Gå til innhold

Stebarn og 17.mai

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte jeg skulle forhøre meg hva dere andre ville gjort...

I år er det mannen min sin tur til å ha sine to barn på 17.mai, vi har også et fellesbarn på snart 2 år.

Måten 17.mai har blitt feiret på før er at vi har dratt til nabokommunen hvor disse bor og blitt med på feiringen på vanlig vis, vi var der også i fjor selv om det ikke var hans tur til å ha de. Han har også vært der uten meg et år da jeg var gravid og tatt del i feiring med hele ex-familien sin

I år har jeg ikke det minste lyst til å troppe opp der, og enda mindre lyst til å omgås hele ex-familien hans. For min del blir dette upassende, jeg liker ikke å omgås hans ex-familie og har sagt klart i fra flere ganger. Det er ikke det at vi går så dårlig sammen, men jeg føler meg bare ubekvem i situasjonen.

Jeg har lyst til å gi min lille 2 åring en fin feiring, ved å dra til min ene bror m. kone eller til ei venninne. Ingen av disse har små barn da, men jeg er sikker på at det blir kos likevel.

Jeg har ikke luftet min plan for mannen min enda, for jeg vet det blir sure miner av dette og utsetter det så lenge som mulig.

Er jeg bare egoistisk? Bør jeg la han ta med seg vårt felles barn og dra avgårde alene? Hva slags ordninger har dere andre når det gjelder feiring av 17.mai med stebarn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg må starte med å spørre hvorfor dere drar til nabokommunene. Går barna på skole eller i barnehage der? Går de i barnehage er det jo ikke ett must for dere å være der når det er "deres" 17mai.

Hos oss er det mannen som har en datter fra før, og vi har ett barn sammen, pluss ett til på vei. Vi feirer 17 mai i hjemkommunen vår hvert år, og når datteren hans er hos oss er hun her i bygda vår. Kunne ikke falt meg inn å feiret 17mai med hans x og familien hennes.

Hvordan det blir når datteren hans starter på skolen er litt uvisst,men jeg har luftet det for mannen, og da sa han bare at da får hun være hos mamman sin på 17 mai. (de bor 1 times kjøring unna oss). Den dagen er ikke viktig for han, og han synes det er mye styr for så "lite". For min del er 17 mai en viktig dag,og jeg vil feire med våre venner og kjente her vi bor. Enden på visa blir nok at vi blir her hvor vi bor, og 17mai blir mors feiring tenker jeg. Så tar vi heller en dag ekstra en annen dag.

Skrevet

Det synes jeg er helt unaturlig. Man tar ikke med seg sin nye familien til eks familien for å feire 17. mai. Man feirer 17. mai der man bor. Det vil si at hvis man bor et annet sted enn særkullsbarna så feirer særkullsbarna 17. mai der de bor så lenge de går i grunnskolen og dere feirer 17. mai med deres 2 åring der dere bor. Deres felles barn skal etterhvert gå i tog og feire der dere har naturlig tilhørighet og det er ikke hos hans eks familie. Nei, her er det bare å nekte, og jeg hadde heller ikke funnet meg i at han tar deres felles barn med seg til eks familien for å feire. Hvis ikke han klarer å se dette så må han reise alene uten både deg og deres felles barn og da prioriterer han jo bort deres felles barn og det går ikke!

Håper han ser fornuften i dette når du har snakket med han, og det er ikke noe å vente på. Lykke til og klem fra meg

Skrevet

oi mange prblemsillinger jeg ikke tenker på. vi har et knall forhold til både mor og stefar og resten av eks familien.

treffes jo stadig ved tilstelninger ol.

17.mai vil hun gjerne være med mamman sin og det er greit, vi drar til byen og ser henne i skoletoget og sender med litt penger;)

etterpådrar vi til vårt hjemsted og feirer med bhg,fam og naboer.

griller hos mamma på ettermiddag, noen ganger vil hun være med andre ikke. nå er hun 11 og vil helst henge med vennene sine.

Skrevet

vi tar annenhver år vi... men ser alltid på barnet i toget, den som har ansvaret den aktuelle dagen, tar etter toget ansvaret for barnet..

da gjlr jeg og min mann,. og fellesbarnet våre ting.. vi sender heller ikke med penger.. den som har det og det året, betaler alt

Skrevet

17-mai er det natrurlig å feire der man bor. Nå er fellesbarnet temmelig lite enda, men om det er i barnehagen er det anturlig at dere går på skoleplassen den barnehagen sokner til. At du rådfører deg med de andre foreldrene i barnehagen hvor de skal være og så går du der med fellesbarnet. Kanskje ikke så mye i år, da barnet bare er to år, men fra og med neste år er det nok der barnet ditt aller helst vil være på 17 mai.

Da er det full 17-mai rulle, med kappløp, lodd, is, og sine egne venner fra sitt eget år. Da er det naturlig at dere går der når det er stebarnas år hos deres mor, og det er naturlig at stebarna er med dit når det er deres år hos sin far, eller at de alltid feirer dagen med sin mor. Det er helt sprøtt at dere skal reise dit.

Jeg hadde ikke godtatt at far alltid reiste med sitt eldste barn, og at jeg alltid skal være alene med det yngste.

Skrevet

Her bor biomor i samme kommune. Så alle feirer 17 mai på samme sted, i sentrum der vi bor. Tradisjonen er at alle sitter på ett sted og spiser og drikker kaffe pluss leker etc. etter toget. Da sitter vi ikke sammen med eks familien, men ungene kan fly frem og tilbake som de vil. Annenhvert år er ungene enten med mor eller far etterpå.

Skrevet

Dette kommer vel også litt an på barna og deres alder... Det går jo an å høre med barna hva de vil;)

X-en til samboeren min tok med seg deres felles sønn og flyttet 20 mil unna da han var 8 år, jeg ble sammen med barnefaren da stesønn var 10 år. Dette året feiret han 17. mai sammen med oss i hjembyen sin, fordi han gjerne ville gå i tog sammen med sine gamle klassekamerater. Dette er likevel eneste gang han har feiret 17. mai sammen med oss, for årene etter har han mistet kontakten med kompisene der han er oppvokst, og vil heller feire 17. mai der han nå bor, sammen med sine kompiser. Han sier selv at denne dagen er det ikke så nøye for han hvem av foreldrene han er sammen med, for denne dagen er det vennene det er gøy å henge sammen med;) Vi kunne selvsagt ha reist til hjembyen hans denne dagen, men siden han selv sier at han vil henge med kompisene så ser vi ikke helt poenget i det...

Nå har vi også et fellesbarn som går i barnehage her vi bor (vi har forøvrig også flyttet fra byen som stesønn bodde først, men bor fortsatt 15 mil unna han), og for oss er det naturlig å feire 17. mai her vi bor, sånn at fellesbarn kan gå i tog sammen med barnehagen, og være med på leker sammen med sine venner. Stesønn har ikke noe lyst å være her denne dagen, fordi han nesten ikke kjenner noen her, og det må jo vi bare respektere. For noen er sikkert 17. mai en viktig dag hvor all familie skal være samlet, men vi mener at når stesønn selv sier at han vil være der han bor nå for å kunne være sammen med venner, så er det ikke rett av oss å skulle tvinge han hit annethvert år, likesom det ikke er naturlig for oss å ta med fellesbarn og reise 15 mil for å feire 17. mai i en by vi ikke kjenner noen andre enn stesønn, og som selv sier at han kun vil henge med kompisene...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...