Gå til innhold

Spørsmål til dere som har tatt keisersnitt!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ha ks i morgen, og hadde et for 7 år siden. Sist måtte jeg ta klyster på kvelden før, samt sette sprøyte med blodfortynnende i magen. Har man nå gått bort ifra det?

Har gått i ett i dag, og glemte å spørre på sykehuset. Ingen har sagt noe om det, og fler jeg har snakket med sier at de aldri har satt klyster eller sprøyte i forkant av ks. Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg hadde ikke planlagt ks. så jeg vet ikke ang klyster, men jeg fikk ikke blodfortynnende før ks.. ( er vel litt mot sin mening å gjøre blodet tynnere? )

men fikk det etter på :)

lykke til i morgen :)

Skrevet

jeg fikk blodfortynnende, det er nok standard i alle operasjoner, men ekke sikkert alle merker det :P Men tok ikke noe klyster nei. DET ville jeg husket. Nå var mitt hastesnitt da, ikke planlagt, kanskje det er anderledes med planlagt snitt??

Skrevet

Det opplevde ikke jeg. Og det er HELT UNORMALT å sette blodfortynnende sprøyte dagen før en operasjon! En vil da ikke at pasienten skal blø i hjel!

Skrevet

Jeg tok ikke klyster for 6 år siden iallefall.. Blodfortynnende (for å motvirke blodpropp vil jeg tro..??) setter de antaklig forsatt?? Jeg fikk iallefall sprøyter flere dager etterpå, men husker ikke nøyaktig, for de tok keisersnitt fordi jeg hadde HELLP-svangerskapsforgiftning...

Skrevet

20.34. her

Visst jeg skulle bli gravid igjen, skal jeg gå på blodfortynnende, og blodproppsprøyter (var det klexane de het, eller er det noe annet?) fordi jeg har protein c eller d mangel... Husker ikke helt om/når jeg eventuellt skulle slutte med dem ...

Skrevet

Jeg vet ikke jeg, husker bare at jeg fikk med meg en sprøyte hjem- blodfortynnende- mot blodpropp (?) Kan ikke noe om dette.

Veldig glad for å slippe, satt med sprøyta mot magen, babyen sparket som en gal og jeg gråt og gråt fordi jeg ikke ville stikke i magen, men måtte. "Ta tak i mageskinnet" sa de på sykehuset, men magen var jo hard som en fotball, var nesten ikke mulig å få tak noe sted.

Har aldri hørt om andre som har fått dette..

HI

Skrevet

Tok ks for snart 3 år siden. Fikk klyster og blodfortynnede sprøyter i en uke etter ks (men ikke før operasjonen).

Skrevet

Jeg fikk også sprøyte flere ganger etter ks, fem stk tror jeg, en om dagen. Men mangler ingen vitaminer eller hadde (har) svangerskapsforgiftning.

hmmmmm.. Takk for så mange svar:)

Skrevet

Jeg har fått klyster et par timer før operasjonen.

Blodfortynnende har de satt i flere dager etter operasjonen.

Skrevet

Jeg hadde ks for et år siden om måtte inn dagen før for forberedelser,der fikk jeg blodfortynnende sprøyte og fikk med klyster hjem.

Skrevet

Tok KS for en måned siden. Fastet fra kvelden før, ble bedt om å ta klyx kvelden før. Ingen sprøyter hjemme.

Gjest Kira ønsker seg en til ♥
Skrevet

Jeg hadde planlagt ks for 1,5 år siden, og fikk hverken klyster eller sprøyter på forhånd.

Lå på sykehuset i to dager etter operasjonen, og fikk da sprøyte i magen disse to dagene.. Og det var det!

Gjest Kira ønsker seg en til ♥
Skrevet

Og forresten; lykke til i morgen;)

Skrevet

Jeg tok planlagt ks for tre mnd siden. Jeg fikk ikke klyx først (dessverre... neste gang skal jeg BE om det! Trodde det var standard, men det var det visst ikke...), og fikk heller ikke blodfortynnende før etter operasjonen.

Skrevet

Fikk med Klexane sprøyte hjem som mannen satte, kunne velge det. Eller komme inn på sykehuset kvelden før og få den satt der. De ba meg få tømt tarmene før jeg kom.

Skrevet

ingen klyx her, bare faste fra kvelden før. Skulle ha med spinal bedøvelse, mulig de vil tømme helt under narkose kanskje!? Fikk blodfortynnende etterpå. Men noen vil nok forebygge, ved å gi en sprøyte med blodfortynnende dagen før. Dette er forskjellig fra sykehus til sykehus.

2 uker siden ks her.

Skrevet

Hei du, har du ikke vært på info møte i forkant og fått papirer over hvordan du skal forberede deg? Gå inn på sykehusets nettsider og les info der! Rutine ved Ullevål er klyster kvelden før og å faste etter det( fra midnatt) viktig å ha tømt tarmene før ingrepet! Sprøyter med blodfortynnene vil du få i magen etter Ks og dagene som

Følger, viktig for å forebygge blodpropp!! Husker ikke om jeg fikk noe før men det virker jo litt rart i forhold til blødning under operasjon, det vil du jo finne ut av i morgen! Om du ikke har tilgang på klyster så si i fra når du kommer på sykehuset i morgen!! Lykke til:-)

Skrevet

Hjelp, så mye forskjellig som gjøres rundt omkring! Var på sykehuset i dag, men ingen sa noe om hverken klyster eller sprøyte, og jeg glemte helt og spørre.. Du som sa du skulle ønske du hadde tatt det, dumt spørsmål kanskje, men hvorfor? Forstoppelse? Har miniklyx her hjemme, kan jeg ta en sånn en før jeg drar i morgen? Skader vel uansett ikke?

Takk for lykkeønskninger:)

Skrevet

jeg hadde ks for litt over en mnd siden.

fikk klyster kvelden før, og blodfortynnende dagen FØR.

fikk blodfortynnende i 5 dager etterpå også....

dette var på lillehammer, vet ikke om alle sykehus gjør det sånn...

Skrevet

Jeg tok KS for 27 dager siden på Ahus, og de har gått bort i fra klyster, og blodfortynnende setter de når du blir tildelt rom og gjort i stand før operasjonen.

Skrevet

Da jeg tok ks var vektgrensen for klexane 65 kg så siden jeg veide mindre enn det fikk jeg ikke

Skrevet

Blir ikke klokere. Står ikke noe på sykehusets nettside. Jeg veier nå 67 kg, så muligens det kan ha noe med vekt og gjøre..

Tar klyster selv i morgen tidlig før jeg drar innover, det kan vel ikke skade....?

HI

Skrevet

Hadde jeg fått blodfortynnende før operasjonen, hadde nok blødningen min blitt mye større enn det den ble. Så jeg ser ikke helt fordelen av den sprøyten før etterpå.

Jeg hadde ikke tatt klyster, om jeg ikke hadde fått beskjed om det!

Skrevet

Blodfortynnende gis ikke rett før operasjon, men litt mer i forkant (jeg gikk på blodfortynnende i utgpkt og sprøyta ble ikke satt på rett tidspunkt - for da ble jeg operert...)

Blodfortynnende for tidlig etter operasjon kan føre til blødninnger, men i etterkant (en del timer etter) er det lurt å ta.

Kan ikke skjønne at klyster skal være nødvendig, men kanskje det er greit å tømme tarmen så man slipper å gå på en stund etter operasjon?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...