Gå til innhold

Ønsker synspunkter angående barneoppdragelsen vår.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en sønn på 9 måneder som stort sett får lov til å utfolde seg fritt på gulvet. Han kryper og åler seg rundt. I går hadde vi besøk av foreldrene mine, og min mor lurte på om han virkelig fikk lov til å trykke og utforske dvdspilleren og tuneren til parabolen. Hun syntes da at han ikke skulle få lov til det.. Han åpner også opp skap og undersøker hva som er inni der. Tar ut ting og ser på dem.

Jeg synes dette er helt greit, så lenge det ikke er farlig!

Er det noe vi ikke vil han skal gjøre eller være borti, ja da tar vi han bort derifra og sier nei/nånå til han har sjønt at det ikke er lov.

Synes dere vi er for slepphendte? Burde vi sette flere grenser? Han er jo bare 8 måneder enda, men det er nå man bør begynne å oppdra han synes vi.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nei, så lenge dere er konsekvente er det greit. Ikke sånn at i dag får han lov å åpne skapet, i morgen ikke for da ligger det tilfeldgivis noe farlig der. Da får dere legge det farlige et annet sted han ikke har tilgang til.

MEn når det er sagt, så er det greit med grenser tidlig. MEn vår baby krabber også på gulvet og utforsker ting, men det er ting han ikke får lov til selv om det ikke er direkte farlig, bla. han drar ut canal digital kortet av spilleren...det går han ikke lov til.

Skrevet

Takk for tilbakemelding:)

Du sier noe veldig viktig der, at når han først har begynt å få lov til å åpne skapet, så kan vi ikke plutselig si at det ikke er lov! Han får selvfølgelig ikke lov til å gjøre dette andre plasser enn hjemme, så det må han lære seg forskjell på.

Skrevet

Nei, synes det høres greit ut. Når han har fått lov¨å plukke på dvdspilleren og hvis han uheldigvis river av noe, må dere ta på deg skylda selv. Dere kan ikke kjefte, dere valgte å la han få lov:)

Min rev sund 2 kassettspillerlokk på anlegget, og det måtte jeg ta på meg selv. Jeg teipa fast diverse ting etterpå!

Skrevet

Man skal jo ikke ha grenser bare for å ha grenser... Hvis det ikke er noe farlig er det ingen grunn til å nekte han å utforske skap og dvd-spillere. Jeg ville vært mer bekymret for dvdspilleren, da ;-)

Det er uansett leeeenge før han forstår at han ikke får lov selv om dere sier nei. Barn på 9 mnd forstår ikke begrepet nei. Jeg ser ikke problemet med å endre regler når han blir større og f.eks prøver å røske ut skuffa på dvdspilleren eller begynner å kaste glassene han finner i skapet.

Skrevet

Helt enig med deg 09:50. Vi har oss selv å takke da:) Du gav meg et godt tips nå, vi skal teipe fast lokkene slik at han ikke får den opp;) Da blir han vel lei til slutt!

Skrevet

Så lenge dere er konsekvente, så gjør det ikke noe. Man velger sine kamper med de små, kan jo ikke gå hele dagen å si nei.. :P Dere er ikke slappe hvertfall.

Skrevet

I familiebarnehagen der sønnen min gikk(han var 9 mnd), fikk barna lov til å åpne kjøkkenskap og skuffer. Det var jo ikke noe farlig der, i tilegg hadde de leker i noen av skuffene. Plutselig begynte han å åpne skuffer og skap hjemme og hos andre også.. Vi prøvde å si at det ikke var lov, mens det i familiebarnehagen var greit. Gutten ble jo helt forvirret stakkars, før vi skjønte hvorfor det var sånn..

Det jeg mener er at det kanskje er litt vanskelig å skjønne hvorfor det er greit hjemme, men ikke greit andre steder om du skjønner:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...