Gå til innhold

Noen nav-damer her? Har et spm ang foreldrepenger.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stiger i lønn månden før jeg skal ut i permisjon, får jeg med den stigningen om arbeidsgiver betaler permisjonspengene og får refundert fra nav?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan få gjennomsnittet av de 3 siste månedene, de 6 siste månedene, det siste året eller de tre siste årene......alt etter hva som kommer best ut for deg.

Skrevet

er det nav selv som regner ut hva som kommer best ut for oss ? eller må vi finne det ut selv?

Skrevet

Har vert sykemeldt siden jeg ble gravid og allerede gått glipp av en stigning. Før jeg gikk ut i permisjon med førstemann hadde jeg fastlønn på 27000. Dette er 2,5 år siden. Pga flytting har jeg måttet finne ny jobb og gått ned i lønn. Ikke det største utvalget i jobber, er en liten plass, så måtte ta til takke med dette. Har frem til nå hatt vanlig timelønn og ikke hatt mer enn 140kr timen. Betraktelig mye mindre ja. Og 80% av dette utgjør jo ingenting.

Skrevet

11:23 var HI. :)

Skrevet

Når arbeidsgiver utbetaler lønn i permisjonen vil du få din vanlige lønn (evt 80% av vanlig lønn). Det er da opp til arbeidsgiver å kreve korrekt refusjon fra NAV.

Så ja du skal ha utbetalt "stigningen" mens du er i perm.

Skrevet

Ok, takk for svar. Har snakket med arb.giver. Han skulle høre med revisoren sin om det var mulig å gjøre det på den måten. Har heldigvis en snill arb.giver, så om det mulig sa han at det skulle ikke være et problem.

Skrevet

Antar at du er i fast jobb siden du får utbetalt lønn direkte fra arbeidsgiver under permisjonen.

Isåfall har du krav på å få med deg stigningen. Hva arbeidsgiver evt. får i refusjon av NAV er en annen sak som egentlig ikke berører deg. Dette er egentlig ikke noe arbeidsgiver skal avtale med sin revisor heller. Reglene er helt klare; dersom du får lønn fra arbeidsgiver skal du ha samme lønn i permisjon som da du gikk ut i permisjon!

Får du utbetaling fra NAV, så er reglene annerledes:

* Er du i fast jobb og arbeider fram til permisjosstart er det lønna de de siste 4 ukene som legges til grunn for utbetaling

* Har du variabel lønn, skal NAV legge et lengre gjennomsnitt til grunn slik at permisjonspengene er representativt for det inntektstapet du ahr ved å gå ut i permisjon. Et gjennomsnitt fra de siste 3,6 eller 12 mnd kan legges til grunn. Det er arbeidsgiver som beregner dette når de sender inn skjema for inntekts- og skatteopplysninger

* Er du sykmeldt før permisjonsstart er det grunnlaget for sykepenger som også legges til grunn for utbetaling av permisjonspenger. Er du sykmeldt når inntektsøkningen inntreffer, får du altså ikke med deg denne økningen.

Skrevet

Grunnen til at han må ta det opp med revisor er fordi om han må høre om det er noe kjeden driver med. Siden det er en kjede bestemmer han det ikke selv selv om han eiger butikken.

Skrevet

Det er heller ikke revisor som bestemmer om arbeidsgiver betaler lønn under sykdom eller lønn i foreldrepermisjon. Det bestemmes av personalreglementet i barnehagen/kjeden! Har de aldri hatt sykmeldte eller folk i permisjon der før?

Skrevet

Nei, han vet at det ikke er revisor som bestemmer, men revisor (som sitter på hovedkontoret) vet om dette er noe kjeden driver med, eller om det er blitt gjort før.

Til nå har folk jobber i akkurat denne butikken og som har vert sm eller vert i permisjon fått penger fra nav. Derfor vet ikke arb.giveren min om det er noe kjeden driver med. Derfor spør han om det er mulig.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...