Gå til innhold

Vanlig melk og youghurt til en på 9 mnd??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos helsesøster i går. 9 mnd ktr. Gutten min vil ikke ha pupp lenger, har snakket om han her inne før. Han vil heller ikke ha erstatning, og er vanskelig å få i han vann. Han får derfor i seg lite veske.

Helsesøster sa i går at jeg kunne begynne å gi han litt vanlig melk og vanlig youghurt. Hadde ikke noe å si om jeg begynte med det nå sa hun. Er ikke det litt tidlig? Hva mener dere?

Prøvde forresten i dag tidlig, og han ville ha det :) Men er det greit å gi han det synes dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ikke gitt kumelk til en så liten kropp. Både pga. at det kan trigge allergi og pga. at det hindrer jernopptaket i kroppen.

Veldig merkelig at en helsesøster anbefaler kumelk til en baby på 9 måneder.

Skrevet

Vet ikke helt hva jeg skal tro jeg da når en helsesøster har sagt det er greit. Men ikke over 5 dl om dagen sa hun, for da kan det gå ut over jernopptaket..

HI

Skrevet

Anbefalingen er jo å begynne å introdusere kumelk fra 10 mndr, så om du begynner 1 mnd før skulle ikke det ha så stor betydning.

Skrevet

Folk sier så forskjellig at du må nesten velge selv hva du vil.. Følg magefølelsen din. Ikke lett da.. :P

Det sies (anbefalingene) jo at man kan gi vanlig youghurt fra 10mnd, så da er ikke såå farlig å begynne med det nå. Mange gir jo tidligere.

Når det gjelder melk, så sies jo anbefalingene at det er fra 1år, men jeg vil tro at det er "unntakstilstand" hos gutten din, siden han ikke vil ha mme, eller mm. Det er ikke farlig om han ikke har reagert noe spes på melkeprodukter før, og ja, det kan trigge allergi, men da er det som oftest melkeallergi i familienm allerede om det skjer.

Jeg personlig ville nok gitt melk om han ikke drakk noe annet. Ja, det kan hindre jernopptak, men med måte så går det greit.

Skrevet

Dette er tydligvis det beste for ditt barn.

Og om det ikke er allergi eller problemer med jernopptak i familien så er det lite sannsynlig at ditt barn får problemer med det.

Skrevet

Er det ikke yoghurt ved 10 mnd. og melk ved 12 mnd.?

Når min gutt var på samme alder begynte han med det samme, ville ikke ha melk eller grøt. Så jeg begynte med rismelk eller soyamelk. Fikk anbefalt det. Å så kjøpte jeg yoghurt naturell, hadde havregryn og litt frukt/frukmos opp der. Eller kokte havregrøt.

Skrevet

Takk for fine svar :)

Magefølelsen min sier at det ikke "skader" han med å drikke bittelitt melk pr dag, og kanskje en youghurt. Ble bare så glad i dag tidlig når han faktisk ville ha det. Han pleier bare å hyle og vri seg unna alt som er på koppen. Og helsesøster sa jo at det var greit bare ikke over 5 dl pr dag.

HI

Skrevet

Jeg ville forsøkt ris eller soyamelk før jeg evt. gikk over på vanlig melk. Syns 9 mnd. høres tidlig ut for vanlig melk. Da har du i allefall prøvd alt annet først.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...