Gå til innhold

Har sendt flere mail til NAV, får ikke ordentlig svar... Noen her som kan hjelpe?


Kosemaisen :-)

Anbefalte innlegg

Beklager, har noen tilleggspørsmål, og håper på å få svar på disse i tillegg til de på mailen nedenfor.

 

Hva om jeg starter i full stilling to måneder før permisjonen starter, men har ferien på denne tiden slik at jeg ikke er på jobb full stilling.

Eller om jeg blir ansatt 100% før permisjonen starter, men ikke jobber en hel måned i denne stillingen slik at siste brutto lønn blir lavere enn det som er egentlig fastlønn.Blir det brutto utbetalt, netto utbetalt eller reel fastlønn som skal føres på?

 

Hei,

 

Jeg har i dag snakket med to forskjellige personer hos dere. (Ringte 815 81 000)

Fikk litt ulike svar, så håper på å få konkrete svar skriftlig så jeg ikke ender opp med feil i søknaden.

 

Fikk beskjed om at det er siste lønn før permisjonen starter som teller.

Stemmer dette? Har en venninne som får gjennomsnittslønn fra de siste 10 mnd før permisjon.

(Sitatfra NAV tidligere i dag: Om du begynner i full stilling dagen før permisjon så er det den lønnen som skal registreres)

 

Om jeg har jobbet mer enn 50% (mellom 50 og 80% i mitt tilfelle) stilling siste 6 av 10 måneder før permisjon, og jobber fullt når jeg går ut i permisjon så er det det som skal føres på skjema av arb.giver og blir utbetalt under permisjon?

Det var det begge fra NAV sa i dag, men som sagt har jeg en venninne som har fått et annet svar.

 

I tillegg har jeg en bijobb som instruktør og personlig trener på ELIXIA.

Her har jeg ikke noen fast stillingsprosent, men er tilkallingsvikar på timer. I tilegg har jeg noen kunder som trener med meg veldig sporadisk.

Hva fører jeg opp på stillingsprosent her?

Og har lønnen herifra noe å si på permisjonsutbetaling?

Jeg har jo veldig variert lønn her.

Vil det være den siste lønnen herifra også som teller? (kommer ikke til å fortsette å ha timer her f.o.m uke 30 av svangerskapet pga helsemessige årsaker)

Eller vil det være det jeg hadde fått i lønn siste måneden før permisjonen starter? (det kommer jo nå til å være 0kr måneden før permisjonen starter, men jeg kommer jo til å ha utbetalt endel siste gang jeg får lønn før permisjonen starter.)

Vil et evt være ok med lønnsslipp som dokumentasjon her?(Her fikk jeg ulikt svar hos dere)

 

Håper dere forstår hva jeg skal frem til :-) Kanskje litt dårlig forklart....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når det gjelder jobben din på Elixia så får du ikke foreldrepenger ift den så lenge du ikke jobber der når du går ut i permisjon. Dersom du er sykemeldt (evt. har svangerskapspenger) fra denne jobben så kan du få det. Dersom inntekten her varierer så regner de et gjennomsnitt. Arbeidsgiver fyller ut inntektsopplysningene dine på eget skjema.

 

Dersom du har fast 100% stilling fra dagen før permisjon så er det i utgangspunktet denne de går ut i fra, men det avhenger jo av at din arbeidsgiver fyller ut inntektsopplysnningene dine riktig da. Dvs at de skriver på den lønnen du da har inngått avtale om, og ikke den du har hatt.

 

Dersom inntekten har variert siste år med 25% avvik, så regner de gj.snitt av siste 3 år, men de vil alltid velge den beregningen som er mest gunstig for deg.

 

Anbefaler deg å lese dette: http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Beregning+av+foreldrepenger.805351686.cms

 

Husk at du har anledning til å klage på beregningen i vedtaket du får!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

•Fra 1. juli 2011 utvides fedrekvoten fra 10 til 12 uker for barn som blir født eller adoptert fra og med 1. juli. Den ene av disse ukene er ny og legges til den samlede permisjonstiden. Den andre uka er tatt fra den delen av permisjonen som foreldrene fordeler fritt mellom seg.

•Den totale stønadsperioden for foreldrepenger ved fødsel blir 47 uker med full sats, eller 57 uker med 80 prosent av full sats. Ved adopsjon er periodene tre uker kortere.

•Tre uker av permisjonen før fødselen og de første seks ukene etterpå er forbeholdt mor, til sammen ni uker.

•Far har 12 ukers kvote som bare han kan ta ut.

 

Du kan lese mer om dette i saken vår:

http://www.klikk.no/foreldre/foreldreogbarn/article671097.ece

 

Hilsen Line Fredheim Storvik

redaksjonssjef

barnimagen/dinbaby/Gravid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...