Gå til innhold

Jogging og vonde knær...


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får så fordømt vondt i knærne når jeg jogger uten at jeg forstår hvorfor!

 

Er lenge siden jeg har løpt, men drev med håndball og basket i mine yngre dager, hvilket innebærer mye løping, og har aldri hatt vondt noe som helst sted. De senere årene har jeg mest trent aerobic og styrke, igjen uten smerter.

 

I fjor sommer prøvde jeg meg på jogging da jeg må få opp kondisen min. Tok det VELDIG pent første turen, var ikke lange strekningene jeg løp (blir fort sliten). Neste dag har jeg så vondt i knærne at jeg nesten ikke klarer å gå!

Jeg venter en uke eller to til det har gått over, og prøver meg på ny, denne gangen enda mer forsiktig og med laaaaang oppvarming. Igjen våkner jeg opp med dritvonde knær.

 

Hva kan det være? Jeg har gode sko, og løper kun på grus eller i skogen. Knærne mine har jo tålt løping før!

Er det i det hele tatt noen vits i å gå til legen med det, eller vil det bare bli en evig runddans med å bli sendt til ene spesialisten etter den andre uten at de finner noe? Er ikke SÅ viktig for meg å jogge liksom, men trenger kondis og da er jo jogging helt supert...

 

Noen med innspill? Det er altså KUN jogging jeg får vondt av, ikke gåing, styrketrening, sykling eller noe annet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Velkjent fenomen det der med vonde knær og jogging :)

 

Vet om endel tidligere fotball/håndballspillere som sliter mye med knærne etter at de la opp, dette fordi de har jogget mye ute på baner tidligere og jogging i seg selv er tungt belastende for alle ledd. Du utsetter hvert kne for x antall ganger din egen kroppsvekt ved å jogge, så det er slitende.

 

Jeg ville gått til legen og fått sjekket om du har vann i kneet, dette er utrolig smertefullt men kan fikses ved en liten operasjon. Mulig du også får en slags beinhinnebetennelse av denne nå uvante treningen, så vel verdt å få sjekket ut.

 

I dine sko ville jeg heller valgt trening på en elipsemaskin, samme opplegget bare myyye mindre belastende.

 

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for innspill!

Hvis jeg har vann i kneet, vil jeg kun få smerter ved jogging/belastning da?

 

Skal prøve EN tur i år (har ikke jogget siden i fjor), hvis det blir like vondt da, så får jeg bare bestille en legetime.

Har aldri vært spesielt glad i å jogge, men når jeg ikke KAN, da SKAL jeg :)

Skrevet

Hm... tanken har faktisk slått meg, at jeg er så utrent at jeg ikke har nok muskler til å stabilisere når jeg jogger.

Herregud, skummelt så fort man kan gå fra "ganske ok trent" til "kan ikke trene uten å få vondt". Men, to barn senere og sånn...

 

Ja ja, jeg får starte med det jeg egentlig liker best: pumpe jønn! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...