Gå til innhold

Hva slags middag spiser dere som gir barna det dere spiser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo melk og salt i alt vi spiser omtrent til middag. Har vi saus er det jo melk i den, og f.eks kjøttdeig er det jo endel salt i.. Synes dette er veldig vanskelig. Gutten min er 9 mnd nå, kan jo på en måte spise alt. Men han skal ikke ha salt og melk.. Hmm.. Ikke lett med middag om dagen synes jeg :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt melk i matlaging går som oftest greit. Salt kan man prøve å begrense så godt det lar seg gjøre. Lager man ting fra bunnen av kan man droppe salt helt og tilsette sin egen posjon etterpå.

Sønnen min fikk totalt matnekt (unntatt pupp og litt fruktpurè) når han var ca 8 måneder. Den eneste måten vi fikk han til å spise på var å la han få sitte i ro og fred ved matbordet ved oss og å gi han nøyaktig det samme som oss (han fulgt med med haukeblikk for å passe på at vi ikke "juksa" og at han fikk alt og ingenting ekstra iforhold til hva vi spiste). Lærte fort da at vanslig mat fungerer helt flott på de fleste så små. Lagde mye barnevennlig mat som pastaretter, gryter, kjøtt med poteter og grønnsaker til, fiskeretter og risretter. Ville vi ha noe mer "voksenmat" (taco f.eks.) lagde jeg enkel middag til oss alle, spiste en liten porsjon, og så spiste vi foreldre noe annet på kvelden etter leggetid.

Nå er han forøvrig alteter i en alder av snart to ;)

Skrevet

Litt melk og salt i maten gjør jo ingen skade for et barn på 9 måneder.

Mine barn har fått fiskemiddager og ellers mye moste grønnsaker med litt saus etc De lever i beste velgående de altså ;)

Skrevet

Ungene fikk samme mat som vi spiste, ikke alt men nesten alt. Helsesøster sa at jeg måtte jo ikke gjøre det for det var jo melk i enkelte ting. Da måtte jeg jo spørre om jeg måtte slutte med brød også og det måtte jeg ikke. Men når jeg sa det var melk i nesten alle brødene som en kan kjøpe i butikken fikk hun en annen lyd. Det viste hun faktisk ikke. Så når hun ikke vet hva hun anbefaler og ikke anbefaler å gi ungene å spise så har jeg ikke like mye tiltro.

Men ungene har fått melk som er kokt i saus, stekt osv. Byttet helsestasjon og de sa at gi de mat, bare ikke så mye av det med melk i. Det er heller ikke noe problem å bytte ut vanlig kumelk med soyamelk, så er ikke problemet der.

Lages middagen fra bunn av så er det ikke mye salt som blir brukt, saltbøssa vår er sjelden blir brukt. Vi har ett urtesalt som brukes mer, og der er det ikke salt men masse urter (vet det er flere typer med salt og urter, men her er det ikke salt) Den er kjekk å bruke som smakstilsettning.

Kjøp butikkkvernet kjøttdeig, den har ikke salt (om ikke butikken du hører til gjør det. Men mener meny ikke skal tilsette salt i kjøttdeigen, der jeg jobber er det ikke salt og vann)

Skrevet

har blåst en lang marsj i det hysteriet. Hun har spist det vi har spist, men selvsagt ikke gitt henne de bitene med mest krydder (f.eks. på fisk - tok det i midten)

Skrevet

I dag har vi hatt avkjølt kylling, stekt i fløte med karri og hvitløk, hakket opp i terninger, servert i en salat med paprika biter, løk, kål, tomat og agurk og gullerot. Vi hadde friterte potetskiver til. Det var sommerlig og deilig, med mye smak. Vi spiste alle sammen det samme :-)

Skrevet

Vi har erfart at ungene våre likte best det med smak i! Dvs litt krydret og saltet, under matlaging altså. Er ikke farlig i det hele tatt! Det er jo ikke snakk om å salte ekstra mye liksom. Men man bør vel være bevisst på det, at noe kan inneholde mye salt. Det går jo an å velge usaltet kjøttdeig også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...