Gå til innhold

Ditt beste SPARETIPS? :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå som vi har flere barn i huset merker vi at vi faktisk må bli litt mer obs på å spare. Vi har et stort boliglån som vi må slite med i ganske mange år til...

Hva er dine beste sparetips?

Her er mine(du har sikkert hørt flere av de før men).

1. Planlegge handling av matvarer og helst handle bare en gang i uken. Da blir mindre mat kastet fordi en ikke vet hva en har bare liggende.

2. Hva er i veien med restemat? Kokte poteter fra dagen før kan bli gode i en omelett dagen etter :)

3. Ikke vær lojal mot forsikringsselskap. Sjekk hvilke som kan gi deg mest for pengene og da minst mulig penger ;-)

4. Når jeg er på shopping tenker jeg, TRENGER jeg dette eller VIL jeg bare ha det. En trenger ikke 10 svarte singleter i skapet og 9 olabukser av nesten samme type osv.

5. Handle varer på salg som kan bli potensielle gaver. Jeg har en stor familie og må planlegge litt fordi det er bursdager å handle inn til hver mnd(kjøper til onkler/tanter, nieser/nevøer også). Flere ting bare tar jeg fra gavelageret mitt, hehe. Fine ting altså.

Flere noen? :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Handle hver 14. dag. Ikke fordi jeg kaster så mye mat, men fordi jeg er en notorisk impuls-shopper og må bremse meg selv. Jeg kan ikke handle for ofte;)

2. Spare på strømmen. Ikke så mye at det blir bikkjekaldt, men jeg trenger heller ikke gå inne i t-skjorte midt på vinteren

3. Mikrospar. Hver gang jeg betaler med kort (i butikk, ikke på nett) så trekkes det 20,- over til min sparekonto (som jeg ikke har kort på;)

4. Investere i en god vedovn, spark og sykkel. Ved gir god varme og det er billigere enn strøm. Spark og sykkel er god mosjon og gir mindre bilbruk - bra for helsa, miljøet og økonomien

5. Forbud mot å kjøpe dill. Som: Hårspenner, når man allerede har tusen. Lysestaker, som man har mer enn nok av. Duker, trenger jeg virkelig en grønn duk til?

Skrevet

Høres kanskje rart ut, men: På å begrense innkjøp av godteri, potetgull og brus kan en spare endel penger. Folk hyler over hvor dyrt det er med sunn mat, men det er dyrere med en sjokolade enn en banan, og brus koster selvfølgelig mer enn vann fra springen (eller saft for den del, hvis man vil kose seg med litt sukker).

Det er også mye å spare på å lage hverdagsmaten selv. Hvem er for eksempel så inkompetent på kjøkkenet at de ikke kan smelle sammen en pannekakerøre? Likevel kan toro blande mel med melkepulver, eggpulver, salt og sukker for deg, Det samme gjelder den grandiosa hjemmelaget. Bruker du 100 kr på å lage pizza sev? Tror ikke det..

La bilen stå når du har mulighet for det. Da får du gratis mosjon i tillegg.

Ikke kjøp mat på måfå. Med unntak av basisvarer bør du ha en plan for hver ting i handlekurven, utover kanskje i morgen..dette vil si at når du kjøper en hovedingrediens kjøper du også tilbehøret hvis du ikke har det liggende i skapet, og du veit hvilken dag det skal brukes. Da risikerer du ikke å kaste maten fordi du ikke fikk brukt den før utløpsdato.

Begrens kosmetikkinnkjøp til det du faktisk trenger. Altså: Du trenger ikke ansiktskrem med mindre den du har nesten er tom, du trenger ikke 10 flasker shampo (du ender opp med å kaste halvfulle flasker under rydding).

Ikke kjøp for mye sesongvarer til huset. De lysestakene du har blir fin julepynt med hvite eller røde lys i, og med gule lys passer de til påske. Trenger ikke egne lysestaker til formålet. Om du allerede har et greit hverdagsservise trenger du ikke all denne melamindritten som selges hver sommer. Stengods kan utmerket godt brukes ute, og knuser ikke lettere der enn inne.

Slutt å røyke, og begrens alkoholbruken (det er selvsagt ikke alle som bruker mye på dette, men en del har litt å spare her).

Du trenger ikke å velge dyre aktiviteter hver helg, ungene kan ha godt av å skippe lekeland og kino osv innimellom, og heller oppleve piknik i en park (eller god, gammeldags matatur, altså at man tar med formiddagsmaten og går en kortere eller lengre tur og setter seg ned med matpakka).

Tenk over hva som er de største strømslukerne hjemme hos deg, og prøv å gjøre noe med det.

Smør matpakke til mor og far også, og ikke bare til ungene. Utelunsjer og kantinelunsjer er dyre, og ofte ikke så god som når du selv velger ingrediensene.

Bak brødet selv. Både billigere og bedre..

Skrevet

-Finn et billig sted å bo.

-Ikke kjøp noen ting uten at du virkelig har bruk for det.

Skrevet

Det er også lurt å sjekke finn.no etter brukte ting når en skal ha seg noe som ikke bør være ubrukt, slik som madrasser osv. Barnevogner, tripp trapp stoler osv... det kan en finne til en god pris på nettet. Og som ser HELT fine ut.

Skrevet

Storhandling hver mandag. Fylle på med frukt, melk og brød på fredag.

Ellers holde seg til handlelisten som ikke skal inneholde godteri, kjeks o.l.

Sparer masse penger på å være sunn :)

Skrevet

hei,.

etter å ha kjøpt vårt første hus og har to barn. så har vi erfart at dette er det vi sparer mest på.

1. ikke ha på varme i alle rom( flere rom vi ikke bruker om vintern, vi fyrer mest med ved og dermed sparer en go del penger der.

2. vi lager en del middager i uken og det blir somregel igjen litt mat. og dette kan vi ta til middag eller til en familie lunsj.

3. vi handler klær til barna på tilbud. tenker fremover og ønsker større klær og utstyr til bursdag og jul til barna.

4. til bursdagen til meg eller min mann så ønsker vi oss som regel noe vi trenger, om vi ikke trenger noe da. så er penger eller gave kort fint.

5. vi arver en del klær og leker etter mine tremininger. utrolig mye å spare penger på.

6. vi drikker kunn bruk fredag og lørdag. kjøper godteri på tilbud og har på lager.

7. kjøpoer ikke unødvendig med klær. kjøper det alle trenger. men ikke noe mer. kjøper heller ikke kjempe dyre klær..

vi driver å pusser opp huset også og vi har fått en del verktøy og utstyr av noen i min familie som skal selge huset og kjøpe leilighet. gratis og kjempe fint utstyr. vi bruker ingenting fra finn men vi kommer til å gi bort en del der.

Skrevet

1. kjøp i store pakker og del opp før du fryser. Eller lag større porsjon og frys ned det som ikke blir spist.

2. Sjekk tilbudsdisken når du handler.

3. Planlegg kjøringen!! Og kjør på lavt turtall, trill i nedoverbakker og motorbrems inn til kryss osv. (følgelig fyll drivstoff enten på søndagsettermiddag/kveld eller mandagsmorgen.

4. sparepærer!! Til utelys finnes det sensorpærer, de skrur seg av og på selv når sensoren registrer skumring.

5. Tur i skogen og mark er gratis, "hjemmekino" popcorne er billigere enn ekte kino, sykkelturer, leke ute osv. For barna er din oppmerksomhet mer verdifull enn lekeland, badeland, kino og McD

6. Regningskonto, sett inn litt mer enn du skal betale i regnigner hver måned og vips så har du bufferkonto..

7. Planlegg, planlegg, plannlegg!! Det gjelder matvarekjøp, klær, sko, ferier, bursdager, aktiviteter, bilkjøring.

Spontant er som regel likt dyrt.

Skrevet

Overfør ujenve beløp over på sparekonto hver gang du logger inn i nettbank.

Feks om det står 2036,54 kr på konto så overfør enten 36,54 eller 6,54 kr over på sparekonto så det blir ett rent beløp igjen.

Det er lite i slengen, men blir mye etterhvert :)

Skrevet

Jeg "sparer" alltid.

Her er mine tips og det som jeg gjør:

1. Handler stortsett alle klær på 50% -70% salg. Både til barna og meg.

Mest til barna, siden de trenger nye klær til hver sesong. Handler kanskje sommerklær om vinteren og vinterklær om sommeren.

90% av alle barnas klær er kjøpt på salg, og det er fine klær som barna ofte kan få komentarer på. Da er det gøy å vite at den fine genseren kanskje kostet 70kr på salg..hehe:)

2. Jeg kjøper inn gaver til barnebursdager når det er salg.

Foreks bøker til 49kr. Barbiedukker 49kr. Biler 49kr osv..så har jeg barnebursdags gaver for 1 år frem i tid iallefall, sparer penger og tid ikke minst! Det samme gjør jeg med bursdagskort...kjøpte nettopp 10kr for 10kr...

3. Handler mest mulig mat fra billige merker (landlord,first price osv)

Det er sjelden jeg kjøper gilde og disse dyrere merkene. Sparer mye penger på det.

4. Panter alle flasker

Jeg er veldig økonomisk...jo billigere jo bedre:)

Og ja..jeg kjøper gjerne ting på finn.no

Og nei vi er ikke fattige :)

Skrevet

Denne tråden likte jeg:D

*Handle klær på tilbud. Både til store og små.

*Handle mat på tilbud. Hamstrer når det f.eks er kjøttdeig til 20,- og fryser ned.

*Invister i noen skikkelige frysebokser som man kan fryse ned middagsrester i.

*Skru av lyset i rom man ikke bruker. Skru også ned tempen på varmekablene på badet nå når det blir varmere ute.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...