Gå til innhold

Kan man ta mamografi hvis man er gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har etter flere mnd med venting endelig fått time til mamografi pga mye vondt i det ene brystet.

Problemet er at vi forsøker å få et barn til, og jeg forventer mensen dagen før mamografien. Ble nå så usikker på hvilke typer "stråling" som kommer når man tar mamografi, ettersom jeg aldri har gjort det før.

Hva gjør jeg hvis mensen ikke har kommet og grav.test er negativ?

Vet mitt forrige svangerskap ble ikke testen positiv før en uke etter forventet mens.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går helt fint å ta mammografi når man er gravid . Er 30 uker på vei og tok mammografi for 2 uker siden .

Skrevet

Ofte blir det tatt ultralyd diagnostikk paa dei som er under 50. En betre undersokelse der dei ser Meir... Dette pga at man da har tettere med brystvev. Dette gjelder de som er gravid og dei som ammer ogsa... Men fastlegen henviser deg og spesialistene avgjer hva som er best for deg...

Skrevet

Tusen takk for svar!

Kan jeg spørre om det var ubehagelig?

Skrevet

Nei , ikke så ubehagelig . Var værst første gang som var 2 dager etter en fødsel og med veldig melkespreng .Melka spruta ut overalt i rommet .hehe

De tar sikkert ul av deg også ,det har de gjort alle 3 gangene jeg har tatt mammo , har også tatt mr av brystene , da må man ligge stille i 30 min og det er ikke lett .

Lykke til

Skrevet

Hehe, kan tenke meg melken sprutet ja;)

Takk igjen for svar.... skal av alle dager inn 18.mai, og litt kjedelig å få dagen før ødelagt pga nerver*s*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...