Vil Skrevet 3. mai 2011 #1 Skrevet 3. mai 2011 Er det noen kvinner her som har tatt ut mindre enn 5 måneder? Jeg vurderer å gå tilbake til jobb etter 4 - 5 måneder, og at mannen min tar 7 - 8. Er det noen andre her som har fått det til å gå rundt med amming og slikt? Og er det for vondt å gå tilbake til jobb så tidlig?
Mrs. Bouquet Skrevet 3. mai 2011 #2 Skrevet 3. mai 2011 Vondt psykisk. Om dette er første barnet deres er jeg nokså sikker på at dette er et valg du angrer på når de tid kommer. Du vil sansynligvis merke at du er så knyttet til babyen at du vil få det veldig tøft de timene du er på jobb. Slik reagere nok de fleste, men det finnes selvsagt de som er komfortable med en slik ordning også.
Smart, sjarmerende og spesiell Skrevet 4. mai 2011 #3 Skrevet 4. mai 2011 Jeg var hjemme 10 mndr med førstemann, og det var ALT for lenge! Syntes det var forferdelig å være hjemme, hadde da også et svært vanskelig barn, men savnet å få bruke hjernen/utdannelsen min, tenke en tanke ferdig uten å bli avbrutt, møte andre voksne som kunne snakke om andre ting enn barn. Kjedet meg grusomt og følte meg veldig ensom. Andre gang begynte jeg på jobb når snuppa var 5 mndr. Gikk helt fint, nektet flaske de første dagene men mannen fant ut av det efterhvert. Jeg jobbet 1 times pendling unna, så mannen kunne ikke komme på ammebesøk, men pumpet meg på jobb og fikk kortet ned arbeidsdagen med 2 timer (betalte timer) pr dag. (Har høyere stilling ofte med lange arbeidsdager, ihht avtale 1 betalt ammefritime pr 4 jobbtimer, så ved lange dager/overnattinger i jobbregi samlet det seg opp lengre "ammefri"-perioder i efterkant). Snuppa var fullammet den første mnd efter at jeg gikk ut i jobb, gikk så gradvis over på fast føde, ammet til ca 8 mndrs alder. Det største bonuset ved en slik ordning er det fantastiske forholdet mellom snuppa og hennes far. Dernest effekten på likestillingen i heimen, som var nærmest ødelagt efter min perm med førstemann. Siden min manns lange permisjon med snuppa har vi vært et utmerket team! Og så skal det sies at ut i jobb ved kun 3 mndr kunne jeg aldri greid, de første 3 mndr er generelt relativt slitsomme og jeg har knapt fått gjort noe annet enn å amme i denne tiden. Så vil jeg si at man trenger den 4. mnd. også, til å hente seg litt inn igjen. 3. gang tok vi 7 mndrs permisjon hver, og jeg jobbet da kun 10 min kjøretur fra hjemmet. Heeelt ukomplisert. Begynte da å jobbe når knøttet var 6 mndr, afullammet til 8 mndr, delammet til 10. Knøttet tok innimellom flaske, innimellom kom de på besøk på jobb Denne gangen skal jeg være hjemme så lenge jeg får betalt for det, men efter de nye reglene er det vel knapt til sistemann er fylt 6 mndr har jeg skjønt. Så skal mannen ta sin permisjon, samt trolig et ubetalt friår siden vi får høstbarn og dermed mulig ingen bh-plass før i 2013 Alle barn, svangerskap, jobb- og parforhold er forskjellige. Gjør det dere tror er rett, og så er det fullt mulig å justere underveis! Ikke hør på mamma-mafiaen som mener fødselspermisjon er mors plikt og rett, det er mitt råd ihvertfall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå