Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #1 Skrevet 5. mai 2011 Har en Maxi Cosi Cabriofix, men vil bytte før vi drar på langtur om ca en måned. Jenta vil da være 7 mnd gammel, hun er nå 11kg og 74 cm. Har vært å prøvd bilstoler på Barnas Hus, mens syns alle er så utrolig bratte! Hun sitter ikke selv enda, så det ser jo ut som at hun bare skal falle fremover når hun sitter i disse stolene. Har sett på Maxi Cosi Mobi, og heller mot den foreløpig. Er den noe bra mon tro? Likte ikke helt at den ikke har nakkestøtte. Har lest diverse tester, men føler det er en jungel der ute... Har stasjonsvogn, tror ikke plass skal være noe problem, stolen skal heller ikke flyttes mellom biler. Blir stående der den er montert. Og hun skal selvfølgelig sitte bakovervendt. Tips? Råd?
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2011 #2 Skrevet 6. mai 2011 Det anbefales nå å følge denne testen når man velger sete: http://www.ntf.se/konsument/bilbarnstolar.asp Stolene som er markert med grønt i siste kolonne er godkjente. http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=4007 Har selv Akta Graco Duologic2 til min gutt på 2 år og 4 mnd. Han sitter veldig godt i den, og har fortsatt god plass, både i stolen og til beina. Stolen kan reguleres i 3 posisjoner. Siden hun bare er 7 mnd vil det tryggeste være å bruke den mest liggende posisjonen. Tror det står i brukanvisningen at det er den man bør bruke til barn under 1 år.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2011 #3 Skrevet 6. mai 2011 Tåler isofix festet max 18 kg? Synes det ser sånn ut på den siste linken.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2011 #4 Skrevet 6. mai 2011 Ja, iso fix er kun godkjent til 18 kg. Det finnes beltestoler (klasse III) med iso fix fester, fra 15-36 kg - men da festes kun stolen med iso fix og barnet med bilens seler. Det er noe annet.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2011 #5 Skrevet 6. mai 2011 Vi har Britax Multi-tech, og er veldig fornøyd med det setet. Det kan brukes opp til 25kg. Det var viktig for oss å ha et sete som kunne brukes bakovervendt lengst mulig. Det kan brukes av relativt store barn, det er mye å gå på i lengden av ryggen. Vær obs på at dette setet ikke gjør det bra i tester forovervendt, og det bør dermed ikke snus, selv om det også er godkjent for bruk forovervendt. Det er imidlertid viktig ikke å se seg blind på vektgrenser!Jeg har en stor gutt på 2,5 år. Da besteforeldrene skulle kjøpe ekstrasete, tok vi ham med til butikken for å sitte i setene, siden de ikke hadde Multi-tech i butikken, som vi var vant til. Jeg satte ham opp i et det X3-setet fra BeSafe, som går opp til 18kg, men han fikk absolutt ikke plass i det, selv om han var bare ca 15kg. Han var både for bred og for lang. Det er det samme som at babyer vokser ut av babysetene, som går opp til 13kg, leeeenge før de blir 13kg! Det viktigste er nesten at du tar med setet ut og prøver det i bilen!!! Det er ikke alle seter som passer til alle biler, bl.a. mtp setenes helling og lengden på evt støttebein, de må kunne nå ned til gulvet i bilen. Jeg kan legge til at selv om det kanskje kan se "ubehagelig" ut at barnet sitter rett i ryggen, er det faktisk tryggest fra et trafikksikkerhetssynspunkt at barnet sitter mest mulig rett.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2011 #6 Skrevet 6. mai 2011 Vi har Maxi cosi mobi og er veldig fornøyde med dette. Jeg kikket mye rundt på nettet og i butikker før jeg bestemte meg. Jeg kom frem til at dette var et veldig sikkert sete som barnet mitt sitter godt i. Mitt barn var dog over et år da vi kjøpte setet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå