Gå til innhold

Ang 2-åring som nettopp har blitt storebror. Mamman har vondt av ham..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sukk fra en mor som er lei seg fordi hun har vondt av storebror..

Storebror ble nettopp 2 år og lillebror er 4,5 uker. Storebror har mange ord, men er ikke så langt fremme språklig, så vanskelig for han å sette ord på ting og for oss å vite hvor mye han forstår.

Før babyen kom var han blid glad og harmonisk. Nå har han begynt å bli lettere frustrert og gråte og han slår lillebror og oss foreldre, spesielt meg.

Jeg kan legge til at fødselen endte med keisersnitt og at jeg derfor ikke har kunnet løfte han etter fødselen. Men jeg har gått ned på gulvet, tatt han på fanget etc. Men pappan har måttet ta mye av stellet og henting/levering i barnehagen.

Kjenner jeg har så vondt av han! Lillebror har vondt i magen og skriker mye. Jeg ser at dette påvirker storebror, og det gjør at det ikke blir så lett å inkludere han i stell et fordi lillebror bare skriker og vi vil helst skjerme storebror for det. Pappan prøver å ta med lillebror og trille på ettermiddagen slik at jeg og storebror får litt tid sammen.

Noen som har noen gode råd eller trøstende ord i denne situasjonen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner det veldig igjen fra da andremann kom til verden her i huset.

Selvfølgelig er det hardt for en på 2 å se en ny baby komme i huset og stjele hans tid og oppmerksomhet hos mamma og pappa.

Det vi gjorde var å vie helgene til storebror. Dro på lekeland og andre ting han elsket, samme hvor sliten jeg var og lengtet etter sofaen. Det viste at han ikke var glemt, og ting ville fortsette som før selv med en ny baby i huset.

Etter et par mnd var alt harmonisk igjen, babyen var litt mer våken og kunne lekes litt med og tin gikk seg til i rekordfart.

Så bare bit tenna sammen, dette er noe som mange må slite med. Men det er bare en tilvenningsfase.

Skrevet

Takk for svar!

Ja, jeg vet jo at dette går seg til og at mange har vært i denne situasjonen og at det går fint.

Vi prøver å gjøre artige ting i helgene og jeg prøver å få mest mulig tid sammen med ham når han kommer hjem fra barnehagen.

Heldigvis har minstemann vært litt mer rolig og blid når han er våken de siste dagene, så da har ting vært litt hyggeligere.

Merker ting går bedre bare ila få dager :-)

Skrevet

Så bra det går litt bedre :-)

Det er jo ikke sikkert at storebror har det så ille som det kan virke som.

Jeg er sikker på at dere er veldig flinke!

Skrevet

Takk, gerd :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...