Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #1 Skrevet 4. mai 2011 Er det noen med erfaring her, som kan si meg om det er "mye"? Hva ligger egentlig gjennomsnittsvekt på nyfødt?
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #2 Skrevet 4. mai 2011 Gutten min lå på -14 under hele svangerskapet nesten. Han veide 2910 når han ble født til termin. Det viktigste er at de følger sin egen kurve.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #3 Skrevet 4. mai 2011 Hvor langt er du på vei da? Nei, det er ikke mye:) Babyer er forskjellige. Min endte opp med - 48 ( ved siste måling, ble større avvik på slutten ) det er mye. Hun fikk ikke næring og måtte ut i uke 28.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #5 Skrevet 4. mai 2011 Ingen fare da:) Hadde det vært veldig tidlig i svangerskapet er det større sjanse for at avviket blir større. Gjennomsnittet ligger på 3500 vel?
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #6 Skrevet 4. mai 2011 HI her. Min bekymring er at vi var på ultralyd i uke 21+2 og da var vekstavviket på -0,24, da vi var i uke 33+1 var det på- 13,72 og da sist på 13,6.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #8 Skrevet 4. mai 2011 Da har det jo ikke forandret seg de siste ukene..det kan gå opp og ned.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #9 Skrevet 4. mai 2011 Jeg husker ikke tallene på vektestimeringen til datteren min. Men de beregnet henne til å være 2,5 kilo en uke før termin. Hun ble født til termin og veide 3200. Skriver dette for å vise at ultralyd ofte viser feil - begge veier! Jeg bekymret meg mye helt uten grunn. Det viktigste er at sykehuset følger opp og ser at babyen følger sin egen kurve.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #11 Skrevet 4. mai 2011 15:43. Hva f*en er poenget med et sånt innlegg? Er bekymring det samme som hysteri? Merkelig at i et forum som barnimagen, som er et forum for gravide, har folk her inne som kaller alt hysteri osv. Kom deg til et annet forum, du. Der det ikke er "hysteriske" og bekymrede gravide.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #12 Skrevet 4. mai 2011 Til opplysning, er de fleste her inne IKKE gravide. Delt forum vet du!
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #13 Skrevet 4. mai 2011 Min låg 23 % under. Var 2160 gr når han ble født uke 37+2.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #14 Skrevet 4. mai 2011 jeg fikk beskjed om -11 og at at tulla var liten. men hun kom 10 dager før termin og var 3216 og 48 lang.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #15 Skrevet 4. mai 2011 Førstemann var -20% fra uke 32. Vi ble fulgt opp de siste ukene for å se at det kom næring gjennom navlestrengen - noe det gjorde. Ble født to uker over termin, 3200 gram.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #16 Skrevet 4. mai 2011 jeg fikk vite at sønnen min lå på -27% når jeg var ca i uke 35, men han var 3600 gram og 51 cm lang når han ble født.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #17 Skrevet 4. mai 2011 Hei HI :-) Vekstavvik i uke 21 er sjeldent og da stort sett bare når det er noe alvorlig galt. de regner jo avviket ifht ul terminen som blir satt i på ordinær ul rundt uke 18-20. Ett stort avvik i uke 21 vil jo da si at babyen ikke har vokst, eller i verstefall tapt seg siden ordinær ul. Et vekstavvik på -13% er ikke mye og det kan variere fra måling til måling. I mitt forrige svangerskap vekslet babyen på å ligge på rundt -5% til -15%. Når gutten ble født var han 2950 gram, 12 dager før termin. Han ville vært ca 3200-3300 gram til termin. OM babyen blir født med ett vekstavvik på -13 % og du går til termin, vil babyen være ca 3050 gram (+/- ). Så lenge blodgjennomstrømningen i navlesnoren er fin (og det regner jeg nesten med at de sjekket når du var på estimering?) så er det sjeldent det er noe galt. For å få ett gjennomsnitt på fødselsvekt må jo noen babyer være under snittet og noen over uten at det nødvendigvis trenger å bety at det er noe galt. Noen får bare små barn. Alle mine 4 barn har vært under snitttet og han i magen ser ut til å bli litt under han også. Mine barn har hatt fødselsvekt fra 2750 gram - 3460 gram (største var 2 uker ETTER termin og ville nok vært mindre på termin). Alle gangen har morkake og navlesnor fungert optimalt, så det er ikke pga slike komplikasjoner at barna har vært små. Andre får igjen bare barn over 4 kg og har da vekstavvik på pluss siden. Mener å ha hørt at det først er når avviket er rundt 25%, eller det skjer ett plutselig fall på kurven at legene reagerer. Nå husker ikke jeg nøyaktig va du skrev i det innlegget om de andre estimeringene, men om du ser bort i fra målingene i uke 21 mener jeg å huske at det ikke var noen spesiell forandring. (Legen min (fødselslege) sa at babyen min fulgte sin egen kurve selv om målingene den ene gangen var -5% og neste gang -11%. Det utgjør ikke mye i gram. Ble langt dette :-P Håper du klarer å slappe av og ikke engste deg for mye :-) Skal du på flere ultralyder?
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #18 Skrevet 4. mai 2011 Hør på 16.55 du, det høres ikke ut som du trenger å bekymre deg! Har ei veninne som fikk estimert -15% noen uker før termin (4 eller 5 uker før tror jeg). Minien hennes kom ut akkurat 3 uker tidlig og var 2920 gram, så han hadde blitt helt gjennomsnittlig om han hadde ligget der i 3 uker til! Legene sier ifra om det er noe merkelig ferde, så prøv å ikke bekymre deg så mye.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #19 Skrevet 4. mai 2011 Takk for svar, alle sammen. Det som bekymrer meg er ikke at babyen kanskje er litt under gjennomsnitt, men han har to brødre som var hhv 3,8 og 3,9 ved fødsel og de sammenligner jo. Hvorfor er denne babyen mindre? De sjekket blodgjennomstrømningen i navlestrengen og hjerteslag osv og alt det er normalt. De sa også at det var veldig vanskelig å måle hodet siden han ligger i skrå/tverrleie. Uansett - det som skjer det skjer så sånn sett er det ikke noe å bekymre seg over, men man tenker jo mye rart. Hva om babyen er syk, ikke sant...?
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #20 Skrevet 4. mai 2011 Skjønner ikke at du bruker energi på å bekymre deg for dette. Alle barn er jo forskjellige, og 13 % er jo "ingenting". Dessuten skjer det jo utrolig mange ganger at det de estimerer ikke stemmer likevel. Den ene datteren min ble målt til -25 % i uke 28. Legen som oppdaget det reagerte ikke noe spesielt på dette, men ville ha meg inn uka etter for å måle blodgjennomstrømningen igjen da. Men jeg fødte henne i uke 39. 2100 g og 46 cm, men helt perfekt. Jeg bekymret meg ingenting. Hvis legene hadde mistanker om noe alvorlig, hadde de jo lagt meg inn.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #21 Skrevet 4. mai 2011 HI her. Jeg skjønner heller ikke hvorfor jeg bekymrer meg, men jeg gjør det likevel:-) Er ikke så "desperat" lenger men fikk en skikkelig reaksjon etter ultralyden. Jeg hadde ikke tenkt over dette om det var første barnet, men siden de sammenligner søsken så ble det litt annerledes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå