Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #1 Skrevet 4. mai 2011 Trenger litt info da barnehagen presser oss til å ta kontakt med BUPA grunnet problemer barnet vår har i barnehagen. Problemene de har med h*n i barnehagen ser vi ikke hjemme og mener derfor de har med møtet med barnehagen å gjør. Vi føler presset fra barnehagen som nå har involvert regionssjefen (privat barnehage) som ikke kjenner barnet vårt. Vi har blitt kalt til møte med henne ang vårt barn. Vi har hatt vårt barn med til psykolog som ikke mener h*n "feiler" noe, men at det blott er en reaksjon på at jeg er alvorlig syk (kreft). Barnehagen annerkjenner ikke vår forsøk på andre tiltak enn BUPA - det er kun BUPA som er bra nok mener de. Vi føler nesten de anklager oss for omsorgssvikt fordi vi ikke ønsker BUPA involvert. Er der noen som har gode råd til hvor vi kan søke hjelp? Noen som kan hjelpe oss "takle" barnehagen? Takk for svar Hilsen en utrolig sliten, lei og overveldet mamma
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #2 Skrevet 4. mai 2011 Min erfaring med dem er så ufattelig negativ at jeg ikke makter å skrive om det her. Det kommer ikke noe godt ut av å skremme deg heller, men vil bare påpeke at du skal være forsiktig med dem.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #3 Skrevet 4. mai 2011 Bupa har samtaler med foreldrene, kartlegger "fortiden" til begge foreldre, lager en tidslinje på barnet. "Når begynte han å gå, spise, sove rundt, prate" osv osv. Så har de noen timer hvor de observerer barnet, alene og i samspill med foreldre. De er veldig flinke, og ikke noe å være "redd" for. Jeg forstår at du syns det er slitsomt, men tenk så flott at dere blir tilbudt hjelp Det er mange som ønsker hjelp som ikke får det. Det tok ca 2 mnd'r og bli ferdig for vår del, og her "er det noe". Dersom det ikke feiler barnet deres noe regner jeg med at de blir ferdige rimlige kjapt. Kanskje kan de hjelpe dere som familie? Du er syk, og det påvirker jo naturlig nok alle. Trist å høre at du har kreft, og som sagt, jeg forstår at du syns dette er fælt. Selv har jeg bare gode erfaringer med bupa, så lykke til!
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #4 Skrevet 4. mai 2011 BUPA utreder og behandler barn og ungdom. Hva i all verden er grunnen din til å nekte hjelp fra BUPA? Det er jo bare helt sært. Hvis du har utfordringer med barnet ditt skulle man tro at du var interessert i så profesjonell og kompetent hjelp som mulig.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #5 Skrevet 4. mai 2011 Hvorfor vil dere ikke ha inn BUP? De gjør jo ikke annet enn å hjelpe... De hjelper barn med følelsesmessige problemer av alle slag (f.eks reaksjon på alvorlig sykdom...noe du har/har hatt). BUP sitt arbeid er å hjelpe familier i form av utredning, behandling, rådgivning og tilretteligging knyttet til psykiske vansker, atferdsvansker og læringsvansker. Hos BUP kan man få hjelp med å takle det som gjør hverdagen vanskelig, for eksempel tristhet, angst, konsentrasjonsproblemer, adferdsvansker ettervirkninger etter ubehagelige hendelser og søvnproblemer. Også vanskelige relasjoner, for eksempel i forhold til foreldre, søsken, venner eller lærere, kan BUP hjelpe med. Jeg forstår ikke hvorfor du ikke vil hjelpe barnet ditt...
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #6 Skrevet 4. mai 2011 Det har vi hørt fra flere (negativt) og det er en av grunnene til vi ikke ønsker deres involvering. Pluss vi ønsker ikke at der finnes en saksmappe på barnet vårt som kan brukes mot h*n senere i livet. Vi mener at denne "krise" ene og alene skyldes min sykdom + pluss intern problemer i personalgruppen i barnehagen som medførte mange vikarer som igjen førte til mye slossing, mobbing osv barna imellom.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #7 Skrevet 4. mai 2011 Kan dere ikke ta kontakt med PPT istedet? Da blir ikke bare barnets behov vurdert men også barnehageansatte rundt barnet blir vurdert og lært opp i hvordan de skal håndtere det individuelle barne. Barnehagen har ingen rett til å avgjøre hvilken instans dere skal velge for å få hjelp. Jeg vet ikke helt hva BUPA er for det hører vel til kun din del av landet? Tror ikke vi har det her på midten. Men at det tilhører universitetssykehuset ...?? Ville heller tatt kontakt med ppt, ser de samarbeider med ppt også.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #8 Skrevet 4. mai 2011 Hvis du ikke har noe å skjule så forstår jeg ikke din motstand mot BUP....det er jo et HJELPEAPPARAT som er til for å hjelpe barnet. Hvorfor vil du ikke hjelpe barnet ditt?
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #9 Skrevet 4. mai 2011 Brukes mot h*n senere? Si meg, vet du noe som helst om hjelpeapparatet? Du må ikke høre på at negativt det slarves om. Jeg kjenner MANGE som har vært innom BUPA, den klare majoriteten er superfornøyd. De fleste som er misfornøyd er det fordi de ikke får NOK oppfølging. Når barnet ditt skal over i skolen må du underskrive og godkjenne at eventuell info fra BUA, PPT osv skal bli med over i skolen. Vi lever faktisk ikke i gamle Øst-Tyskland.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #11 Skrevet 4. mai 2011 Hvis krisen skyldes din sykdom kan BUP absolutt hjelpe barnet med å bearbeide tanker og følelser og dere kan få gode tips til å støtte barnet og lære barnet til å forstå. Bup er god hjelp og alle foreldre med vettet i behold tar imot den hjelpen de kan få når det gjelder barna deres.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #12 Skrevet 4. mai 2011 Så så, 17:49, ikke anklag henne for ikke å ville hjelpe barnet sitt. Alle kan vel skjønne at det er en skummel situasjon å havne i og vi vet ikke hvordan personalet på barnehagen har lagt fram problemet eller håndtert problemet som kanskje forverrer foreldres følelser av å ikke være bra nok og redselen for det som er ukjent. Ikke begynn med sånne idiotiske spørsmål som "Hvorfor vil du ikke hjelpe barnet ditt?" Du ser forhåpentlig selv hvor fordomsfullt det virker?
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #13 Skrevet 4. mai 2011 Dette er garantert samme dama som skrev om samme problematikk tidligere og som kun svarer på innlegg som støtter hennes syn på BUP. Når man nekter å ta imot hjelp som barnehagen anbefaler så begynner man jo å lure....
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #14 Skrevet 4. mai 2011 Det heter faktisk BUPA, de fleste sier BUP.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #15 Skrevet 4. mai 2011 Vi har mye å gjøre med BUP pga fosterbarnet vårt, og de har vært veldig flinke. De gir gode råd og følger opp. De kartlegger barnets utvikling. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #16 Skrevet 4. mai 2011 Vi har ikke utfordringer med barnet vårt. Det barn barnehage beskriver kjenner vi ikke igjen. Det er barnehagen som har problemer med å takle h*n. Vårt barn har i det siste hatt bruk for omsorg og hjelp til å takle problemene i forbindelse med min sykdom ikke å få høre at h'n hele tiden gjør ting som er feil. Barnehagen har ikke hatt forståelse for at h*n ikke har ønsket å deltage i fellessamling dagen før mamma skal på sykehuset. Vi ønsker selvfølgelig å hjelpe vårt barn, men mener at de ting som de påpeker er et problem i barnehagen kan løses uten BUPAs involvering. Vi har bl.a. hatt h*n med til psykolog som ikke ser noen problemer med barnet, men dette vil barnehagen ikke annerkjenne.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #17 Skrevet 4. mai 2011 Nei ,en så få utredning på BUPA da. Da vil barnet få god hjelp til å takle vanskelige følelser. Måten du omtaler BUPA og barnehagen får mine varselklokker til å kime.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #18 Skrevet 4. mai 2011 Nei, jeg har ikke skrevet om dette før. Fordi at barnehagen anbefaler (her føler jeg vi snakker om befaler) en måte å løse et problem på er det vel ikke det eneste løsning. Det er vel lov å finne andre måter å løse problemene på så lenge de blir løst. Vi har ingenting å skjule om det er det du tror. Den adferd barnehagen beskriver kommer ikke til syne noen andre steder enn i barnehagen.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #19 Skrevet 4. mai 2011 Takk for info om at vi må godkjenne at skolen får opplysninger om evt oppføling fra BUPA. Dette var vi ikke klar over.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #20 Skrevet 4. mai 2011 På hvilken måte får det varselklokkene dine til å kime?
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #21 Skrevet 4. mai 2011 Det heter BUP: http://www.bupbarn.no/wips/432006118/ http://no.wikipedia.org/wiki/BUP_%28Barne-_og_ungdomspsykiatrisk_poliklinikk%29 http://www.helse-og-velferdsetaten.oslo.kommune.no/category.php?categoryID=32841 http://www.diakonsyk.no/modules/module_123/proxy.asp?D=2&C=465&I=1705 Hvis det er snakk om en avdeling f.eks (og ikke selve hjelpeinstansen) kan man kalle det BUPA (Barne- og ungdomspsykiatrisk Avdeling)
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #22 Skrevet 4. mai 2011 Det er ikke jeg som skrev over: Men hos meg ringer det også en bjelle. Du ser på hjelpeinstanser som fienden...det er bare sært.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #23 Skrevet 4. mai 2011 Fordi sånn satt på spissen er det det stort sett alltid de mest ressurssvake foreldrene, eller dew foreldrene med minst innsikt og omsorgsevne, som er mest negativ til hjelpeapparatet.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #24 Skrevet 4. mai 2011 Jeg jobber i bup (er klinisk pedagog) Og har vært bort i flere barn som har det tøft pga foreldres sykdom. Se positivt på at det er noen som vil hjelpe. Mange barn kommer alt for sent inn i apparatet. Man har også flere tiljengelige rettigheter når man er i apparatet. MEN; hvis dette er noe dere som foreldre ikke ønsker, så må dere ikke ta imot hjelp. Barnevernet kan selfølgelig fatte et vedtak på at dere skal ta imot hjelp, men det skjer faktisk ganske sjeldent.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #25 Skrevet 4. mai 2011 Hvorfor skal du finne en annen måte å løse problemet på når vi har en så fantastisk instans som BUP. De gjør en kjempejobb og er der for å hjelpe barnet med å besarbeide tankene sine. Selv om dere ikke har problemer hjemme så kan det godt være at barnets frustrasjon/forvirring/tristhet slår ut i barnehagen....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå