Gå til innhold

Er dette bekkenløsning? hjelp meg noen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har plagdes en del med "ryggen" i det siste. jeg er bare 16 uker på vei, men husker at jeg kjennte litt på dette i forrige svangerskap også. det er mest på den ene siden, iler nedover foten og noen ganger svikter hofta under meg. må holde meg fast når jeg går trapper. noen dager kan jeg virke helt fin. jeg vasket huset på mandag og har siden vært helt ødelagt. hele påsken sleit jeg med å være med på tingfordi det var så ubehagelig å gå, spsielt nedoverbakke og trapper. og komme meg opp av senga noen morgener er et strev fordi det kommer brå smerter. og noen ganger når jeg ligger og sover kan jeg våkne av smerter fordi jeg har beveget meg i søvne. jeg prøver å ligge på ryggen for så å bruke hendene til å hjelpe meg rundt når jeg skal skifte stilling om natta.

jeg tok opp dette med legen, og det var selvfølgelig på en dag der jeg følte meg fin. og han mente han ikke kunne si noe ettersom jeg ikke fikk vondt når han trykket. prøvde å forklare han men han sa det kunne være muskulært, men det er jeg ganske sikker på det ikke er.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde det sånn når jeg hadde bekkenløsning, MEN jeg fikk også VELDIG vondt når legen trykket på de forskjellige plassene for å sjekke...

Skrevet

Det høres veldig ut som begynnende bl ja, ikke alle som har vondt i skambeinet heller (altså foran).

Kom deg til en manuellterapeut de har peiling på muskler og skjelett, kom deg til rett behandling. Du trenger ingen henvisning fra legen for å gå dit.

Hold deg unna gulvvask, støvsuging, lange turer, trapper osv - alt dette trigger smertene og du vil da bli mye verre.

Jeg har det for 2. gang fra tidlig av i svangerskapet, og vet det er noe drit som MÅ tas alvorlig! Husk å lytt til kroppen din! Du bør faktisk hvile bekkenet FØR du får vondt.

Skrevet

takk for svar.

det er jo ikke så enkelt å vite da, når ikke smertene kommer før etterpå. jeg klarer ikke sitte å se på alt jeg egentli skulle ha gjort de dagene jeg føler meg frisk.

jeg får også vondt om en trykker bak når jeg har smerter, men på dager der hvor jeg føler meg helt bra gjør jeg ikke det. rart dette med kroppen, at den kan fungere slik at den har vondt en dag å ikke den neste.. jeg vet at så lenge jeg sitter i ro og er rolig, så går det greit. så da får jeg vel bare gjøre det!

Skrevet

De fleste med BL vil ha vondt på spesielle steder når legen/fysioterapauten trykker og bøyer ben og hofter.

Så lenge du bare er vondt når du trykker NÅR du har smertene, vil jeg tippe det er muskulært.

Det betyr jo ikke at det er mindre plagsomt. Kom deg til MT og få riktig behandling/øvelser.

Skrevet

jeg føler mer at det er en nerve i klem.. ondt inne i rompa på en måte, i beinet.. og siden det stråler nedover foten.. kan muskulære smerter gjøre det? og hvorfor klarer jeg ikke ligg på siden og løfte opp rompa? føles som at edt flytter på seg inni der, og det smerter så jeg må skrike. uansett, så er det reele smerter uansett hva det er. men har ikke den erfaring om at muskulære smærter kommer og går.. dessuten kan det være forskjellig fra kvinne til kvinne.

Skrevet

Smertene høres veldig like ut som de jeg har. Legen mener at det jeg har er smerter som kommer fra korsryggen og som stråler ned i hofter/ben. Samtidig har jeg bekkenleddsmerter. Det må sies at legen min er VELDIG bestemt på at bekkenløsning er overdiagnostisert så det hadde han nærmest bestemt på forhånd at jeg ikke hadde. Uansett er smerter i korsrygg også veldig vanlige i svangerskapet.

Skrevet

Jeg hadde akkurat slike smerter som du beskriver, med iling ned i ene beinet. Jeg hadde en låsning i bekkenet.

Få en henvisning til fysioterapeut av legen din, og pass på at han skriver "bekkenplager med gangvansker" på diagnose, så får du full refusjon fra trygdevesenet.

God bedring. :)

Skrevet

HI, jeg vet veldig godt at smertene kommer ETTERPÅ. Det er derfor du skal hvile når du ikke har vondt....ja, lettere sagt enn gjort! Drit i legen, kom deg til fagfolk som har peiling. Får du ikke behandling vil du snart ikke ha "gode" dager igjen. Ett tips for dager når du er fin i formen - ikke overdriv med aktivitet da vil du fort gå på en smell.

Ring til en manuellterapeut - her kan du få gratis behandling under svangerskapet og i 6 mnder etter at du starter behandling etter fødsel.

Skrevet

Musklene kan klemme på isjasnerven slik at smertene kan stråle helt ned til foten - men det er ikke dermed sagt at du kun har det muskulært. Ikke løft på rompa når du ligger på siden hvis du får vondt av det - det er bekkenet ditt som gir beskjed, så ikke vits å i trigge mer smerte enn nødvendig.

Du må ta slike smerter på alvor, det mener jeg legen din også burde gjøre. Dessverre så har ikke en almennlege god nok kunnskap når det gjelder muskler og skjelett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...