Gå til innhold

Noen gode råd??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lille jenta mi på 9mnd har kroppen full av eksem og den blir bare styggere og styggere!

Det er røde store flekker med en hard gul/hvit skorpe...

Har vært hos lege med henne 3ganger nå de siste 2mnd og får den samme beskeden hver gang.. Dem sier det er atopisk eksem og at jeg skal smøre et tykt lag med a-krem for så å smøre på igjen med Mildison som vi har fått på resept. Har gjort det i nesten 2mnd nå og det blir bare værre og enda så vil dem ikke gi meg noe annet å prøve på henne! Blir så frustrert. Stakkars jenta mi plages med det hun sitter å klør seg selv på magen, ansiktet og ryggen nesten heletiden :(

Søstra mi og pappa har posoriasis og jeg synes egentlig det ligner mere på det enn atopisk eksem. ( har sakt det til legene også men dem hører ikke på meg. )

Skal prøve igjen å få en ny time hos legen til uka igjen for å se om det er no mer vett i hode demes nå når dem ser hvor fæl hun ser ut :( Får så vondt når jeg ser henne plages med det :(

Er det noen flere her som er eller har vært borti det samme? Som har noen gode råd å komme med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff da, stakkars lita! Jeg har ingen erfaring og ingen råd. Om ikke legen hører på deg nå, synes jeg du skal finne en annen lege.

Gjest Kira ønsker seg en til ♥
Skrevet

Enig med hun over!

Nå vet jeg ikke om du allerede har fått henvisning til en barnelege, men be da ihvertfall om en ny henvisning til en som også er spesialist på slike ting.

Jeg hadde ikke vært fornøyd med svarene du får fra deres nåværende lege, og skjønner godt at det ikke er noe morsomt å se på at jenta di klør så fælt.

Skrevet

Har hatt barnelegen til å se på henne en gang og hun sa det samme som legen min gjorde. Tafatt legekontor der jeg bor :/ Vært inne å byttet lege i dag, så satse på at nye legen kan være litt mere hjelpsom. Håper på at han kan hennvise oss videre til hudlege : )

Skrevet

For det første så skal kortisonen smøres rett på huden, og så fuktighetskrem over det etter en stund.

For det andre er a-krem verdiløs mot atopisk eksem. Den gir overhodet ikke nok fuktighet. Prøv heller miniderm, aderma exomega eller noe annet.

Barnet bør heller ikke bades eller dusjes for ofte, helst kun en gang i uken.

Og smør med fuktighet flere ganger per dag.

Og bytt lege og få henvisning til hudlege.

Lykke til, dette er noe herk! Håper du får hjelp:)

Skrevet

Det var ikke det jeg fikk beskjed om faktisk. Legen og barnelegen ga streng beskjed om at jeg måtte ha a-krem under kortison salva. Synes selv det er bak mål. Men da skal jeg heller gjøre det sånn som du sier, kanskje det faktisk begynner å virke..

Aderma exomega har jeg ikke prøvd enda, så det skal jeg reise og få tak i.

Hun bader toppen 2 dager i uken og en dag med mild babysåpe og en dag med Olje i vannet, ellers bare vakser jeg henne lett med klut.

Smører henne opp til 5ganger om dagen med bare a-krem men ser jo at det ikke virker så skla prøve ut kreme du nevnte.

Tusen takk for svaret! :)

Skrevet

Ja, jeg forsto at du hadde fått beskjed om å gjøre det slik.

Håper du får mer effekt med exomega og kortisonen.

Husk å smøre kortison kun på den ødelagte huden og ikke der det er frisk hud. Den friske huden kan ta skade av for mye kortison over tid.

Lykke til! Jeg vet hvordan det er å ha barn fulle av eksem.

Skrevet

Uff, det er så trasig når de små skal plages slik av eksem. Sønnen min har hatt eksem siden han var ca 1 mnd, og han er nå 6 mnd. På helsestasjonen fikk jeg beskjed om å ha babyolje i badevannet, og massere inn babyolje etterpå. Gutten stakkar ble bare værre og værre. Heldigvis ble vi henvist til barnepoliklinikken, og vi fikk snakke med en barnelege og en eksemsykepleier. Da var ungen illrød over hele kroppen, og vi kunne nesten ikke ta i han for han var så sår. Der fikk jeg vite at når han var så sår, gjorde babyoljen bare vondt værre.. Vi fikk heldigvis kjempegod opplæring av eksemsykepleieren, og det er utrolig viktig når man skal behandle eksem.

