Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #1 Skrevet 5. mai 2011 Sønnen vår blir 3 år om noen dager. Vi har øvd på å sitte på potte og toalett (har sånn barnesete) i lang tid nå. Han kan godt sitte å tisse på toalettet innimellom, men å bæsje vil han absolutt ikke. Når han tisser er det gjerne bare 4-5 dråper, og han synes dette er stor stas. Når han må bæsje går han og gjemmer seg, eller steller seg i et hjørne og lager en slags borg rundt seg av leker. Jeg har prøvd å ta han med på toalettet når dette starter, men han nekter. En gang hadde jeg glemt å ta med en ekstra bleie når vi var på besøk. Han måtte bæsje og jeg sa han kunne sitte på toalettet å gjøre det. Han kunne ikke bæsje i bleia siden vi ikke hadde skift, som sa jeg til han. Han holdt seg han stakkars.. helt til vi kom hjem halvannen time senere. Så hva gjør vi nå? Han sier ikke ifra når han må tisse. Jeg klarer selvfølgelig heller ikke se det på han. Hva mener dere om at vi bare fjerner alle bleier på dagen? Altså at vi nesten "tvinger" han til å gå på do, eller at han rett og slett må tisse i buksa (dette vet jeg han ikke syns er greit..). Tror dere han vil forstå greia? Vet at mange her skriver at foreldre er late hvis de ikke tar bleieslutt på barna så fort det er mulig. Vi er ikke late, men vi har ønsket å vente til han blir klar. Nå ser det ut til at han aldri blir det... Vil noen komme med råd?
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #3 Skrevet 5. mai 2011 Bleieslutt handler om modenhet, og det skjer bare når man er moden for det. Dere kan gjerne prøve å ha han uten bleie hele tiden, det er en fin årstid for det, og fortsette med dotrening. Lag dorutiner. Men det er en stor omlegging i hodet på barnet at det skal gå fra å tisse/bæsje i bleia til å gjøre det på do istedet. Man kan ikke tvinge det fram, og tvang kan gjøre det vanskeligere å få han "tørr". Ta tida til hjelp og gjør dobesøk og dorutiner til noe positivt! Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #4 Skrevet 5. mai 2011 jeg bare tok bleiene når jeg syntes hun var gammel nok og tid og andledning var der for oss. Har egentlig aldri hatt heeeelt troen på dette med at barna selv skal vise når de er modne for det, det er først og fremst om foreldrene er motiverte for det som er avgjørende. Jeg synes fint dere kan ta bort bleiene og la det stå til, det blir sikkert noen uhell i starten, men han forstår nok fort. Veldig viktig å være blid og tålmodig da, ha med mange skift og ikke gi opp.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #5 Skrevet 5. mai 2011 Jeg "tvang" sønnen min bleiefri, men han var halvannet år eldre...(!). Etter å ha prøvd i 2 år på vanlige måter, så fjernet jeg alle bleier, kremer og stellested og sa til ham at nå var han bleiefri og måtte tisse og bæsje i doen. Det ble uhell et par uker, så skjønte han det. Men ville ikke gjort det med en 3-åring.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #6 Skrevet 5. mai 2011 Vi gjorde det vi altså. Jentungen gikk jo på do og tisset, så hvorfor ta på bleie når det var bæsj på gang. Hun maste om bleie i starten, men det gikk over etter et par dager. Hvis han er motivert for å slutte med bleie, så hvorfor ikke.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #7 Skrevet 5. mai 2011 Der er jeg ikke enig om at man kan tvinge barn tørre. Vår gutt på tre ble først tørr med tanke på å tisse på do og var tørr på natten, men han fortsatte å bæsje seg ut i mange måneder etterpå, da kom det i trusa (slutta med bleie da han var tørr for tiss), i hans tilfelle handlet det kun om modenhet. Jobber i barnehage og ser akkurat det samme der, nytter ikke hvor mye foreldre og bagehagepersonalet styrer, det skjer først når barnet er modent for det.
C&M&H Skrevet 5. mai 2011 #8 Skrevet 5. mai 2011 Min treåring ble "tvunget" til å slutte med bleier nå i påska.. Jeg sa bare til han at når påskeferien begynner skal du slutte med bleie, og langfredag tok jeg av bleia da han sto opp. Det var mye protester i begynnelsen men han fikk masse ros når han tissa i potta og litt godteri som premie de første dagene og alt har gått velig fint. Han har tissa seg ut noen ganger, spesielt første dagen, men det går bedre og bedre.Han får ikke kjeft om han tisser i buksa, bare beskjed om at det er fin om han sier i fra før neste gang... Han har blitt satt på potta til faste tider så han har sluppet å si fra selv at han må tisse/bæsje, men har faktisk gjort det også noen ganger. Den største overraskelsen var hvor sjelden han faktisk tissa i løpet av en dag.. 3-4 ganger om dagen! En dag bare to ganger, og ingenting om natta! Men jeg ringte faktisk fastlegen og spurte og hun sa det var helt normalt, barn kan holde seg lenge.. Han har vært tørr om natta hele tiden så nå har vi faktisk kutta ut nattbleie også. Så bare "tving" han, det vil nok gå helt fint! Bare gi han klar beskjed at den og den dagen slutter du med bleie, og gjennomfør det! Hvis han tror han kan forhandle om dette gir han seg nok ikke...
