DenTredje Skrevet 5. mai 2011 #1 Skrevet 5. mai 2011 Sønnen min på 2 år og 3 mnd har plutselig blitt så trist når vi leverer han i barnehagen, og han klenger veldig på de voksne i barnehagen og virker veldig trist. De ansatte sier at han har endret seg veldig. Han pleide å være trygg, glad og ivrig! Jeg er 5 mnd gravid. Vi har sagt til sønnen vår at det er baby i magen, men ikke noe mer enn det egentlig. Har sagt det flere ganger og at mamma strikker teppe til babyen. Vi har tenkt at han ikke forstår så mye av det, og at han vil skjønne mer når magen blir stor. De ansatte i barnehagen mener at det kan være pga min graviditet at sønnen vår har blitt så utrygg. Jeg vet ikke helt hva jeg tenker om dette, fordi jeg tror ikke han har forstått så mye av det. Noen som har vært borti noe lignende, eller opplevd reaksjoner fra barn på graviditet så tidlig i graviditeten og fra så små barn? Hmm.. jeg lurer på om han har opplevd noe "skummelt" i barnehagen, eller noe slikt! Huff idag bare trillet tårene da vi gikk til barnehagen og han sa hele tiden at han ville hjem. Jeg hadde ikke hjerte til å gjøre annet enn å ta han hjem. Hva syns dere om dette? Burde jeg "tvunget" han? Håper noen har noen gode råd, for jeg har null erfaring med slik problematikk.....
Stina <3 Skrevet 5. mai 2011 #2 Skrevet 5. mai 2011 Har ikke vært borti det samme, men hva med å gi han en dag fri av og til slik at dere bare kan kose dere. Hvis du har mulighet til det (det har du nok siden du bare kunne ta han med hjem igjen). Jeg gir sønnen min ofte fri fra barnehagen når jeg har fridag fra jobben. Da planlegger vi det kvelden før og finner ut hva vi skal finne på og vi bare koser oss.
Zupermam Skrevet 5. mai 2011 #3 Skrevet 5. mai 2011 Hei! Er du hjemme, eller er du i jobb? Om du er hjemme kan det være han skjønner det, og vil være der sammen deg, slik var det med vår eldste iallefall. Uansett skjønner han godt ganske mye når han er 2,3 år altså Vår eldste var akkurat 2 år da minstemann ble født, og han hadde oppfattet ganske mye underveis, han hadde det bla helt klart hva den lille broren hans skulle hete, selv om vi ikke hadde fortalt ham det direkte, men han hadde oppfattet det fra samtalene vi hadde sammen:)
Zupermam Skrevet 5. mai 2011 #4 Skrevet 5. mai 2011 Hei! Er du hjemme, eller er du i jobb? Om du er hjemme kan det være han skjønner det, og vil være der sammen deg, slik var det med vår eldste iallefall. Uansett skjønner han godt ganske mye når han er 2,3 år altså Vår eldste var akkurat 2 år da minstemann ble født, og han hadde oppfattet ganske mye underveis, han hadde det bla helt klart hva den lille broren hans skulle hete, selv om vi ikke hadde fortalt ham det direkte, men han hadde oppfattet det fra samtalene vi hadde sammen:)
DenTredje Skrevet 5. mai 2011 Forfatter #5 Skrevet 5. mai 2011 Takk for svar. Jeg og pappan jobber fulltid, så han vet at mamma og pappa er på jobb og han i barnehagen. Det har vært helt uproblematisk, til nå da. Kan jo være en periode, og at han skjønner mer av at vi ikke er sammen. Kan nok være lurt å ha litt ekstra kvalitetstid sammen med han innimellom da. Jeg syns det er ekstremt merkelig hvis han skulle hatt en slik kraftig reaksjon på min graviditet. Tror ikke engang han skjønner at babyen kommer ut av mamma heller, og han ser jo ungen stor mage ennå heller...
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 5. mai 2011 #6 Skrevet 5. mai 2011 En 2-åring forstår ofte mer enn man tror Jeg ville snakket masse med ham om at du er heldig som har han når babyen kommer ut av magen. Spør om kanskje han kan hjelpe dere med å trille vogna når den lille kommer ut, om han kan hjelpe med å bade ham, i det hele tatt. Jeg er selv gravid for tredje gang, og med minstegutt snakker jeg mye om hvor heldig babyen er som får en såå stor og flink storebror (snakker selvfølgelig med datteren vår også, men hun vet jo litt mer hva hun går til. hehe). Minstegutten vår er litt større enn deres (3 år), men en 2-åring forstår helt fint at det er en baby i magen din. Kanskje han er redd for at dere skal gi bort ham når den nye babyen kommer..? Kanskje tenker han at han "mister" mammaen sin..? Jeg vet ikke... Men noe foregår selvfølgelig i hodene på 2-åringene også Minsten vår gleder seg helt vilt til babyen HANS skal komme ut av magen min;) Det er veldig vanlig at små barn mener det er deres baby, og det er helt i orden. Si det er hans baby om han ønsker det slik
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå