Ett_øyelokk.... Skrevet 6. mai 2011 #1 Skrevet 6. mai 2011 Altså; hvordan har dere fordelt kontoene mellom deg og din kjære? Vi har felles brukskonto og har funnet ut at det er ingen god løsning. Vi har 1 regningskonto, 1 sparekonto og 1 kono der lånet betales til, Flexilånkonto... Vi har vel nå funnet ut at vi må gi hverandre "lommepenger" på hver vår konto. Ha en brukskonto til felles utgifter og en regningskonto. Og så bruker vi flexilånkontoen til sparekonto.. Dere som har peiling på dette, høres det greit ut? Andre lure forslag??
Fire småtroll Skrevet 6. mai 2011 #2 Skrevet 6. mai 2011 Vi har hver vår lønningskonto. Derfra går det et fast trekk til regningskontoen hvor alle faste utgifter betales fra. Han har et høyere trekk enn meg siden han tjener mer. Vi har begge også fast trekk fra lønnskontoen til sparing. Så overfører mannen matpenger fra sin lønningskonto til min lønningskonto siden jeg alltid betaler maten. Så betaler vi bensin til hver vår bil fra hver vår konto. Det som da står igjen på lønningskontoene våre er til vanlig forbruk, klær, sko, frisør osv. Det fungerer veldig greit hos oss. Vi overfører litt frem og tilbake mellom lønningskontoene våre ved behov, som regel er det han som overfører til meg fordi jeg har handlet en del til ungene o.l. Har i tillegg flexi-kontoen, setter inn penger der når vi har, alt fra skattepenger til feriepenger går gjerne inn der og står der til det evt skal brukes.
Ugl@ Skrevet 6. mai 2011 #3 Skrevet 6. mai 2011 Vi har hver våre lønns/ brukskontoer, i tillegg har jeg eget kort på hans brukskonto siden han er mye borte og har høyest inntekt. Felles regningekonto til feks lån, veiavgift osv, også buffer der. Utenom har vi diverse fond, flere sparekontoer som feks at jeg har en konto til veterinærutgifter, jenteturkasse, shopping og velvære konto, sparekonto og egen konto til mine egne småregninger som feks trening, diverse andre småting, barna har fond og sparekontoer. Grei oversikt over alt via nettbanken så det er ikke rotete. Har alltid penger i bakhånd og setter inn faste beløp på de forskjellige hver mnd på fasttrekk. Tror ikke vi har opplevd å være blakke noen gang, greit å ha buffere til store regninger og til å betale feks byggvarer osv med. Kredittkortene er kun til handel via nett og reiser og er alltid betalt lenge før rentene kommer.
meg & to små vampyrer Skrevet 6. mai 2011 #4 Skrevet 6. mai 2011 Vi har hver vår konto som evt lommepenger står på. En felles konto til matpenger og bensin. En felles regningskonto. Felles sparekonto. Når pengene kommer så fordeler jeg og betaler alt som skal betales. Og setter av penger til fremtidige jevnlige utgifter og evt sparing. Så fordeler vi lommepenger etter hva vi ønsker og kan.
Mamma+2 Skrevet 6. mai 2011 #5 Skrevet 6. mai 2011 Nå er jeg en kontrollfrik og sambo er det ikke det hele tatt...så her har jeg rett og slett fordelt alt på flere kontoer. Gikk grundig gjennom og fant ut hva alt blir ca i mnd...så nå har vi hver vår lønnskonto som vi har "lommepenger" til ting vi ønsker selv. Så har vi en: Regningskonto Sparekonto mat/bensinkonto Konto for Investeringer-kl'ær,møbler Konto for ferie og kos Konto for lån For oss fungerer det best å dele såpass opp, da blir alt enda mer tydlig. Men hver sin løsning, dette fungerer for oss
*smula* Skrevet 6. mai 2011 #6 Skrevet 6. mai 2011 Vi har ingen felles kontoer. Vi har hver vår lønns/brukskonto, noen sparekontoer, + flexilån Alle faste utgifter trekkes fra mannens konto. Andre regninger betaler jeg. Hvis den ene ikke har mer penger igjen på sin konto før neste lønning, overfører den andre litt. Fungere fint for oss dette.
Bettybu Skrevet 6. mai 2011 #7 Skrevet 6. mai 2011 Vi har våre lønnskontoer, som begge kan se og overføre penger imellom. Så har vi den kontoen som det skulle betales regninger fra, men det eneste som går inn dit, er lånet direkte fra gubbens konto. Fra min konto blir det stort sett betalt regninger fra... Vi har hver sin "høyrentekonto"/sparekonto...dog med lite penger på. Landbrukskonto der utgifter med gardsbruket stort sett går ut og inn...+ andre regninger ... Jeg er økonomisjef ..og prøver å holde orden!!
Kamomille Skrevet 6. mai 2011 #8 Skrevet 6. mai 2011 Vi har: * Felles regningskonto med trekk fra begges lønnskonto på lønningsdagen. Han trekker litt mer enn meg siden han tjener mest. * Felles sparekonto med fast trekk fra begges lønnskonto * felles husholdningskonto emd fast trekk fra begges lønnkonto. Til denne kontoen har vi ett kort hver. * felexilånskonto Det som står igjen på våre respektive konti er "lommepenger". Men større ønsker diskuterer vi alltid før vi handler uansett. Skjønte ikke helt hva du mente med å bruke felxiånskontoen til sparing??? Når du betaler inn på denne kontoen så går jo det til nedbetaling av lån - ikke til sparing!
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 6. mai 2011 #9 Skrevet 6. mai 2011 Vi har hver våre lønns og sparekontoer. I tillegg har vi en felleskonto til alt av felles lån, mat, felles regninger (strøm, internett, forsikringer ol), klær og utstyr til barna etc. Vi setter begge inn pener hver mnd + barnetrygden. Mannen tjener mest og betaler mest til fellespotten. Etterhvert som jeg blir ferdig med studiene og får en fast jobb, kommer vi nok til å anskaffe en form for felles sparing i tillegg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå