flypapir Skrevet 3. mai 2011 #1 Skrevet 3. mai 2011 5åringen vår er verdens hærligste, flotteste jente og en flott storesøster for sine to småsøsken. Men til tider kan hun også være en sann prøvelse for vår tålmodighet... Er vi på badet på morningen før hun skal i bhg skal hun; ta av pysjen, en tur på toalettet, vaske seg, kle seg, ordne håret og pusse tenner. Dette bør gå relativt enkelt og greit, hadde hun bare ikke blitt distrahert av hver minste lille ting. "Oj, ett belte! Kan jeg stroppe fast beina mine tro?", "Hum, kan man gjøre sokkene om til dyr??" Osv... Jeg forstår greia med at det er lett å la seg avlede i denne alderen, og i mange tilfeller er dette helt ok. Men på morningen har det en tendens til å føre til at vi foreldre blir frustrerte. Etterhvert heves stemmene og vi blir masete. Dette fører igjen til frustrasjon hos jenta, som hvertfall ikke får mer lyst til å gjøre det hun skal. Vi blir mer frustrerte og det hele baller på seg. I tillegg har hun som sagt småsøsken, en 2åring og en baby på 4 uker. Hun synes det er kjempevanskelig å se på at de får hjelp til "alt", mens hun må klare mye selv. Dette er innmari urettferdig (og det forstår jeg godt). Samtidig er hun eldre, noe som innebærer flere fordeler, men også høyere krav i forhold til å gjøre ting. Prøver å forklare henne dette og at de andre også må gjøre ting de klarer (hvertfall 2åringen), samt at når de er 5år må de gjøre det vi forventer at hun skal klare idag... Tror hun forstår, hun er ei smart jente, men ser at det kan føles veldig urettferdig der og da og skjønner at det veier tyngre. Er det noen her som kjenner seg igjen? Hva gjør dere med dette? Hvordan kan vi motivere henne til å gjøre ting selv, da gjerne uten at hun lar seg avlede eller føler seg urettferdig behandlet? Er begrenset hvor mange steder man kan belønne med klistremerker også... Må også si at jeg forstår at den motstanden vi møter akkurat denne perioden nok kan komme av at hun nettopp har blitt storesøster igjen. Det er nok litt vanskelig å være den største, men det forsøker vi så godt vi kan å møte henne på...
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2011 #2 Skrevet 3. mai 2011 Hehe, kjenner meg igjen der gitt Fått høre i barnehagen at hun tar seg veldig god tid der også Du må bare fortsette og mase, det går nok over, her har det blitt bedre! Prøver å fortelle på forhånd hva som skal skje: gå på do - vask deg - kle på deg - spis maten din - vaske munn og hender + gre hår før vi går ut døra. Unngår forstyrrelser som TV og radio/musikk. Trenger ikke gi henne ting, gi henne ros for det hun gjør (hviske i øret: takk for at du er en så stor og snill jente som er så flink og kler på deg selv) og si fra når hun drømmer seg bort
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå