Gå til innhold

Hvordan komme seg ut av gjeldshelvete....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når ingen banker gir deg lån.Ikke det nav rådet til hjelper og man ikke får gjeldssanering.Skal jeg bare gå å henge meg da...........Takk for tilliten Norge fitte byråkrati.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tillit er ikke noe man får, men noe man må opparbeide seg og gjøre seg fortjent til. Syns du at du har gjort det når du ikke har betalt regningene dine?

Sorry ass, men her kan du ikke skylde på andre enn deg selv.

Skrevet

du kan søke namsmannen om gjeldsordning

Skrevet

hvordan type gjeld sliter du med siden du sier slik??

du har selv tatt opp gjelda, og må håndtere den selv. ikke skyld på norge når du ikke kan betale for deg.

Skrevet

du har krav på å få nok å leve for

Skrevet

Ta kontakt med NAV og få gjeldsrådgivning.

Sett opp et budsjett.

Få kontroll på regningene dine.

Inngå avdragsordninger.

Skrevet

Kommer jo ann på hva slags gjeld du har og hvorfor.

Har du huslån så selger du huset og innløser gjelden. Samme med millån, hyttelån ol.

Har du forbrukslån forbrukslånsetter du opp en liste over hvem du skylder penger og får laget en nedbtalingsplan ut fra den økonomien du har. Første skritt kan være å selge alt du har som ikke er livsnødvendig. Det viser långiverene at du gjør en insats og kan gjøre dem mer velvillige til å gi deg utsettelse uten at det løper på fler gebyrer. Er du heldig får du en lavere rente også.

Ellers bør du jobbe så mye som overhodet mulig og leve sparsomlig, slik at du kan nedbetale mest mulig.

Hva er begrunnelsen for at du ikke får gjeldssanering?

Skrevet

Jeg betaler alle regningene mine og har ingen betalingsanmerkninger.Det er derfor jeg ikke skjønner hvorfor jeg ikke kan få en sjanse til å begynne på nytt.Men her må noen slenge dritt,uansett.

Vi får slutte å gi legehjelp til narkomane,de valgte selv å dope seg

Vi får slutte å passe på venner viss de blir fulle-la dem bli voldtatt,de var jo så dumme at de drakk for mye.Listen er lang.Men til dere som ikkhar gjort feil.Gratulerer :o)

Skrevet

Gi meg noen tall på inntekt, utgifter og totalt gjeldsbilde, alder, antall barn etc. så skal jeg gi deg noen råd :-)

Skrevet

Tusen takk for alle gode tips.Det er vel en sannhet i det at om man får 99 gode kommentarer og en dårlig, så husker man bare den dårlige

Skrevet

Du høres jo ikke videre glup ut, så skjønner godt at karma bites yor ass for å si det sånn. Alle må faktisk håndtere sin egen gjeld.

Skrevet

hvorfor får du ikke gjelssanering?

veit hvordan du har det!!! hilsen ei som har igjen 4 år av saneringa si...

Skrevet

Men hvis du klarer å betale regningene dine, hvorfor må du ha gjeldssanering da?

Skrevet

Hvordan kan du utfra det lille jeg har skrevet si at jeg ikke høres glup ut?

Karma har vel ikke noe med dette her å gjøre uansett.Selv om jeg har rotet til økonomien min har jeg ikke latt det gå utover noen andre.men min håndtering av penger har vært mindre glup,jadet har du rett i.Jeg klarer å betale regningene mine,men når de er betalt har jeg ingenting igjen.Da må jeg bruke kredittkort for å ha penger til livsopphold.Det å lete etter en løsning på pengeproblemene sine er vel strengt tatt å håndtere sin egen gjeld......eller hur.Skal ikke komme og ta pengene dine hvis det er det du er redd for.Der du sitter og rakker ned på andre fordi du er en taper.I mine øyne er mennesker som tråkker på andre tapere,ikke de som faller men reiser seg igjen ;o)

Skrevet

"Fitte byråkratiet" og Norge har strengt tatt ikke plikt til å ordne opp i din gjeld...Ta tak selv. Her er noen råd i tillegg til de du har fått.:

- søk om avdragsfrihet på huslån i en kort periode mens du betaler ned på annen gjeld.

- gå gjennom forsikringsavtaler, mobilabbonement, kanalpakker osv og kutt ut, reforhandle osv.

- finn deg en ekstrajobb på en tid av døgnet du ikke allerede jobber. Vask huset for venner og slektninger, f. eks.

- se deg om etter et billigere sted å bo

- har du bil? undersøk mulighetene for å selge den og benytte sykkel, buss, og drosje isteden. Bare for det årsavgiften koster kan man kjøre mye taxi.

- selg på Finn alt du ikke må ha.

- si fra til venner og familie at du sliter økonomisk så du ikke får spørsmål om å bli med ut på pizza, spleise på dyre gaver osv framover.

Lykke til!

Skrevet

da må du sette deg ned gjerne med noen som kan gi deg litt råd. legge en plan for hvordan du kan betale ned på gjeld uten og opparbeide deg mer gjeld det tar lang tid og du må regne med å leve ganske så trangt lenge. har du noe du kan selge så gjør du det. se på om det vil lønne seg for deg økonomisk å flytte om dette er mulig. har du bil se om du trenger den eller om kollektivt kan være besparende eller kan du gå mer?

ring ev. inkasso selskap og lag avtaler for nedbetaling forklar at du sliter så du er nødt til å betale minste beløp en stund og få til avtaler pådette og hold avtalene. da øker ikke gjelden din.

det er mange i din situasjon og grunnen til at man ikke får lån er jo fordi tilliten allerede er brudt fordi man enten ikke har vedlikeholdt tideligere lån eller man har inkassosaker på seg. og har man for lite intekt i forhold til lånet man ber om og de lån man allerede har vil du ikke kunne betale tilbake lån heller.

det er tøft når man sliterøkoomisk, men du kan klare det. du må se på ditt eget forbruk og gjøre noe med det.

Skrevet

Eh..når du presser fitte i en negativ setting med Norge som egentlig hjelper de fleste og din egen dårskap må du regne med dritt. Hadde du vist litt ydmykhet og vært varm i ordene dine hadde du fått flere klemmer. Viser jo bare at det er ikke bare er økonomien som er litt tett.

Ta ansvar, du har fått mange tips her.

Skrevet

Det du aller først må gjøre er å anerkjenne at det er du som selv har gjeld, og du, og ingen andre, har ansvar for å få deg ut av gjelden!

Når du har gjort det, og du nå vet at du ikke får refinansiering eller gjeldssanering, så må du ta tiltak for å redusere gjelden din. Lag en langsiktig plan, 2 eller kanskje 5 år der du må leve trangt for å betjene gjelden du har opparbeidet deg. Deretter skriver du et brev til kreditorer og lånegiverne, der du redegjør for din situasjon, poengter at du VIL gjøre opp for deg, men at du har havnet i en vanskelig situasjon og ønsker å inngå en avtale med dem, enten lengre nedbetalingstid (=mer rente, så ikke så veldig lurt, men må man så må man) eller lavere rente. Sett opp budsjett, og hold deg til det, vær hard mot deg selv!

Jeg har selv gjort dette, har ett år igjen til alt er nedbetalt, og da har jeg kun studielån igjen. Hadde mulighet til å ta opp ett lån for å kvitte meg med alt, men valgte å gjøre det på den tunge og trange veier, for å virkelig kjenne på det å prioritere, og jeg har virkelig lært!

Lykke til!! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...