Dersom eksemet væsker eller har gule skorper kan det tyde på at det er infisert av bakterier, Du bør ta barnet med til legen slik at de kan ta bakterieprøve og sende til dyrking. Hvis det er bakterier vil ikke eksemet bli bedre før det behandles med antibiotika, enten krem eller mikstur. Vi har fått en krem som heter Terra-Cortril som er hydrokortison og antibiotika i samme kremen.

Det kan også være lurt å ta noen dager med "kalium-bad". Dette er et lilla stoff man får på apoteket som hjelper til å rense sårene, og virker uttørrende på det som evt væsker. Her fikk vi anbefalt å bruke det i 3-5 dager, alt etter hvor raskt han ble bedre. Ulempen med kalium-bad er at det tørker ut huden, så her må man pøse på med fuktighetskrem etterpå, gjerne 3-4 ganger om dagen når man holder på.

Når det gjelder bruk av mildison/kortison så skal det smøres på i tynt lag på eksemflekkene. Man starter gjerne med to ganger om dagen helt til man ikke kan kjenne eksemet lenger, deretter bør man trappe ned til en gang om dagen i en periode, for så å smøre annenhver dag, så et par ganger i uken, før man kanskje kan slutte helt, Noen sverger til å bruke kortison morgen og kveld i en uke, og så ha en ukes pause, men da blusser det gjerne opp med en gang er min erfaring hvertfall. Vi har fått beskjed om å smøre kortison på ren og tørr hud. Denne skal så trekke inn i 10 min, og så smører man med fuktighetskrem.

Når det gjelder fuktighetskrem må man nesten bare prøve seg frem for å finne sin favoritt. Vi har prøvd det meste, men favorittene er miniderm og canoderm. Canoderm er ufattelig bra for sønnen min, men den inneholder karbamid, og det kan svi hvis huden er sår. Her i gården brukes den derfor i gode perioder, og da forlenges den.

Ellers er det viktig å passe på så barnet ikke klør så mye. Her bruker vi 1/4 polaramin antihistamin hver kveld mot kløe, og tynne bomullsvotter slik at han ikke skal få til å klø. Gutten min reagerer også veldig på varme, og eksemet forverres raskt hvis han har for mye klær på seg, eller skriker seg varm.

Uff, dette ble et langt innlegg. Men jeg håper du fikk noen tips her, og at dere får kontroll på eksemet. Jeg slet veldig med å klare å akseptere at hva jeg enn gjorde så ble ikke eksemet borte, men med riktig behandling klarer vi å holde det greit i sjakk.

Skrevet

Oi! Får nesten litt sjokk når jeg leser det her.

jentungen min ser rett og slett ikke ut, hun er rød flammete og flere steder på kroppen store gule skorper og alt legen sa var smør på tynt lag med a-krem også bruk kortison oppå igjen..

Kan nok henne det ikke blir et trivelig besøk fra meg når vi skal på timen vår til uka! Ble nesten litt sint for at en lege som er så godt utdannet ikke kan komme med noe bedre enn det vi fikk høre!

Tusen takk for svaret. evig takknemnelig for det!

:)

Skrevet

Locobase repair ! Veldig feit og bra på eksem.

Den røde kan også være bra - er det Apobase mon tro?

A-krem er definitivt ikke smart. A-derma derimot er bra for noen - den som heter epiteliale....

MEN er det infeksjon trenger det behandling så klart.

Fortsett med kortison - ikke utenpå fuktighetskremen, men det kan være greit å ta det på etter at fuktigheteskremen har trengt GODT inn i huden. Og bruk NOK av det. Bruker du veldig tynne lag for sjelden blir det som å skvette vann på gåsa om du skjønner. Kontinuitet er viktig.

En baby på 9 mnd trenger ikke bade to ganger i uka og må du bade henne ville jeg ikke brukt noe annet enn vann.

De milde babysåpene er slettes ikke så milde som de gir uttrykk for og olje trekker fuktighet fra huden.

Unngå klær med sterk farge inn mot huden.

Bruk bare mildt vaskemiddel. Tenk over om du må bytte klær så ofte som du gjr?

Bare ren bomull i kroppsnære plagg.

Vask klær før første gangs bruk.

Ikke la hun få komme til å klø seg.

Det er veldig sjelden at man utvikler psoriasis i så ung alder!!

Lykke til :-)

Skrevet

Først og fremst vil jeg si at jeg føler med dere, både deg og jenten din :)

Har ikke erfaring på dette området som mamma, men har selv vært plaget med atopisk eksem og div andre hudgreier opp gjennom alle år. Mamma har fortalt at hun opplevde til og med å få store hudplager da hun gikk gravid med meg... Som baby måtte bleier skiftes minuttet eller to etter noe var kommet i den, ellers brøt det ut i store eksemsår rett og slett.

Jeg ville som andre nevner over her tatt og smørt på a-kremen etter Mildisonen du har fått på resept. Og utenom det ta kontakt med ny lege, evt ta kontakt med hudspesialist på egenhånd.

Huden er en av kroppens organ som er vanskeligst å diagnosere da det er så utrolig mye som kan oppstå, og derfor ikke lett å få andre svar enn atopisk eksem... Det kan jeg si av egen erfaring... Snart 30 og gått til utallinge leger med diverse hudplager, men svaret blir alltid atopisk eksem... Jeg har lært å leve med det... ikke alltid like fornøyd, men men...

Ønsker deg lykke til, og stå på videre for jenten din!

Klem til dere!

Skrevet

Locobase hadde ingen virknig på lille jenta mi, men Apobase har jeg ikke prøvd. Blir en tur til apoteket i dag og skaffe no kremer, kjekt å vite navne på diverse som kan hjelpe : )

A-kremen gikk i søpla i går. Så det er noe vi aldri kommer til å bruke igjen.

Skjønner. Smurte henne når vi sto opp i dag med kortison på de mange flekkene hun har og lot henne sitte i bare bleia til det hadde trekt seg ordentlig inn også smørte jeg henne med en annen fuktighetskrem vi hadde ( husker ikke navnet) noe vi fikk på apoteket..

Og bare av det jeg gjorde når vi sto opp så ser det faktisk litt lysere ut :)

I dag blir ukas første bad og det med bare vann. Fra nå av blir det bare en gan i uken om det kan blir bedre av det også.

Lille søstra mi fikk psoriasis når hun var 11mnd, så derfir jeg tenkte på det. Men ettersom jeg vår vite mer om atopisk eksem, hvordan det er osv så er ikke psoriasis det jeg tenker på lenger.

Tusen takk for tips og råd :)

Skrevet

Datteren min hadde atopisk eksem da hun var liten. Mitt råd er å få henvisning til en spesialist. Det var en a-ha opplevelse her i huset iallfall. Han sa helt andre ting enn fastlegen...

Skrevet

Nei, det ligner ikke på det.

Veit ikke helt hvordan jeg skal få forklart det riktig.. Men Huden hennes er rød flammete stort sett over hele kroppen. Og som i ansiktet, bena, og armene er det en gul hard skorpe som flasser litt om du kommer borti det.

Har ikke sett noe til at det vesker noe av det.

Skrevet

Jeg har selv ikke noen erfaringer med atopisk eksem, hverken på meg eller sønnen min, men jeg har noen råd allikevel.

Gi barnet ditt olje i maten. Udo's Choice eller Eskimo-Kids. Dette vil smøre huden innenifra. I tillegg ville jeg kjøpt noen gode kapsler med E-vitamin, klippet hull i en kapsel og smurt innholdet på huden til barnet. Dette gir masse fuktighet både fra innsiden og utsiden.

Ønsker dere lykke til!

Skrevet

takk for gode råd.

Det skal jeg prøve ut :)

Skrevet

Vi var hos allergilege (en veldig flink en) med sønnen min da han hadde atopisk eksem. Hun anbefalte NAF badeolje (kjøpes på apotek - spør etter den), og man skal ha i 1/5 (ca 100ml) av flasken ved hvert bad, og bad lenge (mer enn 20 min om mulig) og hver dag! IKKE bruk såpe!

Og hun anbefalte hudkremer med urea i. Urea finnes i urin. Ofte ser man ikke utslettet i bleieområdet og det er pga urea i urinen. HTH er den billigste og faktisk den beste etter vår erfaring!

NAF badeolje og HTH fungerte veldig fint på min sønn, men han var ikke så hardt rammet som ditt barn.

Vi fikk også resept på Elocon (en type hydrokortison) som smøres på i et tynt lag der det er eksem, etter 15-30 min smører man med HTH.

Dette er altså informasjon og tips vi fikk fra en allergilege (spesialist) ved Smestad Barneallergisenter i Oslo, og det fungerte bra for oss. Verdt å prøve! Håper det ordner seg snart, ikke noe særlig å se barnet sitt plages..

Skrevet

Tusen takk for tipset :)

Blir så glad når jeg ser dere kommer med masse forslag og tips til meg.

Jeg har ikke fått vite noe serlig om atopisk eksem det jeg kan har jeg måtte lese meg til og alle forslagene dere kommer kommer til å bli prøvd. Alt for at lille jenta mi ikke skal plages med det som hun gjør nå :)

Dere letter en usikker og fortvila alenemammas hjerte veldig :)

Skrevet

Jeg har to sønner med atopisk eksem, men de er (heldigvis) ikke så mye plaget som datteren din. Jeg har vært hos noen barneleger på Strømmen med dem begge to og de er veldig flinke, sånn hvis du bor i Oslo- eller Romerike-området. Der ble jeg anbefalt denne nettsiden: http://www.barnelegesenteret.no/barneeksem.aspx?docid=13 Der er det bla flere anbefalinger om matvarer som de kan reagere på. Ikke nødvendigvis at de er allergiske, men at matvarene kan forsterke eksemen når de er plaget.

Skrevet

Bor desverre ikke i nærheten der. Bor i Gjøvik området og der er det ikke akkuratt så mye hjelp å skryte av :/

Veit du eller noen andre noe om hvordan det er å ta kontakt med andre plasser?

Jeg holder til en del i vestfold området ettersom jeg har ny kjæreste der, så satt å tenkte på om det går ann å få noe hjelp her nede ettersom jeg ikke får noe særlig med hjelp fra der jeg bor?

Skrevet

Hvor lenge har hun hatt eksemen?

Var det noe spesiellt hun begynte å spise før hun fikk det?

Vår fikk atopisk eksem av melkeprotein+soyaprotein. Er melkeprotein i alle barnegrøter(uten sinlac+noen på helsekost) og alle morsmelk erstatninger man får kjøpt på vanlig butikk.

Vår holdes borte fra all melk og soya, smører også med Midison(2ganger daglig i 4 dager, så 1 gang daglig i 10 dager, tynt lag på flekkene UTEN annen krem først) og er nå helt fin igjen:) Og var i utganspunktet helt vablete og full av eksem på over 50% av kroppen.

Vår reagerte også på Aderma Eksomega og aloevera, så prøv dere frem hva som passer deres unge.

A krem gikk i søppla for mange år siden..

Skrevet

Hun fikk eksem da hun var vellom 5-6mnd. Har prøvd å kutte ut med både det ene og det andre, men blir liksom ikke noe bedring av det.

Men så gikk det opp et lys for meg ista.. Hun fikk eksemen når vi begynte å være en del hos nye kjæresten min som har hund.. Jeg er selv allergisk mot hunder, så lurer på om lille gullet er det også og at det er det som er grunnen til at at ikke blir noe bedre?

Veit det er noe jeg skulle tenke på før, men ikke alt som slår ned i hode mitt med en gang gitt.

Noen som veit om den allergitester barn når dem er 9mnd?

Skrevet

Da fikk vi endelig svar på hva eksemen til lille jenta mi var. Kom hudlege å så på henne når vi var på legesenteret i dag og han mente det var Seboretisk eksem, som er ganske likt atopisk eksem og psoriasis.

Fikk se bilder av hvordan eksemen ser ut og masse informasjon osv,så da er det bare å starte behandlingen med masse kremer og salver og satse på at det blir borte :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...