden til å ønske sammarbeid. En hund som drar i båndet krever tålmodighet og konsekvent trening. Når hunden drar, stopper du- på den måten lærer hun at det ikke blir noe fremdrift om hun drar. Tren kontakt, skift retninger og få hunden med på notene- ros, lykke og glede er stikkord du kan ha i hodet (bruk gjerne godbit som forsterker). DP er en ivrig og sammarbeidsvillig rase, men husk korte økter da de lett mister fokus/interresse ved lengre økter- prøv å avslutt på "topp".
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2011 #5 Skrevet 6. mai 2011 Når det gjelder at hunden drar i båndet kan du prøve med å kjøpe en sele til hunden, da styrer du den litt bedre.. å hver gang hunden drar så snur du vei, gå motsatt vei av den hunden går.. da vil du vise at det er her du bestemmer å at om han drar kommer han seg ingen vei.. men gang hunden går fint i band vedsiden av deg så sier du bra og kan gi en godbit.. masse godbit i begynnelsen.. å heller kutte litt ned på det etter hvert Men husk tolmodighet! hadde samme problem med min rottweiler. så jobba med dette ei lita stund så nå er det jeg som går tur med han å ikke omvendt
Kristin-87 Skrevet 6. mai 2011 #6 Skrevet 6. mai 2011 Signerer dette innlegget!! Eg har gått ett år på hundelinje, har 3 hunder selv, og forstår din frustrasjon HI. Ignorer henne når dere kommer hjem, da slutter hun nok å tisse av glede når hun ikkje får oppmerksomheten. Kode-ordet her er ignorer uønsket adferd og belønn/forsterk ønsket adferd. Finn det som forsterker din/deres hund best, om det er pølsebiter, ostebiter, revet kyllingbiter, ball, kong el.
Kristin-87 Skrevet 6. mai 2011 #7 Skrevet 6. mai 2011 Signerer dette innlegget!! Eg har gått ett år på hundelinje, har 3 hunder selv, og forstår din frustrasjon HI. Ignorer henne når dere kommer hjem, da slutter hun nok å tisse av glede når hun ikkje får oppmerksomheten. Kode-ordet her er ignorer uønsket adferd og belønn/forsterk ønsket adferd. Finn det som forsterker din/deres hund best, om det er pølsebiter, ostebiter, revet kyllingbiter, ball, kong el.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå