Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #1 Skrevet 4. mai 2011 Her inne ville omtrent ingen finne på å kjøpe brukt bilstol fra en fremmed. Vel, for et par uker siden gav jeg vekk min 5 år gamle BeSafe bilstol. La den ut på finn som gis bort. Annonsen ble aktiv i 9-tiden, og ved pause på jobb kl 11.30 hadde jeg intet mindre enn 23 tapte anrop og 14 SMS-er fra folk som var interessert i bilstolen! Så jeg tror ikke holdningene mot brukte bilstoler som råder her inne er noe videre representativt.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #2 Skrevet 4. mai 2011 Tullinger!! En 5 år gammmel stol er ikke sikker. Stoler som er 5 år eller eldre skal ikke benyttes i bil da sikkerheten er sterkt svekket. At noen tør å sjangse med barnas liv på den måten!
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #3 Skrevet 4. mai 2011 er ganske mange mennger her inne, som ikke er såå utbredt ute i rl.. Heldigvis.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #4 Skrevet 4. mai 2011 Trygg trafikk anbefaler å ikke bruke seter eldre enn 5 år fordi materialene i stolen blir sprøere og svakere med årene, og er derfor ikke like sikker lenger.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #5 Skrevet 4. mai 2011 Hvorfor lyver du, første anonym? http://www.tryggtrafikk.no/Gammel+bilstol%3F.b7C_wBfQZt.ips 8-9 ÅR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #6 Skrevet 4. mai 2011 Nå er det vel kun et fåtall av norske forelde som henger her inne. Det er også ikke alle som er like nøye. Vi har da kjøpt brukt bilstol på finn vi, til å ha i besteforeldrenes bil. Heller et svært pent brukt kvalitetssete, enn et nytt billigsete. Når man ikke har økonomi til å kjøpe flere dyre seter, da. Vi har besteforeldrene på motsatt kant av landet, og må som regel fly når vi besøker dem. Greit å slippe å ta med vårt eget sete da.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #7 Skrevet 4. mai 2011 Grensa for bilstol er faktisk fem år. Trygg trafikk mener den bør skrotes etter nettopp fem år, fordi plasten i den ikke lenger vil være til å stole på i en krasj. Men SELVFØLGELIG får du mange telefoner når du vil gi den vekk. Er du klar over hvor mange fattige familie det finnes her i landet?
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #8 Skrevet 4. mai 2011 Jeg kjøpte en brukt bilstol på finn. 2010-modell, knapt brukt. Funker fint den.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #9 Skrevet 4. mai 2011 Det har altså kommet endringer i år da? For det har alltid vært 5 år. Kan hende de nye stolene er beregnet til å vare mer enn det.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #10 Skrevet 4. mai 2011 Jeg vet noen som solgte en defekt stol med viten og vilje. Så nei, jeg ville aldri kjøpt brukt, eller tatt i mot gratis. Men det er klart det er mange som ser seg nødt til det. Det finnes ingen garantier, og en brukt bilstol kan være utsatt for utrolig mye som man ikke vet om. Sikkerheten for barnet mitt er alt for viktig til å ta sjanser.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #11 Skrevet 4. mai 2011 Sendte mail til Trygg Trafikk ang. dette for en stund siden og her er svaret jeg fikk: "Det er ikke noe i veien for å kjøpe et brukt barnesete, hvis man som du sier forsikrer seg om at stolen ikke har vært med i en ulykke, at den ikke er for gammel, og at du får med monteringsanvisningen, slik at du er sikker på å få montert den riktig. Med ”ikke for gammel” mener vi ikke eldre enn ca fem år når du kjøper den, fordi du bør kunne bruke den i tre-fire år før den blir 8-10 år som er det vi mener er maks levetid for barnestoler. Årsaken er at det over tid kan oppstå en materialtretthet i plastmaterialene i stol som gjør den mer porøs og svekker de støtabsorberende evnene." Med ”ikke for gammel” mener vi ikke eldre enn ca fem år når du kjøper den, skriver de. Mener du fortsatt at jeg lyver?? Hilsen Første Anonym
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå