Anonym bruker Skrevet 3. mai 2011 #1 Skrevet 3. mai 2011 Vi har en kastrert pusegutt på to og et halvt år som snart driver oss fra vettet. Han har alltid vært krevende, og har i så måte ikke endra seg etter at vi fikk baby i hus (da kunne jeg jo ha forstått endringa i oppførsel liksom). Han klorer på ALT. Sofaen, alt av dører - ALT. Klorestativ eller sånn cat-away spray har ikke hjulpet. Han hopper opp på kjøkkenbenken i et kjør, noe han aldri har fått lov til (han blir alltid tatt i nakkeskinnet og kasta ut når han gjør det). Blir han kasta ut, står han og hopper på stuevinduene og mjauer som besatt og hopper opp og henger i vindussprossene. På natta gjør han det samme på soveromsvinduet, slik at vi må lukke igjen alt som er. Sånn kan han holde på i evigheter. I tillegg har han forstått hvordan han kommer seg opp i barnevogna (selv om jeg har nett på) - noe jeg syns VELDIG lite om. Så hver gang babyen skal sove ute, så må vi ta inn katta. Så må vi gå huset rundt og hive han ned fra benker i hytt og pine. Jeg er kjempeglad i katten, men det er utrolig frustrerende når det ikke er noe "kjæle" i kjæledyret lenger. Han er såpass krevende at jeg ikke syns det er noe alternativ å forsøke å omplassere han heller. Det er vel strengt tatt ikke så mange løsninger, men jeg måtte bare få ut litt damp etter den femte nedkastinga fra benken på fem minutter.. Det er ikke så trivelig å "håpe" at katten blir syk og må avlives liksom (og ikke ta det bokstavelig og kall meg dyremishandler eller hva det måtte være. Det er frustrasjonen som snakker).
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2011 #2 Skrevet 3. mai 2011 Er han utredet for ADHD? Høres litt ut som om han er hyper altså!
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2011 #5 Skrevet 3. mai 2011 Eller så er han sjalu og takler familieforøkelsen dårlig. Dere må snakke mer med han om dette. Hilsen hun med kommentaren om adhd kniiis Nei seriøst... du må være mer konsekvent. Katter skjønner hvordan ståa er. Om de får lov til å mase så maser de
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2011 #6 Skrevet 3. mai 2011 Katter er ikke glad i vann, så vil anbefale deg å fylle i vann i en sprayflaske og sprute på ham hver gang han gjør noe han ikke får lov til. Vår katt mjauet og mjauet utenfor soveromsdøra vår, men tok ikke mange sprut før han skjønte tegninga.
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2011 #7 Skrevet 3. mai 2011 Men vi har jo alltid vært konsekvente.. Han har aldri fått komme inn når han står og maser på ruta. Blir kasta ut om han klorer eller hopper opp noe sted. Han har aldri fått lov til å oppføre seg sånn - noen gang.. Jeg syns vi har forsøkt ALT, og syns det er så utrolig kjipt at hele hverdagen må legges opp etter en katt. Selvsagt skal man ta vare på dyra sine, men de skal jo ikke være midtpunktet til enhver tid i hverdagen heller.. HI
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2011 #8 Skrevet 3. mai 2011 Har du noen i vennegjengen eller familie som er litt strenge og har kustus på dyra sine? La de passe katten, og lær av hvordan de gjør det.
Papegøyeblomst Skrevet 3. mai 2011 #9 Skrevet 3. mai 2011 Er han kastrert? Hvis ikke, kanskje dét hjelper?
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2011 #10 Skrevet 3. mai 2011 Det skal sies at jeg har hatt katter opp igjennom hele oppveksten, pluss en som dessverre ble påkjørt, før vi fikk den vi har nå. Alle har blitt behandla helt likt, men ingen har vært sånn altså.. HI
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2011 #11 Skrevet 3. mai 2011 Vil også anbefale sprayflaske med vann på. Å bli kastet ut vil ikke katta se på som en direkte straff. Tror ikke den vil klare å se sammenhengen med å klore på stolen og hoppe opp på kjøkkenbenken, med å plutselig stå ute på trappa.
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2011 #13 Skrevet 3. mai 2011 Katter har veldig forskjellig persolighet, og denne trenger tydeligvis veldig mye oppmerksomhet! Men dere må bare være konsekvente, og ikke slipp den inn når den maser ved dører og vinduer. Da lærer han at mas fungerer. Selv om han må mjaue hele natta, ikke gi dere! Den kan nok fint omplasseres hvis dere ønsker det, så ille er det ikke. Ikke for andre. Det er værre med nervøse og redde katter.
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2011 #14 Skrevet 3. mai 2011 Høres ut som om han trenger en kattevenn som han kan kommunisere med. Dere har mindre tid til ham, han kjeder seg og føler seg oversett, dermed denne krevende oppførselen. Om dere får en kattunge, så får han noe annet å bruke tiden på Hilsen kattedamen med fem sånne skapninger i hus.
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2011 #15 Skrevet 3. mai 2011 Som flere her nevner: Sprayflaske med vann fungerer! Evt kan dere skjære opp sitron og legge på kjøkkenbenken, spesielt om det er en plass han alltid hopper opp. Vi hadde det på samme måte med katten vår, hun skulle alltid opp i ett spesielt vindu, høyt oppe, sånn at hun gjerne hang etter klørene og laget stygge merker i karmen. Vi la noen halve sitroner oppi vinduskarmen, og hun har ikke vært der på 2-3 år nå!
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2011 #16 Skrevet 3. mai 2011 Takk for tips! Sprayflaske skal anskaffes i en fei! Sitron skal prøves på kjøkkenbenken Har flasker og alt til veslejenta oppå der, og det er litt pes å måtte pakke alt inn eller i skap hver gang en forlater rommet.
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2011 #17 Skrevet 3. mai 2011 Skjønner ikke hvorfor folk på død og liv skal sende kattene sine ut jeg da, de har de da mye bedre som innekatter... Katten til svigermor kom hjem med et hull i buken, der tarmene tøyt ut, da var jeg glad for at mine er inne hele tiden... Ellers er jeg enig med hun som har fem katter, skaff en katt til, da aktiviserer de hverandre. En annen kattedame med fem katter:)
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2011 #18 Skrevet 3. mai 2011 Synes det høres ut som et skrik om oppmerksomhet. Får den like mye kos nå som før babyen kom ut. Her fikk hvertfall kattene mye mer kos før vi fikk barn, prøvde å følge opp etter at babyen kom, men like mye ble det ikke. Men var veldig obs på at de ikke skulle føle seg glemt. Kan det være dette? Lett å glemme de firbente litt når man får babyer i hus.
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2011 #19 Skrevet 3. mai 2011 Sånn under ett får han jo helt sikkert mindre oppmerksomhet enn tidligere, men alt dette maset har han holdt på med hele veien, så han har ikke blitt verre etter at det kom baby i hus egentlig. Det er vel kanskje mer det at nå har vi ikke så mye overskudd og energi som tidligere, og dermed ikke orker alt maset hans så godt lenger. Hadde han blitt sånn helt plutselig etter babyen, så hadde jeg visst hva det kom av, og hva vi kunne gjort. Når det gjelder innekatter, så må jeg ærlig innrømme at jeg ikke er enig. Katter er utedyr. Vår forrige katt måtte være inne fordi vi bodde i leilighet i byen. Han rømte ut ved første anledning, og ble påkjørt. Skulle vi hatt den katten vi har nå inne døgnet rundt, da hadde vi ikke hatt verken sofa, leikematte eller maling igjen på dørene.. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå