Gå til innhold

Stjernekikker/pannefødsel - mange som har hatt det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk en liten stjernekikker for en uke siden. Da jeg slo opp i leksikon etc sto det at under 1 promille av fødslene er stjernekikkere, og at det kan være større problemer enn ved setefødsel. Men samtidig synes jeg at jeg har lest om ganske mange her inne som har hatt det, så det virker ikke så uvanlig på meg? heller ikke mange som sier at det ble keisersnitt pga dette? Noen som har "oppdaterte" tall på fenomenet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke opplevd det selv, men i min omgangskrets og familie kjenner jeg til 2 stykker.

Broren min ble født med pannen først (og ifølge min mor den vondeste av hennes fødsler) og en venninne av meg fikk en stjernekikker.

Aner ikke hvor vanlig det er, men helt uvanlig kan det jo ikke være når man kjenner til flere som har opplevd det?

Skrevet

Ble ks på meg, men var ikke pga hun var stjernekikker. Fare for oksygenmangel. Og de visste ikke hun var stjernekikker før de skulle ta henne ut...

Men ganske tøff fødsel. Fikk pressrier på 6-7 cm:-( De sa det antakelig skyldtes stjernekikkeren...

Skrevet

Jeg hadde en stjernekikker.

Ble hastekeisersnitt til slutt.

Han ville ikke ut og lå alt for høyt oppe i bekkenet. Til tross for det fikk jeg pressrier. Rent helvette for å være ærlig...

Skrevet

Huff, ja!

Virker som vi hadde det temmelig likt.

An over deg;)

Skrevet

Jeg hadde pressrier i 4,5 timer. Først på slutten merket de at han var stjernekikker, å at det nok var derfor det tok så lang tid. Han kom liksom ikke helt ned. Det ble vakuum til slutt for å hjelpe han ut.

Skrevet

Hva blir egentlig antallet av en promille av alle fødsler? Hørtes lite ut, kanskje.. Jeg tror det er litt samme fenomen som med store rupturer, sånne fødsler husker man godt og har beehov for å fortelle om. Derfor er det flere som svarer på den type tråder og det blir oftere innlegg om det. Jeg svarer ALLTID på tråder om store rupturer, og forteller om min :). Håper du har kommet deg greit over fødselen din, og at du har en god barseltid, HI!

Skrevet

Min første var stjernekikker. Fødselen startet man.18.30.Han ble født tirs.23.15. De visste ikke at han var stjernekikker før rett før han kom ut. Han satt fast og de vurderte snitt underveis, men jeg klarte det med lystgass og epidural. Har født 2 barn til, men stjernekikkeren var den vondeste. Nr.2 var forresten en styrtfødsel. Tok 1 time fra 1- 10 cm.åpning. Er ikke helt sikker på hvilken av dem som var vondest.

Skrevet

Ja, du har rett i det, så jeg forventer ikke at svarene blir representative, men at noen kanskje hadde noen ferske statistikker.

Jeg ser forøvrig at jeg har vært heldig - ingen keisersnitt, ingen pressrier før full åpning. Men tøffeste fødselen min!

Alltid spennende med andres erfaringer.

HI

Skrevet

Hos meg endte fødselen med hastesnitt. Fordi hun var stjernekikker kom hun ikke ned i bekkenet. Og etter 22 timer med rier ble hjerterytmen hennes ustabil og hun måtte ut i all hast. I følge min jordmor denne type fødsler ekstreme smerter.

Skrevet

Hos meg var faktisk to av tre stjernekikkere (begge jentene)...:)

Den første ble forløst med vakkum etter 2-3 timer med pressrier. Hun var også førstefødt, så vet ikke om det kom av at hun var stjernekikker eller at hun faktisk var den som banet vei.

Vår tredje var også stjernekikker, men hun kom i rekordfart etter en styrtfødsel (en drøy time fra 3-4cm til hun var ute). Brukte bare 3 pressrier på å få henne ut, så jordmora var ganske så overrasket i ettertid.

Måtte forøvrig sy endel begge gangene...

Skrevet

Min stjernekikker endte i keisersnitt.

Skrevet

Eldste her var "stjernekikker". Hele fødselen tok 9,5 timer. Fikk drypp på slutten siden riene ikke var sterke nok. Til slutt låg jm på magen min og presset henne ut. Revnet endel.

