Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #1 Skrevet 5. mai 2011 Jeg skjønner selvfølgelig at de ikke deler ut B-preparater som om det var halspastiller, men nå har jeg hørt om mange, inkludert meg selv som har opplevd følgende: Etter en forholdsvis stor operasjon så får man morfin eller noe annet heftig i 18 timer, og så er det eneste tilbudet man får 1- en- paracet. Det skjedde med meg etter et komplisert brudd som ble operert. Etter 18 timer kom de med en enkelt paracet. Jeg hadde så store smerter at jeg kastet opp og hulket ( verre enn å føde!), og det eneste jeg kunne få var denne ene pilla som ikke hjelper meg mot menssmerter en gang. Søsteren min hadde en bukoperasjon. Akkurat det samme. Etter 18 timer...1 paracet. Hun hadde så vondt, og prøvde å forklare det til nattevakten, men måtte gi opp og ligge og vri seg i smerter i 4 timer til dagvakten kom. De ga henne noe med litt mere futt i slik at hun fikk sove litt. Det rare er at da både jeg, hun og andre jeg har snakket med har blitt skrevet ut, så har vi fått med oss resepter på Voltaren, Paralgin Forte, Nobligan osv. Altså sterkere smertelindrende enn Paracet, og beskjed om å ta dem regelmessig, fordi det er helt unødvendig å ha så mye vondt! Kan noen forklare meg logikken? Tar leger og sykepleiere bare 1 paracet selv rett etter en operasjon
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #2 Skrevet 5. mai 2011 Aldri hørt om og aldri erfart. Her behandles nyopererte med voltaren (om de tåler det) og morfinpreparater, deretter voltaren i bunn og paralgin major x 4.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #3 Skrevet 5. mai 2011 Jeg er sykepleier på kirurgisk avdeling og min erfaring er ikke at sykepleiere og leger er så restriktive som du har opplevd. På sykepleierskolen strøk halve klassen på en eksamen fordi de i sitt svar var for restriktive med smertelindring. Det er veldig gammeldags sykepleie å tro at pasienter blir avhengige av smertestillende rett etter en operasjon. Sannheten er at restriktiv smertebehandling fører til imobile pasienter og øker risiko for blodpropp og komplikasjoner.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #4 Skrevet 5. mai 2011 Dette med søsteren min skjedde i forgårs natt, så da er det muligens en av dine tidligere klassekamerater som har nattevakt på det sykehuset ;-) HI
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #5 Skrevet 5. mai 2011 Hehe:-) forhåpentligvis lærte de av feilen de gjorde da.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #6 Skrevet 5. mai 2011 Min datter reagerte på morfinen (kvalme og kløe) og fikk dette bare i noen timer. Fikk da fortalt at hun ikke kunne få smertestillende som inneholdt Acetylsalisylsyre eller Diklofenak (voltaren?) når hun var nyopperert, da de er henholdsvis blodfortynnende og blodtrykksøkende. Det kunne derfor være fare for blødninger i operasjonssåret. Hun fikk da paracet i starten, men etter noen dager kunne hun imidlertid få de andre preparatene. Høretes jo logisk ut? Uten at jeg har noe peil på hvilke smertestillende som inneholder hva....
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #7 Skrevet 5. mai 2011 MÅtte lese innlegget ditt en gang til og jeg mener at søsteren din ble behandlet dårlig. Enhver sykepleier bør vite at smertestillende skal gis regelmessig for å unngå smertetoppene. Det er mye vanskeligere å smertestille en person sin har nådd en smertetopp enn det er å "vedlikeholde" en allerede smertestilt pasient.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #8 Skrevet 5. mai 2011 HI, jeg lurer på det samme. Hadde gått gjennom en brystreduksjon i full narkose og fikk vel noe morfin. Når de smertestillende gikk ut kom de med 1 paracet til meg. Jeg lå der og gråt av smerte. De måtte følge meg (trille senga inn) på do og der svimte jeg av og kastet opp av smertene. Sa til dem at paracet tar jeg kun ved mildt hodeverk og ikke noe annet. Fikk til slutt sterkere smertestillende og ble sendt hjem med noen få paralgin forte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå