Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tvillinger på sju uker og de er så utrolig urolige om kvelden. Det begynner i fire tiden og så holder de på helt til elleve omtrent, i den perioden vil de bare sitte på armen og sutrer og skriker og ordner og står i, og jeg og kjæresten min blir dermed sittende med en unge hver på armen HELE kvelden. Noen forslag til hvordan vi skal få litt mer ro på kvelden? Og også gjerne at de sover en økt der også? Gutten min mistenker jeg at ikke klarer roe seg rett og slett, men hvordan kan jeg hjelpe han med det? Vi har rutiner ved nattstell og også på dagtid egentlig, der de får to økter i vogna, men kvelden er ganske fri. Har dere rutiner da også? Hva gjør dere da såfall?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Dette hørtes veldig kjent ut! Vi hadde det på akkurat samme måten.

Og det er en travel periode som dere bare må komme dere igjennom.

Vi var faktisk en runde hos legen også, ikke for at det var kolikk, men noe i grenseland. Vi fikk beskjed om at det var helt naturlig og at de hadde en "topp" når det gjaldt uroligheter og magevondt i perioden frem til kanskje 14 uker.

Så smør dere med tålmodighet!

Men det jeg fant ut, var at de var overtrette også! Og begynte sakte, men sikkert å prøve å legge de for natta tidligere.Plus at jeg ikke lot de være oppe mer enn 2 timer fra siste soveøkt til sengetid. Det er vanskelig og barna finner frem til sine rutiner, men trenger av og til litt hjelp av oss.

Men sover de kun 2 økter på dagtid? Det synes jeg høres litt lite ut. Søvn avler søvn og det er viktig at de får denne.

Om det virker som de har magevondt kan du prøve med sukkervann. 2 ss sukker i 1 dl kokt vann. Avkjøles og gis littegranne på tunga til ungen. Inntil 2 ml hver gang. Om det hjelper er det bra, er jo verdt et forsøk.

Masse lykke til!

Skrevet

Ja,dette er kjent for meg også...Våre tvillinger er nå 3,5mnd,men de 2,5 første mnd var det slik hos oss også. Vi hadde en unge hver HELE kvelden,med skrik og magevondt.Vi gikk og bysset og sang, og ingenting hjalp. Hver gang de roet seg litt og vi prøvde legge de ned, var det hyl og skrik igjen.. Det var utrolig tøft og slitsomt, og jeg har vel ikke noen gode råd til hva du kan gjøre, men hold ut, det blir bedre! Kveldsurolige babyer er veldig vanlig har jeg lest, men det føles så mye værre når det er to på en gang, og man ikke kan bytte på å bysse og bære.Når de nærmet seg 3mnd var det noe som skjedde. Kveldene ble roligere, og alt ble lettere.Og allerede nå har jeg nesten glemt hvor utrolig tøft det var de første mnd'ene. Nå roer de seg selv på kvelden, sovner rundt 20 tiden og våkner ikke før kl 05 for å spise og sover til 07. Jeg prøvde også dette med rutiner, men så tidlig tror jeg ikke det spiller så stor rolle..? Men at dette er viktigere fra 3mnd alder?

Men som det nevnes her søvn avler søvn, så kanskje om du får til kan de få sove flere økter på dagen? Mine sover opp mot 4 økter på dagen nå også, kommer litt ann på hvor lange de er. De styrer stort sett søvnen selv,jeg klarer ikke styre den helt enda..sover når de er trøtte :)

Lykke til! Det blir bedre :)

Skrevet

Kjent for oss også dette :-) Jeg har tvilling-gutter på snart 4 mnd, fra før har jeg en jente og en gutt (6 og 3,5 år). Vi hadde også problemer med å roe ned tvillingene på kvelden. De ble lagt på soverommet til litt forskjellige tider da det var litt vanskelig å koordinere 4 barn som skulle i seng omtrent samtidig. Stort sett ble tvillingene lagt rundt kl 20. Så brukte vi resten av kvelden til å løpe til og fra soverommet i etasjen over, siden de sov veldig urolig, smokker falt ut osv. Vi var ganske fortvilet en periode og lengtet sterkt etter voksentid på kvelden!

Da tvillingene var ca 7,5 uker gamle, bestemte jeg at nok får være nok, og begynte å legge de kl 19. Dette viste seg å være i seneste laget, og vi justerte dette til kl 18.30. Og etter denne "snuoperasjonen" har vi fått så god døgnrytme det er mulig å få. De begynte å sove lengre før de skulle ha mat, og det gikk bare et par netter før de ikke skulle ha mat før i 3-tiden (ingen spising mellom 18.30 og 03.00). Nå får de mat en gang mellom 4 og 6 før de sovner igjen til ca 8.

Døgnet vårt ser nå slik ut (alle tider er ca-tider, men slår sjelden feil ut..):

0800: Står opp, går på badet og steller begge to.

0830: Frokost! Dagens første flaske inntas.

0900-1000: Lek

1000-1200: Sover ute i vogna.

1230: Lunsj!

1300-1400: Lek

1400-1600: Sover ute i vogna.

1630: Middag!

1800: Kveldstell og mating.

1830: Sovner for natten. Neste måltid ca. 4-6-tiden.

Rutinene på dagtid har vi hatt omtrent siden vi kom hjem fra sykehuset, men problemet vårt har vært kvelden og delvis nettene.

Jeg sendte en mail til Karin Naphaug (Sove-Karin) og spurte om råd, og de mente mest sannsynlig at tvillingene ble overstimulert da de eldste barna kom hjem fra barnehagen + at de var overtrøtte. Disse rådene fikk jeg samtidig som at vi begynte med tidligere legging. Nå har vi blide og fornøyde tvilling-gutter, og foreldre som har flere timer fri på kvelden :-) For noen føles det "feil" å legge barna så tidlig på kvelden, men dersom det er det beste for barna, er det viktig å følge dette rådet tror jeg. Så får man ta i bruk helgene til familietid sammen med alle. Sutrete og overtrøtte barn er ingen tjent med.

Lykke til :-)

Skrevet

Hei!

Takk for svar :)

Vi gir ungene nan i ti-elleve tiden, og da sover de til 4-5. Da får de enda ei flaske nan før de sover til 7-8. Da ammer jeg de og så sover de ei kort økt til i senga før det er bleieskift,stell,pupp og kos. I ti-elleve tiden legger jeg de ut i vogna og da sover de til ett-to ca. Så er det nytt skift med stell,kos,pupp og sånn før de sover i vogna til fire omtrent Og det er da problemene starter. Begge er blide og fornøyde en liten stund, før alt går helt på tverke.

Burde jeg snu døgnet enda mer slik at jeg legger de tidligere og står opp med de tidligere eller spiller det ingen rolle? Når vi kom hjem fra sykehuset hadde begge våketiden sin fra elleve om kvelden og utover, og vi har ikke følt noe behov for å snu det noe mer enn vi har egentlig, siden vi er b-mennesker begge to :P Vet ikke om det spiller noen rolle jeg?

Er det noen som har noen inspill til endringer jeg kan gjøre?

Mye av problemet med gutten er at når jeg legger han ut i vogna første runden så er han veldig urolig. Han våkner og gråter ca hvert kvarter, enten fordi smokken har ramla ut eller av en eller anna grunn jeg ikke aner hva er. Tar jeg han opp roer han seg og så kan jeg legge han igjen før han begynner igjen etter nok et kvarter. Han sovner riktig nok ofte når jeg triller, og våkner igjen med en eneste gang vogna stopper. I fare for å høre veldig egoistisk ut; jeg har rett og slett ikke tid eller mulighet til å trille vogn i tre timer for at han skal sove. Utdanninga mi legges om og jeg studerer derfor 100% hjemme frem til midten av juni for hvis ikke jeg består det året her så må jeg begynne på nytt. Og det er to år og godt over hundre tusen i lån ut av vinduet i såfall. Derfor er tre-timers trilleturer siste mulighet, om ikke noe annet funker.

Jeg tror at hvis jeg bare får den første soveøkta til å funke så vil resten av dagen gå greit. Men når dagen hans starter med at han blir overtrøtt så forplanter det seg jo utover resten av dagen.

Har tenkt å prøve nan hele dagen i morgen, for å se om det hjelper. Jeg tenker at han kanskje kan være sulten. Det er ikke bare bare å amme to stykker så muligheten for at jeg kanskje har litt i skraleste laget er jo til stedet. Jenta mi spiser mer på flaske, så kan være at hu får i seg mer fra puppen å. Jeg vet ikke jeg altså.. Fryktelig vanskelig detta her!

Hva gjør dere når dere leker med dem forresten? Synger? Har dere rangler, uroer og sånne ting? Det å aktivisere dem syns jeg å er litt vanskelig egentlig..

Ble langt detta her men...

Skrevet

Jeg ville absolutt forsøkt og lagt de tidligere for kvelden. Rådet fra Karin Naphaug var (med stor skrift i mailen fra henne): Legg aldri barna senere enn kl 19. For å få til dette, kan det være du må justere litt når dere starter dagen. Vi tar de opp konsekvent en gang mellom 0730 og 0800, selv om de sover. Da har vi bestemt at dagen kan starte. De blir tatt med på badet først for morgenstell også blir det mating etterpå. Vi har aldri latt de ligge i senga vår under det første måltidet om morgenen (bortsett fra når de var nyfødte), da er det nemlig veldig fristende å la de ligge der etterpå og snike seg til en lur selv. Så det gjelder å bite tennene sammen og stå opp uansett hvor trøtt du er. Som regel holder våre gutter ut ca 2 timer før de blir trøtte, dvs. at står vi opp kl 0800, slår det sjeldent feil at de er trøtte og vil sove kl 10.00. Og sånn går det gjennom hele dagen. Siden de nå har blitt så "store", anbefales det å ikke la de sove noe særlig etter kl 1600, så dersom de sover etter dette, blir de vekket for middag. Da er de passe trøtte rundt kl 18 og kveldstell blir tatt. Det siste måltidet (ca kl 1830) tas i mørket på soverommet, da er det natt og all service (utenom det aller nødvendigste) opphører. Den siste delen kommer jeg til å endre på når vi går over til grøt som kveldsmåltid, men da er kveldrutinene så innarbeidet at det vil nok ikke by på noen problemer (håper jeg!).

Ære være deg som ammer fortsatt. Jeg har egentlig aldri jobbet noe særlig for det, og det ble fort mme etter at mannen begynte å jobbe igjen da tvillingene var 5 uker. Med to andre barn i tillegg ble det bare styr. Og det så flott at pappaen kan stelle de for kvelden, bestefar stikker innom og ber pent om å få mate de osv. Dette er første gang jeg har hatt babyer i huset som jeg har kunnet reist til byen f.eks. uten å stresse rundt fordi noen hjemme venter på matfatet (ingen av mine barn har villet tatt flaske utenom tvillingene).

Når vi "leker", ligger tvillingene som regel på matte på stuegulvet (har kjøpt en sånn stor en på Barnas Hus). Enten under babygym, eller vi trener i mageleie. De er ikke så ivrige på å holde rangler enda, men det begynner å komme seg. De har jo så selskap i hverandre og kan ligge lenge sammen på matta, mens jeg får gjort endel andre ting.

Hadde jeg vært deg, ville jeg prøvd å endre morgenrutinene, slik at du klarer å få justert soving og våken-tid utover dagen. Så ville jeg ganske fort starte tidlig legging på de, med fast rituale og tidspunkt hver dag slik at de blir kjent med de nye rutinene. I tillegg er det viktig å gi nye rutiner en sjanse (så sant de er overkommelige for babyene). Det nytter ikke å endre en rutine igjen etter 2 dager, må nok gi det noen flere dager før du evt. justerer på nytt. Og viktig å legge barna før de blir overtrøtte, det var derfor vi måtte justere til kl 1830, for de 2 nettene vi ventet til kl 1900, rakk de å bli overtrøtte og da fikk vi problemer resten av kvelden.

Rutiner er kanskje kjedelig og gir en veldig forutsigbar hverdag, men du verden så herlig det er når huset er stilt og fire unger sover når kl er 19.30. Da er kvelden ennå ung :-)

Ønsker deg lykke til med de endringene du evt. kommer til å gjøre og krysser fingrene for at du snart har kvelden din for deg selv (og mannen din) :-) Det er tøft, men bit tennene sammen. Det er dere som er foreldre og det er derfor dere som bestemmer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...