De 4 neste har kommet "rett vei". 2 av de kom på under to timer. Ingen av de har brukt lenger enn 3 timer.

Skrevet

Min første lå med pannen først. Og det tok jo ganske lang tid før de fant ut det. Ville sette vakuum fordi hjerterytmen ble ustabil, men de fant ut at de ikke klarte å sette vakuumet uten risiko for å treffe øyet + at han hadde navlestrengen rundt halsen. Ble KS

Skrevet

2 av mine 3 kom ut som stjernekikkere, eldstemann ble tatt med vakum. Begge de to stjernekikkerne måtte jeg få drypp på for å få mer effektive pressrier! Minstemor kom rett vei å det gikk fort som F... (30 min fra første ri til hun var ute) jeg har spøkt med det at siden hun kom rett vei så sklei hun bare ut!

Er forresten født som stjernekikker selv, å har i alle år fått høre at jeg var mye verre å få ut en bror min (som er 2 år eldre) som var 1 kilo tyngre å 4 cm større i hodet en meg!

Skrevet

gutten min var stjernekikker. De så ikke det før han kom ut. Ingen rifter, andregangs, men jaggu gjorde det vondere enn med nr 1. Hadde vondt i lang tid etterpå selv om jeg ikke måtte sy. Fødselen tok forresten 11 timer, startet ved vannavgang. Første tok 6 timer, startet også ved vannavgang. De var akkurat like store.

Skrevet

Min var stjernekikker og måtte til slutt bli dratt ut etter armen.

Hele ansiktet var blått, blåmerker overalt og nesten svart arm.

Stor gutt!

-jævlig fødsel, mest pga hans tilstand, husker ikke hvor vondt det var og fikk ikke smertestillende..

Håper ikke jeg skal føde flere ganger!

Skrevet

førstemann var stjernekikker. lå med pressrier i 6 timer før dem fant det ut. han lå for høyt oppe og ville ikke ut i det hele tatt. hadde ikke jm og legen brukt litt makt på å få han ut hadde det nok endt med haste ks. var omtrent på vei ut døra og ned til oprasjonssalen da han blei dratt ut.

var helt jævlig. blei klippa opp masse. håper virkelig jeg slipper det med lille i magen neste gang...

Skrevet

Vårt 2.barn ble født som stjernekikker i 2009, det var en veldig intens og smertefull fødsel, til tross for at det var en forholdsvis kort fødsel. Utdrivningsfasen var grusom og fødselen i seg selv gjorde at jeg grudde meg voldsomt til 3.fødsel. Sistnevnte fant sted for under 2 uker siden og var den flotteste og greieste fødselen av alle jeg har hatt :)

Skrevet

Jeg fikk en stjernekikker.

De prøvde først å hjelpe ham ut med vakum, så med tang, men han satt bom fast. Så prøvde de en annen type tang og da fikk de ut hodet, men resten av kroppen satt fast. Da mistet de fosterlyden på han, så de måtte inn å hente han ut.

Han måtte ha litt start hjelp, men alt gikk bra til slutt :o)

Min bror var også en stjernekikker.

Skrevet

Jeg fikk en stjernekikker.

De prøvde først å hjelpe ham ut med vakum, så med tang, men han satt bom fast. Så prøvde de en annen type tang og da fikk de ut hodet, men resten av kroppen satt fast. Da mistet de fosterlyden på han, så de måtte inn å hente han ut.

Han måtte ha litt start hjelp, men alt gikk bra til slutt :o)

Min bror var også en stjernekikker.

Skrevet

Min andre fødsel var stjernekikker. Fødselen gikk igrunn helt greit, brukte vel litt lengre tid på å presse ut og revnet og ble klipt ganske mye. Men alt i alt synes jeg det var en fin fødsel.

Skrevet

Her var lillebror stjernekikker på 4 kg, myyye vondere enn storesøstera på 3 kg som kom i sete (får visst ikke ut ungene mine på "normalt" vis...). Hadde pressrier i godt over 3 timer, og måtte få drypp for å hjelpe meg igang - var ikke krefter igjen i kroppen. Men, all is well that ends well:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...