Gå til innhold

Bare meg her om lever i et "gammeldags" ekteskap ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

He he, er bare nyskjerrig :)

Leser ofte her inne,men skriver ikke saa ofte selv. Ser at det er ofte skrivning om fest, og hva mannen skal gjoere i forhold til husarbeid +++++ Skjoenner jo selvfoelgelig at det er det vanlige rundt om. Men er det kun meg her som lever i et litt "gammeldags" hjem ?

Her i huset saa er det jeg som er hjemmevaerende og pappaen har fulltidsjobb ute. Jeg gjoer alt av husarbeid, hagearbeid, tar meg av barna etc. Fest er jeg aldri paa (om man ikke regner vanlige familie sammenkomster da). Har ogsaa gjort et bevisst valg aa faa alle de barna Gud vil gi oss. Proever aa kle jentene mest mulig i kjoler og skjoert (noksaa modest).

Middag blir laget fra scratch og baking skjer hver eneste dag.

Flere som meg der ute ? Foeler meg ofte litt "utenfor".

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, slik er det ikke her. :-)

Vi er begge i full jobb, og trives i det (bortsett fra at jeg er sjukemeldt nå). Hadde aldri orka å være hjemmeværende hele tida, da hadde jeg nok gått på veggen! Vi deler på husarbeidet, jeg tar meg som regel av matlaginga (sida jeg liker det), og mannen støvsuger/rydder etter middag. Pleier sjølsagt å hjelpe hverandre litt der. Fest går jeg på hvis jeg vil, og det samme gjør mannen min. Noen ganger sammen, andre ganger hver for oss. Hvorfor kan du aldri dra på fest? Er det ikke litt kjedelig å ikke være på sosiale sammenkomster av noe slag? Behøver sjølsagt ikke å innebære alkohol.

Ungene kler jeg etter hva som er behagelig og fint. Har ingen baktanker, forsøker ikke å kle jenta ekstremt mye i kjoler og skjørt.

All mat blir lagd fra bunn, og jeg liker å bake... Men det er bare en interesse jeg har. :-)

Er vel ikke rart at du føler deg litt utafor... De fleste pleier vel å dele litt på dette. Men så lenge du trives med det er det jo helt greit! :-)

Skrevet

Vel på mange måter. Jeg er hjemmeværende osv. Men ingen Gud her i huset, og prevensjon er et must

Skrevet

Næh heldigvis ikke. Tilværelsen blir helt jævlig uten rettigheter og tilknytning til arbeidsmarkedet og masse barn den dagen gubben finner seg ei 20 år yngre snelle og dumper meg. Omtrent 50% sjanse for det uansett hvor god jeg er til å bake.

Skrevet

Presisering: Mener JA heldigvis at jeg IKKE lever i et gammeldags ekteskap, men et som bygger på rettferdighet og likhet. 23:58

Skrevet

Her deler vi på husarbeid og heldigvis er vi sammen om barneopdragelsen og ansvar om barna. Maten blir laget fra bunn av her også.

Du har ansvar for hagearbeid også alene?

Vil ikke kalle det gammeldags engang..bare utrolig feilfordeling.!!

Skrevet

Høres trist ut, spør du meg!!

Men hvorfor kler du jentene bare i skjørt/kjole??

Høres ut som du er underdadig i ditt forhold. I tillegg høres det ut som du tilhører en eller annen sekt! Våkne opp, vi lever i 2011.

Skrevet

For meg høres du ut so,m HI lever i en sekt. I vårt hjem er begge i jobb vi deler på det meste men akkurat matlagingen er det jeg som tar meg av, maling etc ting med bilen er dt ehan fom ordner opp i.

Skrevet

Ja, det er 2011. Men det vil jo ikke automatisk tilsi at HIs valg er feil da. Det er en privat vurdering, gjort av dem som fungerer for dem. Jeg er ugift, med barn, og på jobbjakt, men jeg tror nok jeg hadde overlevd å leve som HI, bortsett fra at jeg kanskje er mer sosialt anlagt? Det vil da ikke tilsi at jeg er sektmedlem...Men om hun er, så er hun det, og det er personlig valg ingen andre trenger legge seg opp i. Ting som fungerer for noen, vil ikke fungere for andre. Sånn er det bare. Uansett om det 1920 eller 2011.

Skrevet

Høres litt ut som Smiths venner?? Mener ikke rakke ned på noen måte med spørsmålet altså... Hadde ei venninne som var Smiths venner før, dvs hun vokste opp med det.

Her i huset er det " likestiling" på alt, selv om min kjære er dårlig til å gjøre husarbeid, og det blir en del masing for å få han til å gjøre noe.....

Skrevet

Tja, vel... jeg er hjemme, pappaen jobber. Jeg tar meg av brorparten av hus, hage og barn. Han jobber jo og er dermed borte minimum 9 timer av dagen, så det er jo logisk at mesteparten faller på meg.

Men når han er hjemme så deler vi på det som må gjøres. Han kan fint vaske gulvet, vinduer, klippe plenen etc.

Jeg er på fest når det passer seg, han er lite på fest for han er en sofagris;) Jeg trenger å være sosial, ellers blir jeg tullete. Å ta en fest med venninnene mine er som balsam for min husmorsjel!

Jeg lager mat fra grunnen av, men baker aldri. Det gjør mannen min mye bedre enn meg!

Barna og meg selv kler jeg i klær som er behagelige og må tilstå at jeg er "allergisk" mot superfeminine klær.

Og prevensjon er et must... det holder med tre barn. Jeg er såpass ego at jeg liker alenetid og det er det ikke så mye av når man har tre.

Så nei, jeg er ikke helt der du er. Trives godt med sånn som jeg har det :-)

Skrevet

Vi har nok en ganske tradisjonell fordeling her hjemme også.. Men ikke til det ekstreme, vi lever tross alt i 2011 ;)

Mannen driver eget selskap og jobber sikkert 1,5 stilling til sammen, derfor faller naturlig nok det meste av husarbeid og småbarnsstell på meg. Det er også jeg som tar klesvask og andre oppgaver her i heimen.

Men jeg jobber 70%, vi har vaskehjelp, jeg er sterilisert (etter 4 barn), mannen har ansvar for alt utearbeidet, det er han som følger på fotballtreninger osv mens jeg steller de små osv.

Så selv om fordelingen er ganske tradisjonell, med meg på husarbeid og klesvask, han på bilvask og gressklipping er han også en moderne pappa som både skifter bleier og tar i et tak hjemme..

Skrevet

Vi lever nok mer "normalt". Jeg er hjemme i permisjon men skal ikke sette barnet i barnehage når det er 1 år, vi skal prøve å vente til ca 2,5-3 år. Så blir å jobbe deltid.

Jeg gjør alt av husarbeid når mannen er borte(reisejobb) og han hjelper til når han er hjemme. Han kan støvsuge, sette i/ta ut oppvaskmaskin, og lager gjerne mat. Men jeg trenger mest hjelp til å skifte dekk, spyle utvendig hus, rydde garasjen, kjøre barna på skolen om morgenen, skifte lyspærer(spotter), sager til noe hvis jeg trenger noe(selv om jeg kan gjøre det selv). Han hjelper meg å male rom/pusser opp. Men jeg kan male selv hvis jeg vil. Vi vil gjøre ting sammen.

Han vasker aldri klær da det blir bestandig farget, tørker ikke støv da jeg ønsker høyere standard på arbeidet! og han vasker aldri do.

Overlever å gjøre det alene:P

Når han er hjemme følger han barna på aktiviteter.

Jeg fester når det passer meg og blir gjerne pærings. Han fester mer, og det gjør ingenting.

Jeg får kjøpe det jeg vil, selv om mesteparten av inntekten kommer fra ham.

Prevensjon har vi kontroll på.

Jeg tror HI lever slik folk gjorde for 50-70 år siden, og det er noe hun bestemmer selv. Trives hun slik får hun holde på det, selv om jeg absolutt vil tenke sekt/bibelbeltet på sørlandet og kone som ikke har noe hun skulle ha sagt. Trenger ikke være slik da hun sikkert har gått grunnskole og lært om respekt/likhet mellom kjønnene. Har hun gått på privat bibelskole ala Philadelfia? i Bergen er jeg mer skeptisk.

Den samme skepsisen har jeg mot muslimer som går på muslimske skoler. Er skeptisk til at de ikke lærer alt om det normale samspillet mellom mann/kone.

Skrevet

Det er sikkert flere som deg, men jeg er lit bekymret for hvordan dette fammilielivet vil påvirke ungene dine. Det er ikke sikkert de vil bli lykkelige med en slik livsstil og da er det synd de bare har fått deg som kvinnelig rollemodel hjemmefra. Det er langt fra sikkrt at guttene dine finner seg kjærester som godtar at kvinnen skal gjøre alt hjemme for eksempel.

Forhåpentligvis har barna venner med et annet fammiliemønster slik at de forstår at det er deres hjem som er sært og at de ikke kan forvente å leve et slikt liv selv.

Skrevet

Sett i lys av at du tilhører et kristent miljø er du nok ganske vanlig. Hadde du ikke det ville det vært mer uvanlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...