Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min samboer vurderer og kjøpe et et lite småbruk som ligger i slekten hans.. Men jeg har gitt beskjed om at da får odelen gå til vårt felles barn og ikke den han har fra før, da jeg ikke vil sitte å betale på noe mine barn ikke får nytte av i framtiden.

Hvordan kan vi løse dette praktisk sånn at hvis han evt dør ikke hans banr kommer å tar hjemmet til mine barn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trodde egentlig ikke at det gikk. Førstefødte har odelsrett med mindre han/hun sier den fra seg. Dette ville jeg tatt med advokat i tilfelle.

Skrevet

Et gårdsbruk som er kjøpt uten odel får ikke automatisk odel, og det tar uansett 20 år før det igjen blir odelsbelagt, og før den tid kan dere tinglyse at eiendommen er odelsfri og da styrer dere selv hvem som skal ta over. Vanlige regler før arv gjelder selvfølgelig likevel.

Skrevet

Et gårdsbruk som er kjøpt uten odel får ikke automatisk odel, og det tar uansett 20 år før det igjen blir odelsbelagt, og før den tid kan dere tinglyse at eiendommen er odelsfri og da styrer dere selv hvem som skal ta over. Vanlige regler før arv gjelder selvfølgelig likevel.

Skrevet

Dette er en bekymring dere må leve med.

Men han kan ikke bare komme og "ta" hjemmet til dine barn, han/hun må i tilfelle betale dyrt for det.

Dessuten er de fleste unge interesserte i å bo i byen. Så jeg ville ikke bekymret meg så mye.

Skrevet

Det er ikke automatisk odel på et gårdsbruk kjøpt uten odel. Det tar 20 år å opparbeide odelsrett igjen og før den tid kan dere velge å tinglyse odelsfrihet. Da kan dere selv bestemme hvem som skal overta. Vanlige regler om arv gjelder såklart.

Skrevet

For det første om dere skal kjøpe må dere se til at det ikke er odel på det for da kan jo dere miste retten til det med tiden av den grunn at din samboer ikke er den som står som odels arvtager.

For det andre om det ikke har odel kommer det ikke tilbake odel av seg selv.

Om dere kjøper sammen så pass på at du står som eier av 50%. Hans tidligere barn har ikke arverett på dine 50% men har rett på deler av farens 50%. Der får deres felles barn like stor del. Så må da den som vil sitte med eiendommen kjøpe ut halvsøsken og eventuelle helsøsken.

Skrevet

For at et småbruk skal være odelsberettigehet stilles det krav til størrelse.....Er det uten odelsheft (om man kan si det) nå, så blir det ikke odel senere helelr. Da fungerer det på samme måte som om du og mannen kjøper dere en vanlig enebolig i tettbygde strøk.....

ER det odel på gården, så tror jeg ikke dere på vegne av HANS sønn, kan fjerne rettigheten fra denne altså.

Skrevet

Det høres jo litt rart ut at du vil at odelen skal gå til deres felles barn? Hva med den førstefødte da? Hva tror du HAN tenker?

Nei, det hørtes ikke noe hyggelig ut i det hele tatt. Hvis det er odel i slekten til samboeren din, og HAN kjøper gården på odelsrett er det da bare rett og rimelig at hans førstefødte får odelsrett. Det er jo ikke du som har odelsrett i dette tilfellet.

Hadde DU kjøpt en gård med odelsrett, hadde det vært naturlig at din førstefødte fikk odelsrett.

Skrevet

Dette synes jeg er litt tullete av deg.

Ikke nok med at småbruket ligger i hans slekt, du vil altså frata hans førstefødte, som på alle måter har lovverket på sin side, retten til odel?

Den dagen du ble sammen med denne mannen tok du samtidig med deg barnet hans inn i samlivet. Dine barns søsken.

Eneste måten dere kan løse dette på sånn som jeg ser det, er å løse bruket fra odelsretten.

Skrevet

Loven er til nettopp for å beskytte barn mot geskjeftige stemødre. Forøvrig er det ikke engang sikkert det er boplikt, driveplikt eller odel siden det er et småbruk.

Skrevet

Jeg håper dette er et tulleinnlegg av deg HI. Det er hans førstefødte som har odelen uansett hvordan dere prøver å vri og vende på det. Dine og hans barn kommer aldri til å få noen odelsrett. Det er faktisk gutten hans som må si i fra seg odelen, og da går den til noen andre i hans familie.

Går han virkelig med på dette, denne mannen din? I så fall er det på tide å ta tilbake ballene sine. Du virker som ei heks!!!

Skrevet

Selvfølgelig er jeg ei heks som vil sikre mine barn i framtiden. Jeg er jo selfølgelig teit som ikke vil at MINE penger skal gå til andre barn!

Å veken jeg eller samboer viste om dette barnet før det var 4år da moren hadde valgt å bruke sin nye kjæreste som far, men da han gikk trengte hun penger og tok kontakt!

Skrevet

At et lite barn er omgitt av voksne som tar dårlige valg på vegne av det dessverre ikke enestående, men jeg lurer på om det er forsvaret ditt?

Skrevet

Jeg vil ikke bruke livet mitt på å jobbe og slite, bygge opp et hjem og resturere et småbruk uten at mine barn står først når arven skal deles ut etterpå.... Hadde vi kjøpt et vanlig hus hadde jo våre barn delt min 50% og delt fars 50% med det andre barnet! Men når det er odel med i bilde blir alt veldig urettferdig for våre felles barn...

HI

Skrevet

Som sagt betyr ikke odel at noen kan troppe opp og få masse cash. Det betyr bare at han har muligheten til å kjøpe småbruket på odel seinere. Og det er det langt fra sikkert at han gjør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...