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #9 Skrevet 5. mai 2011 Hehe.. Jeg vet at han vil bli tørr en dag, men synes de fleste er tørre rundt 3 år jeg, så jeg blir litt småstresset av den gode bleierompa:) Jeg kunne tenkt meg at han var tørr når han begynner i barnehagen til høsten, nemlig. Men som du sier så handler det jo om modenhet. Vi får jobbe enda mer med dorutiner fremover. Dobesøk etter hvert måltid da eller? Det er ikke alltid han vil sitte der, men han synes det er moro med tegneøkonomi, så vi får kanskje fokusere enda mer på klistremerker og belønning. Tusen takk for svar Hi
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #10 Skrevet 5. mai 2011 Oj, hadde fått flere svar! Takk Forskjellige meninger på modenhet og "tvinge" til bleieslutt her ser jeg. Dette her må jeg tygge litt på.. Veldig usikker på om det er dumt å tvinge.. Huff! Har ikke gjort dette før, så tar imot alle råd og skal tenke gjennom dem. Men det jeg er litt småengstelig for er om han holder seg så lenge at han til slutt blir så hard at han ikke får bæsjet. Virker som han er småredd for å bæsje på potta eller i doen. Han vil ikke engang prøve. Hi
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #11 Skrevet 5. mai 2011 Han er ikke akkurat motivert vil jeg si. Han kan sitte på doen, men vil helst at alt skal komme i bleie. Er det flere av deres barn som gjemte seg når de måtte bæsje?
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #12 Skrevet 5. mai 2011 Min var og redd for å bæsje på do. Begynn med truse og la han bæsje i trusa omså. Det gjorde vi. Kutt bleia helt ut og frist gjerne med en stor premie for å bæsje på do. Vi hadde en stor pakke foran han på do for å få han til å bæsje, han gjorde det til slutt. Og etter å ha turt å bæsje i do et par ganger var det gjort
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #13 Skrevet 5. mai 2011 Vår sønn bæsjet aldri på do før vi kuttet ut bleia, men når vi kuttet ut bleia, så kom det i do hver gang. Han har ikke hatt et bæsjeuhell og kun noen få tisseuhell. Vi brukte klistremerker for at han skulle ønske å gå på do. Vi hadde en lapp med ruter på og satte et klistremerke i hver rute hver gang han gikk på do, når alle rutene var fyllt opp, så fikk han en liten premie (feks en liten sprettball, en "magisk klut" el). Første arket gikk tregt, men når han skjønte at han fikk premie, så løsnet alt. Jeg ville forsøkt det først og sett om det gjør at han frivillig går på do før dere evt kutter bleia. Hvis ikke det hjelper, hadde jeg prøvd å kutte bleia for å se om det hjelper, hjelper ikke det, så hadde jeg tatt på igjen bleie og ventet en stund før neste forsøk.
C&M&H Skrevet 5. mai 2011 #14 Skrevet 5. mai 2011 Selv mener jeg at en treåring på alle måter er moden nok til å slutte med bleie, det kvalmeste jeg ser er fireåringer som fortsatt bruker bleie (så fremt det ikke er noe "galt" med de selvfølgelig)... Norge har omtrent verdensrekord i langvarig bleiebruk. Kan ikke forstå at norske barn er så mye mindre "modne" en barn i andre land. Da vi var i Uganda syns de som bodde der at det var rart at vår sønn som da var 2,5 år brukte bleie. Der var det ingen som gjorde der når de var så store...
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #15 Skrevet 5. mai 2011 Det var et smart tips. Nå blir det truseshopping. Det skal prøves ut. Pakken var også et utrolig godt tips. Tusen takk! Godt med andres erfaringer og tips.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #16 Skrevet 5. mai 2011 Tusen takk for godt svar! Vi har brukt tegneøkonomi på sovingen hans tidligere, med effekt. Prøvde en stund på dobesøk, men prøvde ikke hardt nok. Han ga opp, vi ga opp. Jeg skal ta med meg alle tipsene deres, så skal vi prøve i helgen Prøve oss frem.. Hi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå