Gå til innhold

Må faren betale barne bidrag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det mora som bestemmer om faren skal betale barnebidrag når dem har flyttet fra hverandre og barnet bor hos mora eller er faren pliktig til å betale uansett?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Både mor og far er pliktig til å forsørge eget barn. Også ved skillsmisse.

Skrevet

Så lenge han tjener over en hvis sum er han pliktig til å betale for sitt barn ja.

Far til mine barn er student og derfor ikke betalingsdyktig og slipper barnebidrag. Da betaler staten en hvis sum for han.

Som foreldre har vi forsørgeransar for barna vi setter til verden og bare fordi far ikke bor med mor og barn betyr det ikke at man ikke lenger har dette ansvaret

Skrevet

Men om begge foreldre deler omsorget så er faren ikke pliktig... bare når mor har hoved omsorget?

Skrevet

Reglene sier vel at faren skal betale barnebidrag så lenge han har økonomi til det, ellers betaler staten for han sånn at han får gjeld som han må betalte senere...

Bidraget er jo for å ha råd til klær,sko,utdannelse til barna da.

Skrevet

Selvfølgelig er han pliktig til å forsørge barnet ved delt omsorg. Eller tror du at barnet har med seg matpakke fra mor?

22:08

Skrevet

Seriøst???

Ja, selvfølgelig er det MOR som bestemmer og forlanger at far skal betale bidrag. Mor bestemmer også størrelsen på beløpet:)!!

Skrevet

Hvis dere får NAV til å regne ut så vil hans inntekt avgjøre om han må betale bidrag eller ikke. Hvis han tjener såpass lite at han ikke trenger å betale noe har du mor krav på bidragsforskudd fra nav. Hvis han tjener over grensa vil han måtte betale bidrag hvis dere ikke har avtalt noe annet.

For det går an å lage privat avtale hvor dere bestemmer beløp selv. Dette beløpet kan være på 0 kr (eller 1000, 2744 kr, 10000 kr, ja hva som helst), dvs at far ikke nødvendigvis trenger å betale. Jeg og bf har selv valgt den siste løsningen i den perioden jeg mottar overgangsstønad, så han betaler 0 i bidrag.

Skrevet

såpass?? Jeg trudde at det blir regna ut fra inntekta hannes hvor mye han må betale. Man kan ihvertfall regne ut på nav.nå hvor mye han må betale... Synes det er rart hvis mora kan bestemme beløpet da...

Skrevet

Det kan like gjerne være mor som må betale bidrag ved delt omsorg. Synes det er veldig mye fokus på far her. Det NAV gjør er å regne ut hvor mye begge må betale i bidrag, og så blir dette "avregnet" mot hverandre. Den med høyest bidrag ender da med å måtte betale sitt bidrag minus den andre persons bidrag. Eksempel: Din bidragsevne HI er 1000 kr i mnd, fars bidragsevne er 2000 kr. Da ender far opp med å betale deg 1000 kr i bidrag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...